(TVÅ) SEO-Trender Google inte vill att du ska känna till

SEO-företag har det förspänt när det gäller marknadsföring. De vet hur man gör och kan själva arbeta med att positionera sig både på Serpen och på olika ord på Adwords. Men uppenbarligen är marknadsföring genom föreläsningar inte något många satsar på. Det är nämligen riktigt svårt att hitta bra föreläsningar online (på svenska) gällande sökmotoroptimering.

En av de som jag starkt kan rekommendera är i alla fall en video som visar föreläsningen som Christian Rudolf hade på Webbdagarna. Kolla in filmen innan du läser vidare så hänger du med bättre i mitt resonemang som följer.

Det märks att han har tänkt till flera gånger innan han valde vad och hur det skulle presenteras. Här får man komma ihåg att många i publiken vet att SEO handlar om att ranka högt – men inget mer. Det handlar alltså inte bara om att ha något vettigt att säga utan att kunna presentera det på rätt sätt. Han själv kommenterar arbetet med föreläsningen med

”Var ett hårt slit med att få till det men det kändes bra när jag stod där”.

Klart det kändes bra – för det var bra.

 


Skapad av Topdog

 

Trender enligt Topdogen Rudolf

Rubriken på hans föreläsning var ”3 SEO trender som Google inte vill att du skall känna till”. En smart titel som säkert lockade någon extra till föreläsningen då just avslöjanden brukar vara tilltalande. Det är intressanta 30 minuter men skulle jag få ändra på två saker så är det ena titeln. Skulle hellre sätta ”2 SEO trender som Google inte vill att du skall känna till”. Återkommer till det och till den andra punkten där jag inte helt håller med honom.

Så vad är det för ”hemligheter” som Rudolf avslöjar?

  1. De hemliga instruktionerna till Googles kontrollanter
  2. Nya annonsformat – Mer annonser, Mindre trafik (Google Shopping)
  3. Negativ SEO

Jag kommer att stanna upp på punkt nummer ett i detta inlägg. Det som för mig var mest intressant.

Varje år uppdaterar Google sina algoritmer 5-800 gånger. Allt för att sökresultaten ska ge en så hög relevans som möjligt. Detta sker genom stela, logiska matematiska algoritmer. Men vilken människa är stel, logisk och matematisk till 100%? Vi människor styrs till största delen av känslor vilket är extremt svårt att lägga in i algoritmer. Därför har Google tusentals personer som på ackord tittar på sidor och avgör om de verkligen är relevanta på de sökord de rankar högt på. För att det ska bli någon slags likformighet i bedömningen får dessa personer årligen en guide på ca 160 sidor om hur man ska tänka.

Så vad står i denna guide? Vad är det man ska tänka på när man bygger sin webbplats för att attrahera dessa manuella stickprovskontrollanter?

Rudolf visar upp guiden och lyfter ut tre viktiga punkter. De kan sammanfattas med EAT.

  • Expertis

Sidor som på något sätt ger besökaren mer än bara försäljning ska premieras. Vi kan ta ett exempel. En butik säljer sockor i alla möjliga former och färger. En annan säljer samma sak men har både text, bild och video som på olika pedagogiska sätt förklarar vilka sockor som värmer bäst, vilka som är bäst vid sport osv. I detta fall ska alltså butik nummer två premieras.

  • Auktoritet

Du går till Wikipedia när du vill ha allmän kunskap, till Pineberry.com om du vill komma åt flera utmärkta SEO-verktyg och till Aftonbladet när du vill… läsa lättsamma nyheter uppblandat med reklam.

Oavsett vad man tycker om dessa sidor så har de fått en sådan auktoritet att till och med konkurrenter besöker dem för att ta del av vad de erbjuder. Sidor som har detta ska premieras och alltså ranka högre.

  • Trust

Det har blivit allt vanligare att butiker har kundrecensioner på sin sida, att utmärkelser som de fått lyfts fram och att man erbjuder flera olika säkra betalningslösningar. Inte sällan lyfter man även fram de kända och etablerade varumärken man jobbar mot.

Att göra så är snyggt och skapar trovärdighet (Trust) mot besökaren. En trovärdighet som även den ska ge lite extra ranking.

Hemligt?

Här vill jag stanna upp och lyfta upp min alternativa titel till föreläsningen. Är det verkligen så att Google inte vill att denna guide ska komma ut? Att det är som Christian säger att guiden läcker ut på grund av att kontrollanterna har så dålig lön. Ett av världens största företag som lägger miljarder på utveckling har inte råd att ge skäliga löner för att på sätt hålla inne med information som inte ska ”läcka ut”.

Jag vänder på det och hävdar att tanken är att dessa guider SKA ut. Därav min alternativa titel då jag absolut tror att detta är något som Google VILL att du ska veta.

Varför?

Google går inte sällan ut med information om att det är content och relevans som är viktigast. De tonar ner länkarnas betydelse och vill få oss att tro att vi ska bygga sidor som ger besökarna så mycket som möjligt. Vi ska ha expertis på sidan och få auktoritet. Dessutom ska vi hålla oss till kända och etablerade företag som visar att vi ska ha hög Trust.

Denna guide går ju exakt på denna linje.

Jag menar inte att man ska bygga skräpsidor och håller till 100% med Christian i att man ska bygga för användarna. Det handlar ju inte bara om SEO utan att få besökare som återvänder samt att bygga varumärke. Men att Google skulle vilja hålla dessa tre punkter hemliga – nej jag köper inte det.

En fråga som även hänger sig kvar är varför Google betalar dessa kontrollanter på ackord. Enligt Christian gör detta att de bara är inne på sidan några sekunder för att lägga en bedömning. Med andra ord räcker det att som företagare skapa ett fint skal, en snygg första sida. Vad som detta skal sedan fyllas med är inte så noga. Så djupt kommer kontrollanterna i alla fall inte gräva. Men det är uppenbarligen som han säger för sök på hårt konkurrenssatta ord. Visst finns det en hel del ”skalsidor” där uppe i toppen.

Den uppmärksamme undrar nu vad den andra punkten var där jag inte håller med honom. Så här kommer det. När han pratar om negativ SEO jämförde han detta med när politiker svartmålar varandra istället för att lyfta upp vad de är bra på.

Han säger då ”Här ser ni ett lysande exempel på vad miljöpartiet råkade ut för i Almedalen ”. Men nej, jag håller inte med. Jag ser inte det lysande exemplet för kameran är inzoomad på talaren vid det tillfället. Vi som tittar på videon får helt enkelt gissa vad det är han visar.

Så efter denna föreläsning är det några saker jag låter tankarna cirkulera kring

  1. Hur många EAT-poäng får mina webbplatser
  2. Hur ska jag maximera effekten av Google Shopping. (Mer om det någon annan gång)
  3. Vad var det för något som miljöpartiet blev utsatt för i Almedalen?

Nästa år är det jag som sitter på första raden och lyssnar på föreläsningen. Då är chansen att jag ska missa något betydligt mindre.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

2 svar på ”(TVÅ) SEO-Trender Google inte vill att du ska känna till”

  1. Jag tror inte att Google vill att de skall läcka men jag tror de är medvetna om att det kan hända. Alla tidigare guidelines de haft vilket nog är 7-8 nu, har läckt.

    Det är inte heller Googles kontrollanter om man skall vara helt juridiskt korrekt. De lägger ut detta på uppdrag. Tidigare var det ett företag som hette Lionbridge nu är jag lite osäker på vem som har uppdraget. Och det är klart att Google vill ha denna tjänst så billigt som möjligt.

    Sliden jag hänvisar till för negativ SEO finner du här http://pt.slideshare.net/TopdogSEO/3-seo-trender-som-google-inte-vill-att-du-skall-knna-tillbbdagarna-editerad slide nummer 24 är det.

    Svara

Lämna en kommentar