Christian Rudolf – om SEO Trender

Det finns SEO-företag som lovar att kunden kommer topp tio. SEO-företaget Topdog (som ägs av Christian Rudolf) siktar högre med ”Topdog ser till att Ditt företag är Etta i Google ”. Kanske låter kaxigt men sikta högt kan man göra med över 10.000 timmar SEO bakom sig och ett extremt lyckat kundcase med Betsson. Välkommen Toppdogen Christian Rudolf för en liten frågestund.

Jag får först tacka dig för videon som du publicerade i november på din blogg. Den inspirerade mig att börja intervjua folk inom SEO och närliggande branscher. Du har annat media, annan stil och annan inriktning så jag tycker vi kan komplettera varandra bra även om samma person skulle råka bli intervjuad av oss bägge.

Som du redan sett på titeln på intervjun så kommer jag att stanna upp vid en annan video. Den där du föreläser om SEO-trender som Google inte vill att vi ska veta. Men jag vill idag snarare veta om trender som du tycker vi bör veta om.

Trend 1 – Konkurrensen hårdnar

En trend som du själv nämnde i videon är att Google övertar större och större del av sökresultaten. Adwords ökar och inte minst Google Shopping. Det gör att färre organiska sökträffar visas på startsidan. Att ligga topp 10 är inte längre relevant som du säger. Det är topp tre som är aktuellt. Det ställer också högre krav på SEO-arbetet. Går vi mot en inriktning där ”hemma-SEO” inte längre kommer att vara lönsamt och att bara företag som har råd att anlita proffs (Ex. SEO-företag) kommer nå toppen?

Nä, det tror jag inte. Hemmafixarna kommer alltid ha en någon typ av plats. Internet är en spegling av vår verklighet och i verkligheten har hemmafixarna en plats. Hemmafixare har inte heller samma höga nivå på ”lönsamhet” som ett stort bolag vilket gör att de har en plats i ekosystemet, men den är nog inte så stor…

Jag ser några möjliga platser för hemmafixarna:

  1. Det finns alltid platser som ignoreras. Av lönsamhetskäl, för att de stora inte känner till dem eller för att man ibland har tur.
  2. Ekonomi. En hemma fixare kan alltid konkurrera med värdet av sin tid, gentemot ett stort bolag där internkostnaden är 400-600 SEK i timmen.
  3. Nya branscher kommer och när en bransch är ny, finns det goda möjligheter. Inga brands har etablerats och inga sajter är gamla. Här finns det ett trevligt tidsfönster. Google själva säger att 15% av sökningarna varje månad har man inte sett tidigare, här finns ett stort möjlighetsfönster.
  4. Stora bolag är ibland bara stora. Ett lysande exempel på detta är Simon som jobbar med SMSlån. Trots att de stora bolagen i den branschen är etablerade fixar de inte riktigt honom trots att de har mkt större ekonomiska resurser. Brist på kompetens kommer alltid vara en faktor.
  5. PPC arbitrage är fortfarande stort i Skandinavien. Så t.o.m inom Adwords, finns det möjligheter att göra saker, fortfarande för hemmafixare. Det betyder att det fortfarande finns platser där affiliate och hemmafixare kan slåss i Skandinavien.
  6. Hemmafixarna kan ta större risker eftersom de inte har ett varumärke att skydda. Kortsiktigt kan det vara en mycket stark komparativ fördel inom SEO.

Skalbarhetsfaktorn är dock på väg nedåt för hemmafixarna och affiliate sedan 2-3 år. Den kommer fortsätta att minska.

Förutom att konkurrensen hårdnat gällande topplaceringar så har det även gjort det med Adwords. Genomsnittspriset är idag 5,98kr men betydligt dyrare i vissa branscher. Du kommenterade ett av mina blogginlägg att ”Av det kan du dra slutsatsen att alla företag som jobbar med låneklick, kommer vara stora”. Ser du att mindre företag väljer bort Adwords just av den stora kostnaden?

Jag har nog aldrig mött ett företag som slutat med Adwords när de väl börjat. Sänkt priset ja men inte slutat. Sökannonsering är som heroin, har man väl börjat kan man inte sluta. Det då sökannonsering är så mätbar och det handlar om avslut. För många företag är Adwords som en mediariddare i vit rustning. En media som funkar för dem, äntligen.

Min poäng med ovanstående påståendet är att det är bara stora företag som har råd att bygga sitt varumärke. Har du ett känt varumärke har du en komparativ fördel i form av att din CTR från Google är mycket högre, än för de som inte har ett känt varumärke.

klick-kurva-google

Har du hög CTR har du bra quality score, vilket betyder att dina klickpriser är mycket lägre än för de som inte har ett brand. Har du hög CTR från det organiska sökresultatet har du en komparativ fördel också. Det betyder att Googles användare saknar dig i toppen och det kommer ha en positiv långsiktig effekt på din SEO. Utöver det är det dessutom troligt att din trafik konverterar bättre. Brand handlar om förtroende och har du högt förtroende är det lättare att konvertera trafiken.

Det jag har sett är att företag knorrar över priset på trafiken men de slutar inte köpa Googles klicks. Detta knorrande kommer de kommande åren att övergå till ett vrål av smärta efterhand som priset på Googles klickheroin stiger. Det kommer tvinga en del företag att sluta köpa, inte för att de vill sluta utan för att konkursförvaltaren tar över verksamheten. För så viktig är Google trafiken för många idag och det finns inget substitut.

 Trend 2 – Back to basic

Även om konkurrensen hårdnar så sitter det privatpersoner och småföretagare och jobbar med SEO själva. Vad skulle du ge dem för råd när de planerar och strukturerar sitt arbete.

Mina råd

  1. Google är en textsökmotor. Bra och mycket text är något de uppskattar. Bli kung på text & copy så har du komparativ fördel.
  2. Google använder länkar för att förstå hur viktig din webbsida är. Länkar är fortfarande ett verktyg väldigt få kan hantera. Lär dig hur de används och bygg processer för att få länkar så har du ytterligare en fördel.
  3. Internet är inte pushmarketing. Dina användare gör ett aktivt val att komma till dig. Var så intressant/duktig/hygglig/snygg/osv att dina användare vill göra det valet många fler gånger.
  4. Bli bättre på ”vanlig” marknadsföring. Bara en idiot förlitar sig på en kanal för att nå och prata med sina potentiella kunder. En bra början är att läsa Ogilvy.
  5. Sluta läs SEO-bloggar, inkl min egen. Gratis är inte gott. Kan du inte mycket i ämnet SEO kan du inte skilja på bra information, propaganda, eller de som är högljudda men som inte har koll. Fokusera på punkt 1-4. Kom ihåg att du blir det du gör varje dag. Gör punkt 1-4 varje dag, även helger.
  6. Till sist. Det är inte taktiker som förändrar världen. Det är processer. Volvo planerar inte för att bygga en bil. De planerar för att bygga fem miljoner bilar med hög kvalité till rätt pris. Så måste du tänka på din SEO (marknadsföring) också. Bygg en process som levererar till rätt nivå. Nästan alla som jobbar med SEO (internetmarknadsföring) fokuserar på taktik, nästan ingen fokuserar på process. Så när du har en process, vet du om att du blir vinnaren. Detta gäller inte bara SEO utan för alla typer av mänsklig aktivitet, speciellt ekonomisk.

Trend 3 – Differentiering på ”SEO-företagen”

Om vi lämnar hemmafixarna och fokuserar på de stora jättarna på SEO-marknaden. Ser du själv några trender till utveckling inom branschen. Bara genom den lilla insyn jag har fått hos några SEO-företag så kan jag säga att det finns skillnader på allt mellan hur man ser på transparens, länkbygge, prissättning m.m. Samtidigt har medvetenheten och kunskapen om SEO ökat hos kunden.

Om fem år är det några bolag som kommer vara störst på SEO i Sverige. Vad har de gjort som inte andra har gjort? Vad för unikt kan de erbjuda sina kunder vilket gör att man just väljer dem?

Jag tror inte det kommer vara så. SEO kommer alltid vara en fragmenterad bransch. Anledningen till det är att Google vill ha det så. Mindre pengar till SEO, mer pengar till Adwords. Skulle någon lyckas ”bli stor” kommer Google ändra på det.

Vi kan redan idag se spår av detta. För bara några veckor sedan hävdade ett SEO-bolag att SEO-konsulten var död. I deras fall är det säkert ngn typ av leveransproblem som ligger bakom utspelet, så man behöver döpa om sin produkt, så den blir mer fluffig, mer powerpoint, mindre effekt.

Under året har vi sett andra bolag som helt sonika raderat sin närvaro på ordet ”sökmotoroptimering” och döpt om det till ett helt nytt ord så de kunnat lägga vilket innehåll som helst i det ordet… Men det är inte per se en dålig utveckling för dessa bolag. Att ha ett bolag som är nära förknippat med SEO, kan vara en högre verksamhetsrisk än vad man tror givet hur mycket Google ogillar SEO. En verksamhetsrisk som det inte alls är säkert att aktieägarna får betalt för. Det är inte heller säkert att marknaden straffar dessa bolagen för en mer fluffig produkt. Nivån är kanske genomsnittlig på marknaden och de kan differentiera sig på något annat sätt.

Det jag ser är att SEO är pushmarketing. Kan du telefonsälj och pushmarketing som bolag, får du kunder i ganska stor omfattning. Detta är den avgörande faktorn och jag tror inte den kommer ändra sig inom överskådlig framtid. Så det är troligt att de bolagen som jobbar med SEO inom fem år, för att vara med i matchen, behöver de en avdelning som är grymma på pushmarketing. Google trafik är som heroin och kan du lova sådan trafik, kommer det alltid finnas folk som är redo att riskera pengar för att få den.

Slutsats

Otroligt intressant läsning och det märks tydligt att Christian Rudolf lever, lär, jobbar och genomsyras av sökmotoroptimering. Däremot vet jag inte om jag gillar hans rekommendation att inte läsa SEO-bloggar.

Det jag framförallt tar med mig är att kunskap är makt. Som Christian lyfter upp så vinner Simon mot större ekonomiskt starka aktörer, små hemmafixare kan etablera sig genom att välja vägar som många andra inte valt tidigare och SEO-bolagen behöver allt mer bred och tydlig kompetens för att sticka ut.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar