Satellit – Nästa steg i länkbygget

SatellitAtt bygga satelliter handlar om att ge sin egen webbplats en extra boost för att på så vis kunna klättra högre på Serpen. Men behöver du en satellit eller räcker det med klassiskt länkbygge? Och vad ska du tänka på om du ger sig in i byggandet? Det tänkte jag reda ut i det här inlägget.

Vad är satellit?

En satellitsida är en sida som byggs upp och länkas upp med syfte att primärt ge länkkraft vidare till huvudwebbplatsen. Så länge som man enbart jobbar med att få länkkraft kan satelliten se hur som helst ut. Det kan vara en blogg likväl som en snygg och etablerad webbplats. Det enda som karakteriserar den är att det finns en länk på sidan som pekar mot huvudsidan. Länken bör ligga i relevant text och hela sidan bör sedan enbart byggas upp av relevant text. På så vis får man automatiskt en relevant länk från en stark sida (om man länkar upp den starkt).

Varför satellit?

Det är inte svårt att jobba med satelliter men det är ändå inget som jag skulle rekommendera nya inom SEO. Detta eftersom man i första hand bör fokusera på att bygga en bra bas och stabil grund med den sida som man först och främst jobbar med. Mycket ofta räcker ett grundligt arbete för att man ska ranka bra. Gör man det inte tycker jag först och främst att man ska undersöka om man följt alla grundregler, att upplänkningen är okej och att man inte överarbetat något moment. För att jobba för mycket kan även de ge bakslag. För många länkar, för mycket fokus på ett ankarord och så vidare.

Men så kommer jag till tillfällen ibland då satelliter är nödvändiga. Oftast är det när det är hård konkurrens och man alltså måste vara extra noga med länkningen.

De bästa länkarna är ju länkar från webbplatser inom samma bransch, med hög trust, som i sin tur har många inlänkar, ligger bra på Serpen och inte är straffade. Men hur lätt är det att hitta sådana? Svaret är – man bygger dem själv. Det är detta som är satellitbygge.

Fördelen är att man då även har helt kontroll på de flesta inkommande länkarna. Skulle det visa sig att man vill bryta en länk kan man göra det med lätthet. Man kan ju även fortsätta länka upp satelliterna och på så vis indirekt länka upp huvudsidan.

Många som jobbar med satelliter väljer även att inte enbart skapa dem för länkkraft utan siktar även in sig på att skapa en viss konvertering. Med det menas att satelliten även kan generera köp/lead från de besökarna som landar på sidan. Har sett exempel där vänner jobbar med affiliate och byggt upp 3-4 satelliter för att ge länkkraft till huvudsidan. Men dessa har byggts upp med liknande struktur som huvudsidan vilket gör att de även kan konvertera d.v.s. ge intäkter från de personer som besöker sidan. Detta kan ske med länkar eller banners om man vill skicka vidare besökaren till rätt sida. Vill man inte ha för många utlänkar kan dessa skapas som no-follow vilket gör att inte Google registrerar den som en länk.

Utöver detta kan även en satellit användas som en länkbytessida. Att köpa en länk inkl. text kostar ca 200-300kr st. Köper man istället enbart texten och byter till sig länken ligger priset på en hundring. Med andra ord spar man snabbt pengar på att själv kunna byta till sig länkar. Men länkkraften då? Ska man verkligen länka ut från en satellit vars syfte är att ge länkkraft till huvudsidan? Ja, jag tycker det. En sak som återkommer inom SEO är ”tänk normalt”. Hur normalt är det att en sida med många olika inlägg inte har en enda utlänk? För Google söker efter onormala saker och kan bestraffa detta. Jag brukar därför göra några länkbyten per satellit. Sen beror det ju självklart på hur mycket text man har också. Däremot ser jag till att min viktigaste länk ligger på första sidan. Antingen genom att jag klistrar detta inlägg högst upp eller att jag låser en sida som ”startsida”.

Det finns även ganska många som menar att utlänkar mot starka relevanta sidor också påverkar SEO till det positiva. Jag är beredd att hålla med. Om Googles mål är att ranka sidor som ger mervärde för besökaren så är ju utlänkar till intressant material något positivt. Inte i överdrift men visst tänker jag på vad jag länkar till lika mycket som jag tänker på vad jag länkar från.

Att tänka på

  • Tänk lika – bygg lika

Oavsett om jag bygger satellit eller om jag bygger en huvudsida så följer jag en gyllene regel ”skynda långsamt”. Det ska inte vara någon skillnad på de olika byggena förutom att jag inte är lika noggrann i valet av inlänkar till satelliterna som huvudsidan. Relevans är bra men inte absolut nödvändigt då relevansen sedan skapas på satelliten.

Sen kan man spä ut länkprofilen med någon länkkatalog, artikelkatalog och länkar från länkvänssidor. Jag brukar inte vara lika noggrann med länkarna på satelliten men självklart tänker jag till. Ingen vill exempelvis byta länk med en sida som har låg trust även om den har många inlänkar.

  • Länkkraft eller även konvertering

Fundera om det enbart är länkkraft du vill ha eller om även sidan även ska konvertera (om än sämre än huvudsidan). Det tar betydligt längre tid att göra en snygg och väl fungerande webbsida än en enkel satellitblogg. Är tiden som du behöver lägga ner värt det? Kanske, kanske inte.

  • Ranka smalare ord

Att ranka en webbplats bra på flera ord kan vara svårt. Då kan man istället välja att ranka satelliten på ett av orden och fokusera just på detta. Är den sedan byggd så att besökarna inte bara ser den som en tråkig blogg är chansen stor att de klickar sig vidare och hamnar rätt. Däremot ska man även försöka ranka på de viktigaste sökorden till huvudsidan även om det inte är jättehögt. Brath/Wahlgren tar upp i sin bok ”Guldläge på nätet” att en länk är mer värd om den kommer från en sida som rankar på det ord man själv vill ranka på. Jag tycker det låter logiskt eftersom det talar om för Google att sidan är riktigt relevant.

  • IP

Olika IP-nummer eller inte? Det är en stor fråga och något som diskuteras återkommande. Jag tänker att ”varför chansa”. Har du möjlighet så lägg satelliten på ett annat IP-nummer än huvudsidan. Jag tror att det ger mer länkkraft men jag tänker inte lova att jag har rätt. Däremot möter jag många inom SEO-branschen som håller fast vid det.

Lämna en kommentar