Länkbyte a la Johan

länkbyteHade en trevlig diskussion med en vän inom SEO-världen häromdagen om länkning och det visade sig att vi var av lite olika åsikt i frågan. Så jag bjöd in honom att dela sina åsikter på bloggen och han nappade. Här kommer därför ett gästinlägg av Johan H. :

Länkbyte – Länka lagom

Om synen på on-page varierar något mellan olika personer inom SEO så är synen på off-page betydligt mer varierande. Det handlar om allt från hur många länkar man ska lägga, hur dessa ska införskaffas, varifrån de ska komma och hur ankartexterna ska se ut. Själv jobbar jag aktivt med länkbygge till några egna affiliateprojekt även om det inte är i någon större utsträckning. Följande punkter tycker jag är viktiga och detta helt utan inbördes ordning. Grundtanken är alltid ”länka lagom och länka normalt” Ska väl tillägga att vi inte alls är oense på alla punkter utan bara detaljer inom de olika punkterna – precis som det ska vara inom SEO. Inget är ju exakt rätt – i alla fall inte under en längre tid.

Länka långsamt

Att Aftonbladet får hundra länkar på en dag är inte konstigt. Det är en stor och etablerad sida som många citerar och länkar mot. Att däremot en helt nystartad sida får denna mängd under en månad känns inte normalt. Visst kan det hända och det kan göra att sidan snabbt rör sig upp till toppen på serpen – men den kommer då lika fort att falla. Ser länkbygget som ett långsamt och långtgående projekt och kör aldrig med ”en länk i veckan” principen. Detta eftersom jag inte tycker om det regelbundna. Hur ofta är regelbunden länkning egentligen en normalitet? Hellre några länkar nu och då.

Ankartexter

Här finns en livlig diskussion inom SEO-världen om hur man bör göra för att få bäst resultat. Själv försöker jag att lägga exakt ankartext på de sidor som jag värderar som starkast och kan ta url eller mer specifika ankartexter på sämre sidor.

Om jag står utanför en jeansbutik och frågar 100 personer vad det är för affär skulle många svara med exakta namnet på affären (url), ganska många att de säljer en viss vara ”Jeans” (exakt sökord) och andra vara än mer specifika och säga ”snygga jeans av märket Denim” (smala sökord – longtails).

Så försöker jag även bygga med ankartexter. Det ska vara en blandning av de olika inriktningarna och man ska definitivt inte glömma longtail och sökord med mindre antal sökningar. Dessa är lättare att snabbt ranka bra på. Ligger hellre etta med tre sökord med några hundra sökande än femma på ett enda ord med två tusen sökningar per månad.

Ramar hellre in ankartexten med många olika variationer än att fastna på ett enda ord. Exempelvis ligger jag etta på en fras för tillfället. Det är sidans nyckelord. Vi kan säga att det är Städning Stockholm (nej jag anger inte vad det är på riktigt). Då skulle ankartexterna mycket väl kunna vara städning, städning stockholm, städning i stockholm, billig städning osv.

Utöver det tror jag att det spelar roll var man lägger länken i texten. Vissa vill säga att den måste vara i början av texten men det har jag svårt att hålla med om. Däremot i ett stycke som faktiskt nämner det område man vill länka till. Skriver man om olika maskeradkläder och länken ska peka mot en hattbutik så bör länken ligga i det stycke som tar upp olika huvudbonader. Det låter logiskt men många fokuserar allt för mycket på att ankartexten att de inte tänker på var de lägger den. Om nu Google kan läsa text och se att texten är relevant så borde ju relevansen vara starkare om länken ligger i det stycke som är mest relevant. Skriver man däremot en hel text om hattar ska det ju inte spela någon större roll.

Textlängd

Även under denna punkt kommer jag åter till ”normalitetstanken”. Om det var riktiga bloggare som la länkar till min sida så skulle dessa texter variera i längd. Det finns en outtalad regel inom SEO-världen att det bästa är att ha texter över 300 ord. Det har blivit en magisk gräns och extremt ofta är det denna regel man håller sig fast vid. Men är det normalt? Är det logiskt att Google inte har genomskådat att alla SEO-texter ligger på 300-350 ord. Ingen skriver ju mer än vad som behövs…

Bilder

Ja tack. Inte ett måste men bilder fyller flera funktioner. För det första kan en bild med rätt namn, title och alt-text skapa mer relevans till inlägget. För det andra ska man inte underskatta att människor faktiskt läser den text man skrivit. De kan även klicka på länken. Än så länge lockar en lättläst text med en tilltalande bild fler än en text utan bild.

Men att lägga ner mycket tid och pengar på passande bilder? – beror nog på vad man ska länka mot. Däremot använder jag inte samma bild mer än någon enstaka gång. Tror på exklusivitet precis som i texten.

IP – adress

Jag strävar efter att så många länkar som möjligt kommer från olika IP-adresser. Det betyder att jag i grunden tar en länk från de olika bloggportalerna och en från vardera domän på samma IP. Är det hög relevans eller hög trust (eller något annat som starkt lockar) kan jag ta flera blogginlägg på bloggar med samma IP men i grunden undviker jag det. Detta är målet och vad jag siktar på. Sen som sagt kan jag gå ifrån det ibland. Men hellre ingen länk än en paniklänk från samma IP, utan relevans, utan hög trust bara för att få en länk.

Trustlänkning

Något som tydligt fungerade för några år sedan och som sedan inte det nämnt mycket om är trustlänkning. Men av olika anledningar (som jag inte tänker nämna här) har jag valt att börja trustlänka igen. Det betyder att VISSA inlägg på min sida har en utlänk till en relevant sida med hög trust och som är relativt ny. Om jag exempelvis skriver ett blogginlägg på en av mina sajter om myggfällor och Råd&Rön precis skrivit en artikel om dessa apparater kan jag lägga en länk i blogginlägget dit. Att det ska fungera har jag inte mycket belägg för men då Google säger att de ska premiera sidor som ger mervärde för besökaren borde det betyda att detta ska ge lite extra skjuts. Trustlänkning kan även förekomma i blogginläggen som länkar till min sida. Men som vanligt – det ska ske i normalitet.

Länkvän, Blogg, Artikelkataloger eller Länkkataloger

En länk i en text ger otvivelaktigt bättre kraft mot just detta sökord. Dessutom bör texten handla om ämnet för att det ska ge rätt relevans. Väljer själv i första hand att länka från bloggar men har egentligen inte något emot artikelkataloger. Däremot använder jag dem med försiktighet. Kanske tar 2-3 stycken länkar från några bra för att spä ut länkprofilen. Ett enkelt sätt att få lite länkar.

Länkar från länkkataloger undviker jag överlag. Kan lägga någon i början av ett projekt för att Google snabbare ska upptäcka och indexera sidan men annars låter jag gärna bli.

Länkvänssidor kan jag vara med på ibland men inte till någon huvudsida utan i så fall till en satellit. Men definitivt bara någon enstaka. Det kommer tids nog att komma in sådana länkar per automatik ändå.

Textinnehåll

Orsaken att många anlitar skribenter är enkel. Det är billigare och blir bättre. Billigare på så vis att den tid man själv lagt ned inte är värd det pris man får betala för en text. En text på ca 300 ord fås för en hundring. Hur snabbt skriver du texten? Hur mycket är den värd för dig som företagare?

Däremot är jag noga med att INTE ha någon nyckelordsfrekvens. De allra flesta jag känner har lagt bort detta och låter bara texterna cirkulera kring ämnet. Det räcker är jag nästan säker på. Det var länge sedan den gyllene 2%-regeln fanns. En intressant text – det räcker.

Relevans eller…

Vad är viktigast när jag avgör om en sida är värd att länka från? Freshindex visar att sidan har fått länkar inom en någorlunda tid bakåt. Att ta en länk från en sida som senast fick en länk för två år sedan känns inte så nytt och fräscht. Trust avgör trovärdigheten och väger tungt för mig. Gränsen på trustvärdet avgör jag beroende på relevansen på sidan. En splogg (spam-blogg dvs en blogg som enbart är till för länkbyten) kräver jag högre trust av än en sida som har relevans till ämnet. Många gånger är det relevansen som många tjatar om men hur lätt är det att få relevans till ängelfigurer av lera. Inredningen visst, men hur kan Google förstå det? Andra saker av lera? Eller änglar?

Ibland får man nog lägga bort relevanstanken och fokusera på andra faktorer.

Är inte alls lika noga med relevans på länkar till mina satelliter. Dessa är fyllda med content som sedan ger relevans till min huvudsida. Däremot skriver jag ändå texterna om rätt ämne och tänker till om ankartexten. Tanken är ju att satelliten även ska ranka på de viktiga ord som jag vill att huvudsidan ska ranka på.

Så…

Så vad tror du – vad ger bäst resultat av följande då länkarna kommer från exakt samma sidor?

(Nej det är inte mitt sätt mot Arif Kurbanovs sätt. Bara ytterligheterna)

  1. Tio inlänkar fördelade på exakt en gång i veckan. Detta med samma ankartext och i texter som är på 300-350 ord styck. Flera av dessa kommer dessutom från samma IP-adress.
  2. Tio inlänkar som kommer oregelbundet under tio veckor. Detta med tyngdpunkt på sökordet men detta även i olika fraser och böjningar samt en del url som ankartext. Länkarna kommer från olika IP-adresser och i olika långa texter.

Väl mött. Det här var trevligt så hoppas jag får min röst hörd igen på denna blogg. Lägg gärna en kommentar om du tycker jag är helt ute och cyklar. Jag bryr mig inte hur – bara att du rankar bra på sidor som har en mängd sökningar.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar