Vad handlar sökmotoroptimering om? Att komma högt upp på serpen.
Så långt är nog de flesta överens. Men sedan går åsikterna isär. Ska man enbart följa Googles riktlinjer? Ska man använda sig av köpta eller hyrda länkar? Hur är det med ankartexter och vad ska värderas i länkbyten? Ska onpage eller offpage prioriteras osv.
När jag under ”jullovet” tittade runt på olika SEO-företags webbsidor såg jag att man presenterar olika sorters SEO. Ord som transparent sökmotoroptimering, etisk SEO och holistisk sökmotoroptimering förekommer exempelvis. Är det ett sätt för företagen att sticka ut ur mängden? Ett sätt att säga att de inte är som alla andra SEO-företag och ett sätt att locka till sig kunder?
I en artikelserie har jag nu tänkt presentera flera olika ”synsätt” på SEO. Titta på vad orden betyder, säga min åsikt och även lyfta fram vad företagen menar med dessa. Om orden och fraserna sedan enbart används för att locka kunder eller om det faktiskt är något unikt och annorlunda låter jag dig som läsare själv avgöra.
Det första jag ska ta mig än är Holistisk sökmotoroptimering. Ett begrepp som jag framförallt stött på under 2014 och något som bland annat Simon Nyström nämner i den intervju jag gjorde med honom förra året.
Holistisk sökmotoroptimering – Ordets betydelse
Ordet holistiskt kommer från ordet Holism vilket i sin tur kommer från grekiska ordet holos som betyder odelad. Just odelad känns som ett väldigt bra sammanfattande ord för vad detta synsätt går ut på. Enligt Wikipedia är det ett ”filosofiskt betraktelsesätt att helheten är större än summan av delarna”. Utöver det kan man enligt detta synsätt inte beskriva en enskild händelse eller enskilt moment utan att sätta det i ett sammanhang. Det är alltså hela tiden helheten som är i fokus.
På frågan om offpage eller onpage är viktigast skulle en person med holistiskt synsätt på sökmotoroptimering säga ”Det är helheten. Det är omöjligt att peka ut enskild del som viktigast eftersom allt sitter ihop”.
På frågan om hur man planerar och bygger stabil SEO skulle svaret bli ”Det finns fler vägar att gå än tidigare”, ”Det finns ingen universal lösning”. Att hänga upp sig på några enstaka vägar eller enstaka sätt att jobba är att fokusera för mycket på delarna och glömma helheten. Känner ni igen citaten? Jo, de är tagna från intervjun jag nämnde ovan från Simon.
Samtidigt ska sägas att Wikipedia definierar holism som just ett filosofiskt betraktelsesätt. Gällande filosofi brukar det mynna ut i att de slutsatser som dras fungerar i den filosofiska teorin men inte i den praktiska verkligheten. För att bygga ett hus behöver man lägga varje sten på rätt plats. Man behöver alltså fokusera på detaljerna för att få helheten rätt. Däremot spelar det inte så stor roll om en sten ligger snett eller vilka färger de är i. Det är fortfarande ett hus – i alla fall om man ser det holistiskt. Så att dra det till sin spets kanske man inte ska och hävda att de som jobbar holistiskt aldrig tittar på detaljerna. Men i slutändan fokuserar de på helheten.
Holistisk sökmotoroptimering – enligt proffsen
När jag googlade på Holistisk SEO hittade jag några personer som nämnt detta begrepp och då främst under 2014.
I maj 2014 skrev Magnus Bråth en artikel på Disruptive med titeln ”SEO har blivit luddigare”. Han säger där att tiden då de enkla vägarna till toppen på Serpen är borta. Med uppdateringar av pandor och pingviner samt större fokus på hela sidans auktoritet är det viktigt att jobba brett. Att inte fokusera allt för mycket på landsidan utan även andra sidor som webbplatsen är uppbyggd av. Detta eftersom det är helheten som avgör hela sidans auktoritet. Detta sammanfattar han med att ”det är en holistisk modell för SEO ”.
Det Bråth lyfter upp är alltså att holistisk sökmotoroptimering handlar om att se helheten eftersom just denna även påverkar de enskilda delarna.
Den som läser allra längst ned på Håkan Perssons blogg hittar hans syn på begreppet (Läs gärna alla hans 5021 ord på sidan – de är intressanta de med).
Han sammanfattar det enligt följande:
Stabil webbplats, bra struktur, lätt tillgänglighet, välskrivna texter, intern länkning, snabbladdad, responsiv, rätt title, rätt meta description och rubrik. Dessutom inlänkar från relevanta sidor med trust samt utlänkar mot relevant innehåll. Mycket att tänka på? Han sammanfattar själv det klockrent med
”Det gäller alltså att försöka få så många pusselbitar att passa ihop snarare än att sätta ihop några få.”
Ännu en gång alltså helheten i fokus och inte de enskilda detaljerna.
Även Simon Nyström tar upp begreppet i ett inlägg från december 2014. När han punktar upp vad han anser vara av värde att satsa på under 2015 är just Holistisk SEO en av punkterna.
När jag googlade begreppet så hittade jag inte speciellt många som nämnt det. Till och med att några norska SEO-företag kom på topp tio.
Ändå är detta något som Simon tror stenhårt på. Han säger i inlägget att ”aktörer som säljer SEO och tar debatten om en mer holistisk syn på SEO kommer att äga toppen inom sökresultatet ”. Detta alltså i en framtidsgissning gällande 2015.
Hur ser jag på det
Jag tror att alla SEO-företag anser sig jobba med helhetsperspektiv och därmed holistisk SEO. Detta även om de inte skriver ut det på sin webbsida eller lyfter fram det i sin marknadsföring. Skillnaden är snarare vad man menar med detta. Vad ska ingå i denna ”helhet”? Eller rättare sagt – vad ingår i företagets arbete när de jobbar med SEO? Det är också det som man som kund bör titta på.
Om de använder sig av fina ord som holistisk sökmotoroptimering för att på så vis locka till sig kunder så spelar det ingen roll. Huvudsaken är vad de gör och att man som kund kan förstå detta. Kanske är det viktigaste att SEO-företagen jobbar med transparent SEO så att kunden vet vad han eller hon betalar för. Så – välkommen att läsa mitt nästa inlägg som inte helt oväntat kommer handla om transparent sökmotoroptimering. Ett begrepp där det finns fler tudelade åsikter om än vad det gör om holistisk SEO.
Jag upplever tyvär ord som ”Holistisk” , ”transperant”, ”etisk” och några till som mest positionering.
Ta det där med transperant. Många pratar om det men det är bara i undantagsfall det finns detaljerade case på de företagens sidor så man kan se denna transperans som skall vara så fantastisk.
Det är samma bild som jag får när jag börjat rota i de olika SEO-begreppen som jag nu skriver om.
Rätt eller fel – Det låter jag vara osagt.
Det handlar väl inte om att vara transparent mot sina konkurrenter, även om en del av oss lär ut SEO ofta. Det handlar om transparens gentemot sina kunder, något som varit långt från självklart i branschen.