Det är en…Pingvin

De senaste dagarna har den svenska marinen haft fullt upp. Ett oidentifierat föremål (eller farkost) har rört sig i skärgården och bara dykt upp vid enstaka tillfällen för att få lite luft. Det enda riktigt konkreta bevis för detta är ett foto som en privatperson har tagit som visar något (eller någon) som bryter vattenytan under några minuter för att sedan sakta sjunka ner under ytan.

Vissa skyller på Ryssland, andra på att marinen vill ha mer pengar. Konstigt nog har inte försvaret frågat de som vet mest och har koll på den digitala världen.

Inom SEO vet vi att ”Pingvinerna är på väg”.

Penguin 3.0 – Vad vet vi?

Ja egentligen inte så mycket alls. Pingvinen släpptes lös 17:e oktober och kommer att erövra internet sakta men säkert under några veckor. Dessutom kommer den att aktiveras över hela världen vilket alltså med säkerhet betyder att även Sverige kommer få ta del av dess effekt.

Dessutom har Google gått ut med att enbart 1 % av sökningarna kommer att påverkas och detta på engelska sökord. Hur mycket den kommer att påverka andra språk är inte helt klarlagt men troligtvis under 1 %. Här känner vi igen talet från när de gjorde förändringen som skulle ge positiva signaler till https. Att det bara är 1% som påverkas alltså. Men en procent kan vara mycket det med.

Enligt en artikel på Seroundtable är detta även bara en ”refresh” och med andra ord alltså inte en helt ny ras/sort av pingvin. Detta antagande bygger de på ett uttalande från Pierre Far där han säger att

”This refresh helps sites that have already cleaned up the webspam signals discovered in the previous Penguin iteration”.

En ”refresh” skulle i detta sammanhang alltså peka på att Google kör Pingvinen ett extra varv och inte att några extra algortimer är tillagda. Om så är fallet eller om det är en övertolkning är svårt att säga.

Det som även händer nu med denna uppdatering är att några som tidigare fastnat i pingvinens nät kan släppas loss. Detta förstås om de lärt sig sin läxa och kollat över sin länkprofil.

Pingvin som pingvin

Pingvin 3.0Oavsett om det är en uppdatering med några nya algoritmer eller om det handlar om att de släpper lös samma pingvin en gång till så är det länkarna de har fokus på. Det har pingvinerna alltid haft och kommer att ha. De vill minska rankingen på de sidor som är spammiga och framförallt de som bryter mot Googles riktlinjer gällande länkning.

Så vad göra?

Det sägs att den som ser en björn ska stå helt stilla eftersom man då inte utgör något hot. Kanske är det samma sak om man möter en pingvin. I alla fall när man möter en digital variant av denna.

Saken är den att den som blir nerslagen i Serpen av den svartvita fågeln får finna sig i att vara där ett tag. Självklart ska man se över sin länkning och fundera på vad som har irriterat fågeln i sådan grad att den vill attackera. Men man bör även vara medveten om att de förändringar man gör nu inte kommer att kunna ge effekt förrän nästa uppdatering av Pingvin sker.

”Publishers hit by the last version of Penguin — back in October 2013 — have been waiting until now to see if actions they’re tried such as removing spammy links have worked.” / searchengineland.com

Så som vanligt när det handlar om sökmotoroptimering. Stressa inte även om du faller som en sten. Lugna och stabila rörelser tar dig uppåt men förvänta dig inte några fantastiska snabba resultat över en natt. Det är det väldigt sällan man ska göra i denna värld.

Nu kan man mycket väl få små dropp eller till och med falla rejält på Serpen utan att för den skull vara helt attackerad av pingvinen. Har du tio inlänkar och en av ref.domänerna anses vara spammiga kommer ju länkkraften från denna att strypas. Med andra ord mindre länkkraft och mindre klättring på Serpen. I dessa fall är det bara att bygga vidare i samma takt som tidigare. Sådant händer både när Pingvinen är framme och när den inte är lika aktiv.

Brath sammanfattar även vad man bör göra i ett blogginlägg.

  • Kontakta de som länkar till dig och be de ta bort de som är allt för aggressiva
  • Använd dig av disavow för att få Google att ignorera vissa länkar.
  • Titta extra på exakta ankartexter. De väger tyngt gällande just nyckelordet.
  • Länkar som ligger sitewide på en sida ger många länkar vilket även det kan väga extra.
  • Var ligger länken. I löpande text är absolut minst riskabeln. Däremot bör man akta sig mer för footern. Tänk logiskt och låt det se naturligt ut.
  • Var hård mot dig! Vad händer om du bara bryter tre-fyra länkar och HOPPAS på att det ska räcka. Det kan räcka och du åker upp igen på Serpen när nästa uppdatering kommer. Men chansen finns även att du varit för dumsnäll mot dig själv vilket kan göra att du sitter kvar där när dina vänner tagit sig loss.

Så vad säger #svSEO?

Det har uppenbarligen inte hänt så mycket ännu här i Sverige. I alla fall om man ska se till vad som skrivs på bloggar och sociala medier. Har kikat runt lite och lyfter fram några tankar i alla fall.

Eftersom att man ser till att använda godkända metoder så kommer det bara att vara positivt.” / Pontus Fröding, LinkedIn

Tveksamt om Pontus menar allvar, att han inte är jätteinsatt i sökmotoroptimering eller om han är ironisk. Men vem som jobbar med SEO följer Googles riktlinjer till punkt och pricka?

”Vi driver webbplatsen http://www.scrapesentry.com med inriktning mot den amerikanska marknaden och vi har sett stora förbättringar sedan senaste pingvinen rullades ut. Se exempel här:” Image 2014-10-23 at 9.29.20 em / Thomas Wahlstedt (Sentor), LinkedIn

Det mest intressanta i detta fall är att Thomas ärligt säger att de även fick stryk av den förra pingvinen. Det som hände (se grafen) är att de nu klättrat snabbt och effektivt på serpen. De har helt enkelt kommit loss från föregående bestraffning. Tilläggas bör att detta är en sida som just vänder sig mot den amerikanska marknaden och där har pingvinerna kommit igång hårdare än på den svenska marknaden.

”Jag har dock inte märkt av några större förändringar i de sökresultat jag mäter bortsett från enskilda rörelser som kan bero på så mycket annat.” / Håkan Persson, SEO-forum

Vi har i svenska sökresultat sett väldigt få rörelser.”  / Magnus Bråth, Bråths blogg

Ett återkommande tema hos många kommentarer. Än så länge har man inte sett så mycket av resultatet. Det är bara vänta och se. Får nog återkomma i frågan helt enkelt.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

6 svar på ”Det är en…Pingvin”

    • Tack för din kommentar,

      Inom vilken nisch är sajten som fått sig en smäll? Kunde du dra några slutsatser eller är det fortfarande för tidigt.

      Svara

Lämna en kommentar