Satt och pratade häromdagen med en vän som jobbar med SEO och Affiliate. Vi gled in på svårigheten att hitta rätt sökord men även vikten av att utnyttja dem på rätt sätt. Jag tyckte det var rätt intressant och jag hoppas att detta blogginlägg ska kunna återspegla diskussionen på ett sätt som gör att du får med dig något i ditt arbete med nyckelorden.
När jag jobbar med SEO lägger jag relativt mycket tid på att söka rätt sökord. Det är egentligen A och O eftersom det inte ger någon konvertering att ligga etta på Google om det inte är på rätt ord. Antal nyckelord bör inte vara mer än 2-5 stycken och sedan kan man även ha med några sekundära nyckelord som man optimerar mot men inte med samma kraft.
Har man en affär som har många olika produkter är det ju uppenbart att man ska optimera varje undersida mot just den produkt som säljs på denna sida. En affär som säljer mobiltelefoner bör ju ha en undersida som säljer Samsung S5. Då bör ju detta sökord finnas med i title, H1 och brödtext. På så vis jobbar man med olika nyckelord på olika undersidor.
Men hur gör man om man bara har en enda produkt? Ska man då enbart optimera mot huvudorden? Inte alls – det gäller bara att söka brett.
Min vän som har sockerpasta.nu tog ett exempel. Antalet personer som söker på sockerpasta varje månad är ca 1900. Han hade lagt ner en hel del tid på att söka på alternativa ord eller longtails för att fånga upp personer som inte söker exakt efter sockerpasta. Det visade sig att ”sockerpasta recept” hade nästan 500 sökningar per månad. Att hitta ett alternativt sökord som har 25% av sökningarna på nyckelordet är helt okej. Målet blev att skapa en undersida med url, title, h1 och brödtext fokuserat på ”Sockerpasta Recept”. Nu är det säkert någon som direkt tänker att det inte är speciellt smart att ge ut ett recept på en sajt som försöker sälja produkten. Men de kan vara intresserade av sidan ändå. Dessutom – var går de när de inser att det hemmagjorda inte alls blir lika bra som köpesvarianten?
Vikten av att utnyttja varje sida
I fallet med sockerpastan är det en undersida som fångar upp en hel del sökningar och det är väldigt lätt att glömma bort vikten av rätt sökord även på undersidorna. Jag som jobbar mycket mot badrumsrenovering satte mig och testade olika kombinationer och det visade sig vara fler som söker på ”badrumsrenovering offert” än på ”offert på badrumsrenovering”. Genom att optimera sidan ”Offert” som de allra flesta badrumsföretag har mot dessa ord skulle åtminstone några till besökare hitta rätt. Med andra ord handlar det alltså om att gå igenom varje sida som webbplatsen är uppbyggd av och se om möjlighet finns att fånga några besökare. Dessutom kanske ytterligare sidor behöver skapas (ex sockerpasta recept) som ger besökaren svar på olika saker om just de produkter som säljs. I fallet med badrumsrenovering kanske en sida om ROT-avdraget eller renoveringskostnad skulle kunna vara relevant.
Hur hittar man long tail och alternativ sökord?
Att jobba med sökordsanalys är något man regelbundet bör göra. När jag börjar jobba med en sida gör jag analysen men sedan gör jag den igen minst en gång per år. Både för att antalet sökande kan förändras men också för att nya begrepp, nya ord och nya long tails kan dyka upp.
- Googles relevanta sökningar
När man söker på Google kommer det upp ”relevanta sökningar” längst ner. Det är sökord och sökfraser som andra har sökt på inom samma område. Genom att söka på sitt nyckelord och titta på dessa relevanta sökord kan inspiration fås till ord som man även kan optimera mot. Det var så som min vän hittade ”Sockerpasta Recept”.
- StatsCounter – Google Analytics
I de program som visar hur många besökare som kommit till sidan finns det även en möjlighet att se vilka sökord de använt för att hitta sidan. Nu har visserligen Google blockerat detta kraftigt vilket gör att alla som är inloggade på sitt Google-konto inte lämnar dessa spår efter sig. Men fortfarande är det några procent som inte har Googlekonto och dessa sökningar går att se.
- Fråga vänner
En klassiker som ska vara med när sidan startas upp, när man jobbar vidare med SEO och regelbundet en gång per år. Det är så extremt lätt att bli hemmablind och inkörd på vissa ord. Visa bilder på din produkt och fråga vänner vad de ser och associerar med det.
- Shift F7
En klassiker som jag själv inte använt så mycket men hört att andra väljer att använda. Skriv dina nyckelord i Word, markera och tryck Shift F7. Då presenterar programmet synonymordboken vilket kan ge viss inspiration till andra varianter på ordet.
- Smalna av men bredda
Säljer du mobiltelefoner är detta huvudord. Men man bör även undersöka mer avsmalnade sökord som ”samsung mobiltelefon” och liknande. Det kan till och med visa sig att visa av dessa mer ”smala” sökningar har fler sökningar än huvudordet. Det är då man får fundera om man ska rikta om sina huvudord eller inte. Här kan jag nämna en vän som skulle optimera mot myggfälla ( 1900 sökningar) men insåg efter lite efterforskning att antalet sökningar på en speciell myggfälla var fler (!) än myggfälla. Det var bara att vända på kajutan och optimera mot denna modell i första hand.
Men glöm inte Adwords
Kom ihåg att oavsett hur bra ordet klingar så är det en sak som väger tyngst – Hur många söker? Gör analysen klar genom att undersöka detta i Adwords. Är det ord som har relativt många sökningar så är det tid att även satsa på dessa.