Dags att sätta TITEL

Dags att sätta TITELSEO brukar vanligtvis delas upp i Onpage och Offpage. Onpage är allt som finns på webbplatsen och de förändringar man gör på denna för att uppnå så bra ranking som möjligt på sökträffarna. Ska redan här tillägga att man kan experimentera och ändra i dessa saker. Det är alltså inte en inställning man gör för att sedan aldrig mer ändra den. SEO är föränderligt och det är något man måste vara medveten om. Med små justeringar kan man få förbättringar eller försämringar i sökresultatslistan.

Men oavsett så bör man vara medveten om grunderna. Jag tänkte först börja med en av de tyngsta faktorerna till hur din webbplats kommer att ranka på de sökord du vill att den ska ranka på. Val av Title (eller Titel). Allt för många företagare väljer att ha företagsnamnet som Title. Detta eftersom det är Title som kommer att synas i blå ramen högst upp i webläsaren. Men att göra så är ofta SEO-mässigt helt fel.

Vad är Title?

Om du är intresserade av krokodiler och går in på ett bibliotek för att låna böcker om dessa djur – vad avgör vilka böcker du kommer låna? Till stor sannolikhet titeln. Sedan kanske du bläddrar i dem för att avgöra vilken av de som är bäst. Stämmer innehållet överens med titeln blir det den boken som blir lånad. Precis samma sak är det med titel (Title) på en webbplats. Detta är en av de tyngre faktorerna till vad Google kommer ranka sidan på för olika ord. Stämmer sedan title tydligt mot sidans innehåll blir effekt än bättre.

En huvudtitle sätts på webbplatsens första sida. Denna ska spegla hela webbplatsen. Sedan finns möjlighet att lägga olika title på samtliga undersidor. En affär som säljer telefoner kanske vill ha huvudtitle ”Mobiltelefoner, Mobiltelefonstillbehör och abonnemang” medan en av undersidorna kanske har ”iPhone 5s”

Än en gång kan man tänka bokform med en Titel på boken och sedan titlar på de olika kapitlen som boken består av.

Title mot Google

Då Title väger tungt bör man definitivt ha med huvudsökordet här. Dessutom bör det ligga relativt tidigt. En fönsterputsare i Stockholm kanske satsar på sökordet Fönsterputsare Stockholm. I så fall bör dessa ord vara med Title. Men han kanske även jobbar med trappstädning. Ska han då ha Trappstädning, Fönsterputsare Stockholm? Det är en avvägning.

Du kan tänka att Title är värd 100 poäng sammanlagt. Står det bara ett ord får detta ord hela 100poäng och väger alltså riktigt tungt. Har man två ord får vardera ord 50 poäng och så vidare. Med andra ord så blir det en avvägning mellan att be Google lägga mycket kraft på ett ord eller lite mindre kraft på många ord. Allt handlar om hur man vill optimera.

Och Title mot besökarna

Men det är inte bara Google man ska ta hänsyn till vid utformningen av Title. Besökarna kommer att se Title på två ställen. För det första i ramen högst upp på webläsaren. Men framförallt i sökresultatet. I detta fall ger det ett mer seriöst intryck om ett företagsnamn är med vilket gör att fler klickar in sig på den träffen. Tänk dig själv att du sökt efter en fönsterputsare och följande syns på träfflistan.

Fönsterpustning Stockholm – Freshhome.se

eller

Fönsterputsning Stockholm

Hade fönsterputsaren som nämnts ovan valt enbart efter att optimera mot Google hade den titel som eventuella besökare ser på träfflistan varit:

Trappstädning, Fönsterputsare Stockholm

Hade du som jag klickat in dig på en annan träff? Troligtvis.

En del lägger med något ord som ska attrahera besökaren att just klicka på deras sökträff. Exempel är: Sockerpasta – Köp sockerpasta online.   I detta fall är huvudsökordet Sockerpasta och därefter har personen valt att fokusera mer mot besökarna än mot Google genom att få med online och köp i Title. Hade man bara fokuserat mot Google hade den kanske varit ”Sockerpasta, Sugerpaste, Sockerpastor i olika färger”

Det handlar alltså om en avvägning mellan hur besökarna ska uppfatta sida samt hur Google ska göra det. Title kan man även ändra på under resans gång om man ser att vissa produkter är mer eftertraktade än andra eller liknande.

Längd på Title

På väldigt många ställen på nätet står det att en Title kan vara upp till 64 tecken. Det har också varit en stående sanning fram till 2014. Men i början av det året visade det sig att detta har sänkts till 58 tecken. För att vara på den säkra sidan bör man därför inte gå över 58 tecken och då räknas alltså både bokstäver, mellanslag och andra tecken.

Var ställer man in Title?

Eftersom jag förespråkar WordPress så kommer jag enbart berätta hur man väljer Title i detta system. Gå till Inställningar – Allmänt. Högst upp kan man fylla i ”Titel”.

Nästa steg blir att ha rätt H1-rubriker, Description, textmassa och bilder. Det tar vi i nästa inlägg.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar