Simon Wall – om komplement till SEO

Simon WallÄven om han inte är helt okänd i SEO-kretsarna så är det inte alla som vet vem Simon Wall är. Men däremot har nog de flesta hört talas om företaget NOGA. Det är här Simon jobbar på dagarna med sökmotoroptimering. Simon driver även en egen blogg på http://www.simonwall.se där flera inlägg har fått igång SEO-folk. Två av de senaste inläggen ”Sökmotoroptimering gör inte underverk” och ”Vem är du?” har skapat diskussioner även om de med helt olika inriktning. Utöver det har han skrivit en del inlägg på NOGAs blogg. Kanske blir det någon mer från NOGA intervjuad framöver men denna gång vill jag sätta fokus på Simon.

Ett inlägg som jag själv (och många andra) läst var just ”Sökmotoroptimering gör inte underverk”. Du skriver en del om ”ökad försäljning på nuvarande trafik”. Vad exakt menar du och kan du ge exempel på när det är viktigare att satsa på att öka försäljningen före att satsa på bättre positioner genom SEO?

Ja, självklart! Rankar du idag inte etta på alla dina sökbegrepp kan det ge ökad försäljning om du istället satsar på att öka din konvertering jämfört med att lägga resurserna på att få en andra placering till första placering. Många som arbetar med sökmotoroptimering idag gör just bara SEO och placeringarna är allt, det är inget fel i det, men jag har som mål att kunden ska få så bra resultat som möjligt och med resultat menar jag ökad försäljning.

Det känns som branschen är delad i två läger, de som “bara” gör SEO och fokuserar på placeringarna och de som ser till ett större perspektiv med kunderna. Det är upp till var och en vad de lägger i värderingen SEO och hur de vill arbeta med sina kunder, det finns inget rätt eller fel. Men jag tror att det just är denna biten som gjorde att blogginlägget som du hänvisar till lästes och diskuterades så flitigt.

Kan ”Ökad försäljning” ses som komplement till SEO eller ska SEO ses som komplement till ”ökad försäljning?”

SEO är ett sätt att öka försäljningen, ett av många sätt. Ibland räcker det med on-page justeringar och länkar för att få en bra placering och även ökad försäljning. Ibland räcker det inte alls utan det krävs att man förbättrar allt som går på webbplatsen för att få ökad försäljning.

Trots många läsare och många kommentarer på Twitter m.m. så är det bara en som lagt en kommentar på inlägget. Men Pär Gester har en poäng han med. Han påpekar att Besöksantalet, Konverteringsgraden och Snittordern är det tre saker som avgör omsättningen. Det kan jag hålla med om även om omsättning inte alltid betyder vinst… Men av dessa tre punkter, vilken tycker du e-butiker generellt skulle behöva komplettera sina kunskaper inom och förbättra sitt arbete med?

Blogginlägget fick som du skriver en stor spridning och det blev en lång diskussion om det på LinkedIn i “SEO för Svenskar”. Tror det är den mest diskuterade tråden där någonsin, det är ju smickrande. Att diskussionen inte blev på min blogg har jag inget emot även om jag givetvis får tacka Pär Gester för den enda kommentaren :-)

Jag tror inte det finns ett generellt svar på denna frågan, tyvärr, utan det är väldigt olika. Många kunder vill ha hjälp med ökad konvertering, andra driva mer trafik och en del helheten. Det man märker är att många kommer till oss på NOGA och vill ha hjälp med att få bättre placeringar för det är det de tror de behöver för att öka sin försäljning men de är kanske i större behov av någon annan tjänst som ökar deras försäljning i slutändan.

Ditt inlägg avslutas med att du tror att flera SEO-företag kommer att bredda sina kunskaper för att hänga med i utvecklingen. Vilka kunskaper är det som du tycker saknas hos en del SEO-företag? Vilka kompletterande tjänster kommer enligt dig att byggas upp?

Ja jag tror att många SEO-företag kommer bredda sina tjänster framöver och det har redan många av “jättarna” gjort. Detta beror på att kunderna efterfrågar en partner som kan hjälpa dem med flera olika tjänster och inte bara SEO. Självklart kommer det finnas kvar många renodlade SEO-företag men de går ju tyvärr miste om många affärsmöjligheter i och med att kunderna vill ha och ofta behöver hjälp med även andra delar än bara sökmotoroptimeringen.

Går vi mot en inriktning där SEO-företagen måste erbjuda fler och bredare tjänster? Det skulle i så fall innebära att de små företagen som inte har möjlighet till att erbjuda så bred kompetens ställs utanför. Eller?

Efterfrågan på SEO är inget som minskar, tvärtom, så renodlade SEO-företag tror jag verkligen inte måste behöva bredda sina tjänster framöver.
Många ville vinkla diskussionen i mitt blogginlägg “Sökmotoroptimering gör inte underverk” till att jag inte tyckte SEO var viktigt längre och att man var tvungen att bredda sig för att överleva. Sökmotoroptimering är och förblir viktigt men det finns även andra saker som måste skruvas på för att få en bra webbplats, det tror jag alla håller med om.

Tack så mycket Simon och trevligt att få läsa din förklaring. ”Konverteringsoptimering” är något som diskuteras relativt lite. Hoppas ditt inlägg rörde om så pass mycket i grytan att ämnet kommer upp till ytan fler gånger.

Slutsats

Jag har även följt diskussionen på LinkedIn och håller med Simon att tolkningen av hans inlägg delvis varit felaktig. Precis som han säger är SEO viktig men den som inte konverterar en enda kund kommer inte att tjäna några pengar hur mycket man än ligger i toppen. Det jag därmed tar med mig är att Optimering bör ske för bättre resultat. Detta oavsett om det är SEO-optimering eller konverteringsoptimering. Detta egentligen oavsett om det är en webbutik eller en blogg. (Återkommer om detta i kommande blogginlägg)

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

1 svar på ”Simon Wall – om komplement till SEO”

Lämna en kommentar