En hel del tjänster erbjuds idag mot att vi ”står ut” med reklamen som är inbakad i tjänsterna. Spotify är ett exempel även om de allra flesta (som jag känner) har valt att köpa sig loss från reklamen. Ett mer tydligt exempel är Google och de mängder av tjänster som det företaget erbjuder. De är gratis – men man betalar samtidigt med att acceptera reklam i olika former. Reklam som finansierar deras verksamhet så att de kan erbjuda en mängd ”gratis” tjänster till konsumenterna.
Köp dig fri
I slutet av förra året bloggade jag en del om möjligheten att köpa sig fri från reklamen. Att betala en summa för att slippa reklamen. Det var på tal att Youtube skulle börja erbjuda detta och som sagt, Spotify har det. Även en del webbplatser ska göra mindre tester där de samarbetar med Google och låter sina besökare kunna köpa sig fri från reklam.
Så en trend är att man kan köpa sig fri. Men som företagare kan man lika gärna välja den andra vägen. Att låta den som ser reklamen får något i utbyte. En flygresa kanske?
Konsumera gratis
” – Jag tror att du kommer att kunna flyga 2018 utan att betala mer än skatter.”
Detta citat är taget från en artikel i DN december 2014.
Det är Eivind Roald, koncerndirektör för försäljning och marknad SAS, som säger det gällande utvecklingen.
Det som skulle ske är att man som passagerare får se en reklamfilm och får poäng på sitt medlemskort för detta. Poäng som, när man har samlat tillräckligt många, kan växlas in mot resor eller produkter från SAS. Roald nämner exempelvis att man skulle få ett visst antal poäng för att se en reklamfilm under resan (Ex. BMW) och ett visst antal poäng om man sedan bokar upp sig för en provkörning.
Genom detta hoppas bolaget på att erbjuda gratis resor 2018.
Om det skulle fungerar i realitet? Det beror ju självklart på vad SAS kräver för motprestation. Enligt mina uträkningar så krävs det en hel del. I exemplet som Roald nämner skulle man exempelvis få 500 poäng för att se en reklamfilm från BMW och sedan 1000 poäng för att provköra bilen.
1500 poäng alltså. Jag gick in på SAS och tittade vad man kunde få för 1500 poäng. En påse Daim? Nej, det saknas 200 poäng.
Bolaget ska alltså bjuda mig som passagerare på en resa. Värdet beror självklart på var jag åker men att räkna på ett pris på 3000kr känns inte helt overkligt. Det betyder att man behöver se ca 100 reklamfilmer och provköra bilen 100 gånger för att värdet ska motsvara flygbiljetten. Ser själv att jämförelsen inte är helt hållbar men jag är ändå extremt nyfiken på vad SAS kommer kräva för att man ska få en gratis resa. Det med tanke på att en reklamfilm och en provåkning är värd en påse godis.
Nu ska det tilläggas att detta inte skulle erbjudas alla utan de som flyger mycket och därmed samlar poäng ofta. Det handlar alltså en utvald grupp och självklart kommer även reklamen att anpassas utifrån denna kundgrupp. På så vis blir värdet på reklamen betydligt högre.
Så med tydligt riktad reklam som är anpassad för dig som kund så blir reklamen mer värd för företaget att nå ut med.
Och i framtiden?
OM flygbolaget lyckas bygga ihop en kampanj (mot vissa kunder) som gör att de kan erbjuda gratis flygbiljetter kommer säkerligen andra bolag att ta efter.
Så hur skulle framtiden kunna se ut?
Om du är hungrig går du in på McDonalds och tittar på reklamfilm i 40 minuter, får med dig ett provpaket tuggummin och en reklambroschyr för leksaker. Sedan är det gratis att hämta dagens meny och ett tillhörande Happy Meal i kassan.
Självklart måste du på något sätt logga in på ditt Google konto innan du ser filmerna eftersom Google har samlat så mycket data om dig att exakt rätt reklamfilmer kan visas utifrån vem du är och var du är i livet.
Eller stannar det vid att man bara får en dip? Precis som att man får en påse daim hos SAS? Fast samtidigt, att se på reklamfilm för BMW och provköra en sådan bil kan jag tänka mig att göra – oavsett om jag får godis eller inte.