Tips för hur Instagram kan hjälpa ditt företag

Instagram är en av dessa communitys som blivit allt mer populära på nätet. Nyligen passerade tjänsten 100 miljoner världen över och varje dag laddas det upp över 5 miljoner nya bilder på Instagram. Men när du hör om Instragram kanske du tänker att det inte är något för ditt företag, då din bild av tjänsten är att den bara är till för privatpersoner som vill ladda upp filterutsmyckade bilder på sina fötter på stranden eller på sin mat. Det är sant att det är många privatpersoner som överanvänder Instagram för detta – men det är bara en bråkdel av vad tjänsten erbjuder idag. Internationellt har många företag lyckats använda Instagram framgångsrikt för företagets utveckling – både internt och externt. Detta är något vi i Sverige ligger efter med – men här kommer ett par råd om hur du ska lyckas.

  • Engagera de anställda
    Instagram kan fungera som ett bra sätt att engagera de anställda på företaget. Se till att skapa ett konto för företaget som alla anställda har tillgång till och kan lägga upp bilder på. De kan sedan växla till sina privata konton och hashtagga (#) #företagsnamnet. På så sätt kan bilderna synas på respektive konton och spridas som löpeld åt båda hållen.
  • Dokumentera och profilera
    När de anställda kommit in i det här med Instagram och att hashtagga kommer det att bli en social grej att dokumentera vad som händer på företaget. Det kan vara både till vardag, fest och mässor samt events. För personalen blir det en sammanhållande och engagerande aktivitet och utåt blir det ett trevligt sätt att lära känna ett företag. Utomstående får en personlig och nära bild av företaget.
  • Tävlingar, events och upptåg
    Instagram kan både bli en kanal mellan ledning och anställda – samt mellan företag och kunder/samarbetspartners. Ni kan utlysa tävlingar via Instagram där priserna offentliggörs i mediet. Se även till att följa de som följer er samt uppmana kunder att följa er för att inte missa tävlingar, events och roliga upptåg som utannonseras.

Det viktigaste, så fort man använder sociala medier som kanal, är att uppdatera ofta. Men är alla anställda engagerade i arbetet – som en social grej – kommer detta att flyta på utan allt för stort arbete från marknadsföringsansvarig eller PR-personal.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

2 svar på ”Tips för hur Instagram kan hjälpa ditt företag”

  1. Tack för en intressant och inspirerande blogg. Har lärt mig mycket genom att följa dina projekt. Tack för det!

    Svara

Lämna en kommentar