Första gången jag hörde talas om Simon Nyströms projekt ”Smslånonline” slogs jag av att hela idén var en genial väg att gå för att få marknadsföring. Att bryta mot vad som ansågs vara standard inom en bransch är vågat men kan samtidigt ge starka PR-poäng. Resultatet har inte heller väntat på sig. Framgångarna för Simon har varit stora och det är inte för att han går under smeknamnet Mr SMS-lån. För mig är det fantastiskt kul att Simon vill ställa upp på en intervju där jag fokuserar extra på just tanken att bryta mönster och gå egna vägar.
Direkt när du startade ditt projekt (Jan 2013) som affiliate inom SMS-lån var det med tre väldigt ovanliga faktorer. Du valde att jobba transparent – blogga om hur du arbetar med sidan samt bestämde dig för att projektet skulle drivas ”utan att köpa länkar och genom att följa Googles guidelines så långt det går”.
Detta inom en bransch där få ville berätta hur de klättrade på Serpen, än färre lät bli att köpa länkar och de flesta uttryckligen struntade i Googles riktlinjer.
Varför gå en helt annan väg än alla andra?
Jag hade redan innan projektet SmslånOnline.se varit ganska restriktiv med köpta länkar privat. Kanske inte för att jag tyckte att det var fel eller omoraliskt utan snarare för att jag redan tidigare fått goda resultat utan att förlita mig till länkköp, även om jag inte satsat fullt ut som jag kom att göra med SmslånOnline.se.
Dels ville jag bevisa att man kan ranka högt bara genom att satsa mycket on page och dels ville jag testa påståendet att ”det inte går” att få naturliga länkar till en webbplats inom mindre omtyckta nischer som smslån. Jag ville helt enkelt göra ett ordentligt test. Därför sade jag till mig själv att jag skulle lägga minst ett år på att bygga en vettig webbplats om smslån och om jag inte slår ut skräpet inom den tidsramen eller i alla fall rankar topp 10 inom smslån, ja då skulle jag kunna erkänna att det inte går och då skulle man inte behöva fundera på det något mer och man kan i alla fall inte säga att testet var för litet.
Så en väg var att ”testa” om det gick att följa Googles riktlinjer?
Jag tror inte att det skadar att följa Google guidelines i många frågor eller åtminstone undvika att aktivt jobba för att jobba så manipulerande som möjligt bara för att det ger resultat nu. En grej som jag tror stenhårt på är ”don’t make Google look stupid”. Visst kan du ranka med suspekta metoder men om du hela tiden får Google att se löjliga ut så kan du nog ge dig den på att de kommer att nita dig hårt så småningom till förmån för någon mer seriös. Då står du där inte bara utan pengar – du står också där med värdelösa kunskaper som inte fungerar längre. Att jobba som jag gör ger mig nya kunskaper som inte bara försvinner oavsett vad som händer med webbplatsen. Det är ett värde i det också. Det handlar inte om att jag tycker att man har någon sorts skyldighet mot Google att leverera bra resultat utan mer att det är din plikt mot folk i största allmänhet: don’t bullshit!
Alla jämförelsesajter inom smslån var anonyma ”churn and burn”-sidor när jag började och det kändes som en självklarhet att transparens och ett mer ärligt uppsåt skulle ge tryck i långa loppet. Det var inte det mest effektiva just då men jag kände väl att om jag vore Google så skulle jag göra allt i min makt för att få bort dessa anonyma aktörer. Jag tyckte att det var uppenbart att tiden började närma sig för masslakt av affiliatesajter som inte höll måttet. Att Google gillar webbplatser som sticker ut är ju heller inget nytt. Jag satsade även på transparens för att samtidigt få lite personlig reklam. Något slags online-CV i realtid. Man måste ju titta framåt.
Så delvis handlade det om att slå hål på etablerade ”sanningar” inom SEO. Du skriver på din webbsida att du ”nämligen trodde att Google var på god väg att omvärdera länkar totalt och bättre kunna skilja på vilka länkar som uppkommer genom engagemang och länkar som är ”döda…”. Detta alltså 2013.
Hade du rätt? Vad tror du om framtiden – kommer Google lyckas premiera “äkta” länkbygge tydligare? (Ursäkta uttrycket. Vet att du inte gillar det men kom inte på någon bra synonym.)
Jag tycker själv att mina förutsägelser som jag hade inför 2013 var ganska spot on, speciellt om man även tar tiden efteråt i beaktande, men att utveckla påståendet ovan är inte det enklaste. Jag sa att ”2013” var mitt övningsår” och sen kickade förutsägelserna in på riktigt 2014 då den största utdelningen kom. Då kan det vara intressant att veta att 2014 har jag knappt fått några länkar i jämförelse med 2013. Det gäller att agera i tid när man ser förändringar komma. I större företag är det svårt att agera tillräckligt snabbt pga möten, rapporter och annat som tar mycket tid. Själv behövde jag bara agera.
Google är världsbäst på att veta allt om dig och dina vanor och att de använder den informationen till att stärka webbplatser som får länkar från, eller citeras av, riktiga personer är väl inte alltför långsökt. Det finns fortfarande många sökord att dominera med enbart ”länk-tänk” så därför finns det även ett stort utrymme för att tycka annorlunda än jag här.
Jag tror att Google kommer att fortsätta att ha sina svagheter men även att åtgärder som förbättrar webbplatsen kommer att fortsätta ge bra utdelning. Det kommer att kosta betydligt mer att aktivt jobba för att sätta sig i skiten, vilket de redan visar. Jag tror att Google kommer att fortsätta ha god kontroll över det värsta buset och att de blir ännu bättre på att skilja på vad som är äkta eller inte. Det kommer att löna sig att göra ett bra arbete under 2015.
Längre in i framtiden (många år) så blir det nog återigen svårt att reda ut vad som är ”äkta” eller inte. Metoderna för att skapa bra webbplatser om än de är helt automatiserade kommer ju att bli bättre i långa loppet och hur det ser ut i slutändan kan man ju bara gissa. Det kanske inte drabbar användaren när metoderna blir riktigt sofistikerade men det blir färre aktörer som tar en större del av pengarna igen. Kanske. I lost it.
”Jag tror dock att det blivit mycket viktigare att kombinera länkar med äkta diskussioner och hänvisningar. Äkta engagemang. möjligen i kombination med övriga sociala signaler” Kan du utveckla detta resonemang (Finns under din FAQ på din sida)?
Hur skapar du äkta diskussioner och hänvisningar och vad skulle du ge som råd till de som fastnat i ”måste-ha-en-länk-träsket”.
Vad är en naturlig länk och hur viktig är den? Jag gjorde ett försök att beskriva vad jag tycker är en naturlig länk tidigare och om du subtraherar pratet om author rank i den artikeln och den lite fjantiga rubriken så tycker jag ungefär samma sak fortfarande. Jag tror att det är viktigt att koppla sina projekt till aktiviteter som inkluderar personer som inte är anonyma och att länkar tajmas till aktiviteter på och utanför webbplatsen. Alla webbplatser behöver rätt länkar för att ha en chans, men jag tror inte att det är speciellt många som har god balans mellan länkbygge och övrigt arbete.
Till de som fastnat i ”måste ha en länk”-träsket säger jag: faktum är att jag tycker att vissa duktiga sökmotoroptimerare slösar länkkraft och läcker som ett såll eftersom de inte fokuserar mer på själva webbplatsen. Vissa snackar bara om länkar eftersom de helt enkelt inte sett effekten av att lägga mycket tid på webbplatsen och av att jobba lite annorlunda. Det tar tid att se effekten av sådant arbete, men att satsa på din webbplats ökar dina rankings och gör den mer motståndskraftig när den blir granskad. Att bygga en solid grund för din webbplats och att få den att bära sin egen vikt först och främst, utan inblandning av för många länkar, ger stort värde. Om du senare bestämmer dig för att skaffa länkar ska du se att den kommer att synas så mycket bättre. Det behövs färre länkar på det sättet. De som är mest kritiska mot det här sättet att tänka kritiserar ofta Googles agenda, och det är inget fel i det, men de är samtidigt blinda för sin egen agenda: att sälja länkar.
Men länkar har väl betydelse?
Jag gör dig en otjänst om jag försöker minska länkars betydelse för mycket. Länkar är viktigt, men SEO har blivit mer holistisk. Allt är inte mätbart, i alla fall inte enkelt. Det finns fler vägar att gå än tidigare. Men du bör även veta att en länkstark spelare (med trovärdighet) fortfarande kan komma in och ”förstöra” på olika sätt men det tänker jag inte gå in på närmare.
Det finns ingen universallösning till hur man skapar äkta diskussioner och hänvisningar. Mycket beror på vad ämnet är. Att vara annorlunda utan att förlora trovärdighet och att inte sticka ifrån ämnet alltför mycket är min rekommendation. Som sagt: bortse inte från länkars betydelsetänk bara lite längre än så.
När jag ser på ditt projekt idag kan jag se en framgångsfaktor i att du valde att gå en helt egen väg. Detta fick stor uppmärksamhet, du fick gästblogga och folk som bloggade om dig m.m. Fortfarande är du ett levande exempel på att länkbygge inte behöver ske via länkköp och på annat sätt sätta sig i konflikt med Google. Kort sagt blev den ovanliga väg ett perfekt länkbete.
Var det tänkt så från början? Att välja en ovanlig väg för att skapa intresse. Att din transparens blev din marknadsföring. Tror du fler skulle kunna ta efter eller vann du just på att vara först?
Det var som du säger ”omöjligheten” i projektet som var det som gjorde det till en nyhet och som gav projektet extra skjuts. Jag tror även att folk tyckte att det var lite galet att förknippa sitt namn med smslån, men jag delade inte den synen, även om det fanns en viss risk att jag skulle få stå där med dumstruten. Vad fanns det egentligen att skämmas för? Jag satte mitt namn på sådant som tidigare var anonymt, jag försökte göra korrekta jämförelser där folk inte ens försökte och skattade cashen i Sverige istället för att de skulle åka utomlands.
Jag gav inte ut och ger inte ut egna smslån fastän det vore det mest inkomstbringande att kombinera jämförelserna med SmslånOnline.se:s egna lån. Jag gjorde ingenting sämre, utan jag gjorde det fula lite snyggare. Det gör saker bättre och är lagligt – alltså finns det inget att skämmas för.
Är man inte anonym så får man en del kritik, men det är även det fina i kråksången. Då ser man hur man uppfattas och finns det något att racka ner på så kan man åtgärda det. Fortsätter man så blir man bara bättre med tiden – och mer trovärdig. Jag har fått betydligt mer beröm än vad jag har fått kritik och om man tar sina fighter så framstår man nog en mer som en person som förtjänar att ranka om Google granskar ens arbete.
Det jag gjort går helt klart att kopiera, med viss modifikation, om än inte inom smslån. En exakt tillämpning av det jag gjort är nog mest effektiv i nischer där folk vill tjäna pengarna men är rädda för att synas med namn eller företag. Inom andra tuffa nischer som är mer ”rumsrena” kanske jag skulle se det mer som ett komplement. Det viktiga är ju just att köra sin egen grej. Det finns de som lånat idéer från mitt sätt att arbeta utan att för den skull kopierat det rakt av och lyckats helt okej. Det handlar mycket om att våga. Vill du bli Sveriges Viagra-kung så kan du nog bli det om du bara vågar sticka ut hakan och få folk att tänka på Viagra när de ser dig. Erkänn att du skulle vilja läsa om ”Viagra-resan” om den vore gjord på ungefär samma sätt.
Om Simon Nyström
Fokus på webbplats och aktiviteter kring dessa är min grej och det som driver mig.
Jag ser hellre till helheten hos en webbplats än snöar in på länkprat.
Ser inte sökmotoroptimering som något magiskt utan anser att du kan komma långt med
ett intresse för webbutveckling kombinerat med en bra idé. Tjurigast vinner!
Slutsats
Kan hans väg att gå kopieras med samma framgång inom något annat segment? Jag tror inte det. Skulle man gå i hans fotspår skulle man inte vara först ut med den vägen. Med andra ord skulle marknadsföringspoängen minska. Visst skulle det vara intressant att läsa om de som lyckas ta första platsen på Viagra. Men skulle personen bli lika uppmärksammad som Simon blivit? Tror inte det.
Men han har en poäng ”Det handlar om att våga… även våga sticka ut hakan” Detta även om det innebär att en del lockas till att slå till dig. Simon vann mycket på att bryta mönster. Ser det som en av de vinnande faktorerna. Vilka mönster vågar du bryta? Vilka etablerade sanningar vågar du gå emot? Det tar jag till mig och har i baktanken när jag ska utveckla denna blogg.
1 svar på ”Simon Nyström – om transparens som marknadsföring”