SEO eller Sökmotoroptimering är en konst som gör att din kund ska hitta just dig på Internet, men det kräver lite arbete. Det finns bra länkstrategier som kan vara bra genvägar för att lyckas med SEO och ger ett utmärkta resultat om man arbetar metodisk. Hur jag arbetar med SEO kommer ni att få reda på mer om nedan.
On-page SEO
On Page SEO är själva grundbulten när man pratar om sökmotoroptimering. On page handlar om det innehåll som finns på din sida och exkluderar alla externa länkar samt dina konkurrenter. För att få bra positioner i sökningar måste hemsidan vara korrekt optimerad.
Title optimering
En title är viktig eftersom den kommer att hamna som en klickbar rubrik i sökresultatet. Det är det absolut viktigaste när man ska göra en on-page optimering.
Meta descriptions
Meta descriptions är det som syns under din title – rubriken. En bra beskrivning av vad du erbjuder kan göra att den som ser din rubrik kan komma att klicka på den för att besöka din hemsida. I det avseendet är meta descriptions viktig, även om det inte spelar så stor roll för själva placeringen bland sökresultaten. Dock – utan väsentlig beskrivning av innehållet på sidan kan besökaren komma att välja andra rubriken på listan i stället för din.
H1/H2/H3 optimering
HTML-taggarna H1/H2/H3 är nödvändiga när du sätter rubriker samt underrubriker på din hemsida. Der är viktigt att dessa är rätt gjorda för att din hemsida ska få bra placering i Googles sökresultat.
Intern länkstruktur
Den interna länkstrukturen är också en viktig del av din SEO-strategi. Om du exempelvis har en sida som är mycket populär, och innehåller många kvalitetslänkar, ska du dra nytta av den genom intern länkning – det vill säga länka till andra sidor på din egen site. På så sätt drar hela hemsidan nytta av den sidans popularitet. Samtidigt gör du det enklare för Google att navigera på din sida – och givetvis även för dina besökare.
Alt-tag optimering
Google gillar bilder. Många bilder belönas genom bättre placering. Men om du inte har en bra alt-tag, som beskriver vad bilden föreställer, vet inte Google vad bilden föreställer och kan inte använda informationen på ett relevant sätt. Det innebär också att dina bilder inte hamnar som sökresultat vid bildsökning – eftersom Google inte vet vad bilder föreställer. En tydlig alt-tag beskrivning ger både Google och de som söker på nätet bra information om vad du har att erbjuda.
URL struktur
Din URL är också en viktig del av SEO-arbetet. I många fall kan en URL – eller länkadress – se ut så här: www.brrnv.com/?page_id=2345. Det finns flera nackdelar med att den ser ut på detta vis. Dels berättar den inget för besökaren om vad man kommer till efter man klickat på länken – vilket är ett extra motstånd som kan få besökaren att välja nästa länk på listan som har tydlig URL. Den andra nackdelen är att den inte innehåller ett nyckelord – vilket ogillas av Googles algoritmer. Om din URL dock ser ut så här: www.badrumsrenovering.com/kakel så ser både den som söker information om kakel och Google vad sidan innehåller. Google belönar dig genom att sätta fetstil på “kakel” i din URL om det är det som varit sökordet.
404/301 analys
Ett misstag som många hemsidesnickrare gör är att ta bort en sida helt och hållet när innehållet blivit inaktuellt. Resultatet kan bli “404 – sidan existerar inte” – den ack så irriterande rutan. Det kan vara så att du haft någon besökare som bokmärkt denna sida vid tidigare tillfälle – och nu vill återvända. Det troligaste är då att besökaren kommer att strunta helt i det snarare än att gå till rotsidan och leta vidare efter information därifrån. Det kan också vara så att du skapat en sida som lyckats komma högt upp på sökmotorlistorna och nu bara står som tom besvikelse för besökare – åtminstone tills Google automatiskt rensar bort sidan.
Det bästa du kan göra är att behålla sidan som den är, men lägga in en 301-kod som gör att besökaren automatiskt skickas vidare till en annan sida med mer aktuell information.
Duplicate content
Duplicate content – kopierad text – kan uppstå på olika sätt. Det mest olycksaliga är om du lagt om strukturen på din hemsida och glömt ta bort den gamla texten, så att en dubblett skapats. Google blir förvirrad av sådant och i värsta fall loggas inte din nya sida alls, utan den gamla står kvar och besökaren hamnar helt fel. Det andra som kan hända är att du kopierar en text på nätet och lägger på din egen. Detta är inte bara fel i upphovsrättssammanhang, utan även i SEO-sammanhang, då Google ignorerar nya versioner av en text som redan är indexerad. Vill du ha innehållet får du skriva om det med unika ord till din sida.
Du kan nå väldigt långt med endast on-page optimering. Ibland kan det räcka med bara den för att din site ska börja ranka bättre på Google och andra sökmotorer. Men vill du optimera dina möjligheter totalt ska du även kolla igenom mina tips på off-page länkstrategier här nedan.
Off-page SEO
När Google ska bestämma vilken sida som ska komma före en annan på sitt sökresultat så gäller en demokratisk process; det vill säga den som flest röstar på får mest att säga till om. Och i detta fall handlar “rösterna” om externa länkar. I ett fal där två sidor är exakt likadant on-page optimerade får den företräde som har flest länkar riktade till sig från andra sidor och sociala medier. Ju fler som finner sidan intressant och relevant – och länkar till den – ju högre rankning.
Själv jobbar jag endast med kvalitativa länkar där sidorna är relevanta. Det samma gäller texterna på mina sidor – de ska vara av högsta kvalité.
Kvalitativa artiklar
Det finns över 200 hemsidor, inom flera olika nischer, som jag har byggt med stor noggrannhet under flera år. Jag har flera professionella skribenter som jag anlitar för att publicera artiklar av hög kvalité på dessa sidor. Dessa använder jag sedan för att länka till den hemsida som jag önskar ska få högre ranking hos sökmotorerna.
Landningssidor/Satellitsidor
Landningssidor – eller satellitsidor – skrivs för att behandla specifika ämnen inom en viss nisch. Utöver de 200 hemsidor som jag disponerar har jag även flera sådana satellitsidor. Där kan jag fokusera på en nisch på djupet. Det kan röra sig om ett nytt ämnesområde som inte redan finns bland de olika nischer som annars är kopplade till mitt nätverk. Satellitsidor är numer en viktig byggsten inom sökmotoroptimering då de den ger en önskvärd variation.
Behöver du en SEO konsult och vill förbättra din position på Google? Kontakta mig!