Ibland är det roligt att blogga. Ibland ännu roligare. Idag var det ”ännu roligare”. Hittade nämligen denna artikel idag på IDG. En trevlig fortsättning på mitt förra blogginlägg.
Contributor by Google
En betatest är under utveckling där Google testar ett sätt för medieföretag att tjäna pengar på att INTE visa reklam. Man skulle alltså kunna betala en viss summa varje månad och på så vis slippa reklamen på sidan.
De som inte betalar får som vanligt se annonser i olika former.
Än så länge är detta bara i experimentfasen och det är enbart några få företag som än så länge testar detta på sin sida. Som besökare kan man betala mellan 1-3 dollar i månaden för att slippa reklamen.
Är det värt det?
Det beror självklart på vad man får istället. I detta experiment kommer alla annonsutrymmen förvandlas till ett tack-meddelande alternativt visa ett pixelmönster. Visst – det är väll något trevligare att mötas av TACK än av aggressiv casinoreklam varje gång man besöker Aftonbladet. Men vad sägs om att de fyller nyhetssidan med nyheter istället? Att rutorna blir fulla av nyhetsflöden. Är det för mycket begärt för 1-3 dollar?
Nu har detta inte ännu implementerats på svenska marknaden så detta var bara ett exempel.
Stödja företag eller bli fri från reklam?
Det finns några intressanta aspekter på detta.
Betatestet går under namnet Contributor by Google och på dess hemsida kan man läsa
”Today´s Internet is mostly funded by advertising. But if there where a way to directly support the people who create the sites you visit each day”
Det framställs som ett sätt att “stödja” webbplatser och de företag som ligger bakom dem. Men jag tror snarare att det är ett sätt att tjäna pengar på reklam – på ett eller annat sätt.
Vill jag stödja en tidning, en organisation eller liknande – Varför inte bara köpa deras produkter, tjänster eller ge dem ett bidrag. Av vilken anledning ska man betala för att slippa se reklam hos dem för att på så vis stödja dem och därmed även ge Google en del av kakan.
Har svårt att se att köpet av ”ej-reklam-abonnemang” skulle ske av etiska och idealistiska skäl. Tror de flesta skulle köpa denna tjänst av den enkla anledningen att man vill slippa reklam. Thats it.
Allt handlar om reklamintäkter
Hur kommer fördelningen av intäkterna att ske? Hur stor del tar Google för att implementera filtret så att inte deras annonser visas? Hur stor del får företaget och kommer det då väga upp de frånvarande reklamintäkterna? Det måste det ju göra eftersom det annars inte skulle vara lönsamt för dem.
I förra inlägget kommenterade Christian Rudolf att genomsnittsintäkten för en Googleanvändare i USA är 100 dollar per år. Skulle Google få 1 dollar i månaden för att personerna inte vill se reklam på några få webbplatser så innebär det 12 dollar per år vilket är över 10% av den genomsnittliga inkomsten. Detta bara på några webbplatser. Lägg till att det säkerligen kommer att kosta olika på olika webbplatser och att vissa webbplatser ändå kommer att visa reklam. Skulle det fungera är det en kassako utan dess like.
Ja tack – Till ”Ej reklam tack”
Om det kommer slå igenom återstår att se men jag vill väldigt gärna se detta implementeras på svenska marknaden men då inte i samarbete med Google. De som betalar månadsprenumeration på DN borde kunna logga in och surfa på denna sida utan reklam. Detsamma om man är PLUS-medlem på Aftonbladet. Idén att slippa reklam mot en viss avgift har ju fungerat tidigare och är även på gång på Youtube.
Frågan är om inte tidningarna skulle kunna bygga in egen spärr. Om man är inloggad via någon av dessa Plustjänster så visas ingen reklam. Varken adsense eller annan. Om de skulle kunna bygga in en sådan funktion skulle de inte behöva dela kakan med Google.
Skulle du kunna tänka dig betala några tior per månad för att slippa reklam på någon av de största svenska webbplatserna? I samband med artikeln har IDG denna fråga och när jag kollade nyss var det jämt.
Med ca 200 som röstat var det ca 50/50 på frågan
”Skulle du kunna tänka dig att betala för att slippa annonser?”
Men visst får man hålla med IDG när de sammanfattar det hela med
”… men lyckas Google ta betalt både för att visa annonser och för att ta bort dem får man säga att företaget hittat en svårslagen affärsidé”
Jag skulle fasen kunna tänka mig att stödja företag som öppet går ut med att de slopat direktreklam i pappersformat. Nätannonser blir inte så störande i de flesta förekommande fallen.
Tack för din kommentar Håkan!
Ja reklam i pappersformat är ju även det en aspekt. Men hur menar du att du skulle “stödja dem”. Skulle du handla mer från ICA om de gick ut med att de slutat med pappersreklam?
Så länge som reklamen fungerar så fortsätter ju företagen så det bästa man kan göra för att minska pappersreklamen är väl att sätta “Ej reklam tack” på brevlådan. Lite synd bara att det är svårare att göra detta på mailkorgen och på nätet.