Två steg framåt och ett bakåt verkar vara Google i ett nötskal. De testar och provar för att komma fram till hur sökresultaten ska bli så rättvisa som möjligt (eller hur de ska tjäna så mycket pengar som möjligt). Bloggade häromdagen om vad säger #svSEO om HTTPS och att jag inte kommer implementera det ännu på mina sidor. Detta främst beroende på att jag lyssnar på de större ute i SEO-världen. Redan nu har det visat sig att det verkar vara rätt väg att gå. I en engelsk artikel på Marketing Land (tack för länken Christian) tas ett problem upp som uppstått. Googles egna produkter är inte helt kompatibla med det lilla säkra S:et. Bland annat ”Trusted Stores” och vissa Adsenseprodukter. Kort sagt kan man säga att de butiker som haft märket ”Trusted Stores” kan få problem att visa detta i vissa situationer. Går inte djupare på det eftersom denna märkning inte är speciellt utbredd i Sverige och alltså inte något stort problem.
Angående Adsense så är annonserna inte fullt kompatibla på en S-säkrad webbplats mot de sidor som inte är lika säkra. De personer som jobbar med Adsense och har det som en huvudsaklig inkomst bör alltså dra öronen åt sig. Visst – de kanske rankar lite, lite bättre. Men inkomsten kommer nog falla betydligt mer. Ett exempel som nämns i artikeln är en sida som föll med 43% i intäkter.
Det här har faktiskt Google uppenbarligen vetat om eftersom de på sin supportsida för Adsense har texten som säger att de inte uppmanar publicister att övergå till HTTPS. De visste alltså att problemet fanns.
Visst är det ett litet bakslag på så vis att de personer som jobbar hårt med Adsense kommer att avvakta övergången till HTTPS. Men hur många är det? Alltid kommer det komma någon i kläm till systemen är helt fixade. Skulle nästan kunna tänka mig byta rubriken på detta blogginlägg för ser knappast detta som ett stort problem. Google vet om det – och har vetat länge. De har officiellt varnat för det dessutom. Det här är bara första steget och som de själva säger så ska säkerheten bara påverka minimalt – än så länge.
Och frågan om HTTPS påverkar SEO eller inte påverkas inte av denna artikel. Den säger bara att man tjänar mindre på Adsense om man övergår till säkerhetssystemet. Men man kanske rankar bättre…
Någon rättvis implementering av uppdateringar har de aldrig lyckats med. Vet de som fått hårda slag av Pandor och Pingviner trots att de följt riktlinjerna osv. Alltid kommer det någon i kläm på vägen framåt. Den här gången var det inte jag i alla fall.