Heta och kalla branscher inom affiliate

För några år sedan hade jag ett biprojekt med att jobba med affiliate. Genom att jag fått kontakt med några personer som idag jobbar deltid med affiliate har min tanke på att börja driva en eller några sidor vuxit sig stark igen. Men vad ska man satsa på? Det går ju i stort sett att marknadsföra allt mellan långkalsonger till smslån. Bad en av mina kontakter att lista vad han anser att man kan satsa på för branscher – eller framförallt vilka man ska undvika. Och en sak var klar – det har hänt en del på några år.

Här kommer i alla fall listan. Om det sedan blir något projekt för mig eller inte kommer jag avgöra inom kort.

NEJ

Det lättaste är nästan att säga vilka branscher man bör undvika. Överlag är affiliatemarknaden tuff och det finns knappast några enkla vägar eller enkla branscher att ta sig an. Men följande bör man undvika:

  1. Casino och Poker

Här kan man tjäna rejäla pengar med tanke på att man blir livslång affiliate åt de man värvar. Istället för att få exempelvis 150 kr om en person köper något via ens länk så får man exempelvis 20% på personens spelförluster under varje månad (Lite enkelt förklararat). Detta under hela livet. Det kan bli en hel del det. På grund av den höga provisionen är det också riktigt svårt att ta sig in på denna marknad. Man kommer få kämpa hårt och länge. Som nybörjare finns bättre vägar att gå. Oavsett vad man tycker om spel så finns det även en viss etisk fråga ”Vill jag vara med och göra reklam för casino och poker?”.

  1. Branscher som kan upplevas oetiska

Är SMS-lån ett snabbt och smidigt sätt att få pengar eller är det ett oetiskt sätt för företagen att få pengar av de som inga pengar har? Är E-cigg ett bra alternativ mot vanliga cigaretter eller en inkörsport till ytterligare rökning? Att stå för det man gör är viktigt oavsett vilken väg man går. För det du jobbar med kommer folk också förknippa dig med. I detta fall kan bara den egna etiken avgöra var gränsen går. Men man bör ställa sig frågan. De klassiska gråzonsbranscherna är viagra, smslån, gambling, casino, hälsopreparat (vissa) samt enkätundersökningar där mejladresser sedan säljs vidare.

  1. Lån

Även lån har hög provision och hög konvertering. Det är inte ovanligt att man får flera hundra per lån som tecknas. Här är konkurrensen mycket hög. Visst kan man hitta någon micronisch men ändå hårt motstånd överlag. Avstå.

  1. Trädgård

Kanske lite oväntat på denna lista och många som jobbar med affiliate kanske rynkar pannan något. Men de som är insatt i SEO-världen anar varför. Det är nämligen så att SEO-företaget Bråth köpt upp Garden Home. De kommer att ta över hela marknadsföringen alltså. Har svårt att se att Magnus Bråth inte vet vad han gör. Har även svårt att se att han ger sig i kampen om kunderna. De produkter som just Garden Home marknadsför rekommenderas därför inte. För stark konkurrent.

  1. Rese

Att jobba med resesajter har länge varit populärt inom affiliate. Det handlar om allt från att sälja hotellnätter till flygresor. Men de har fått en obehaglig och otrevlig konkurrent – Google. Med Google Places rankas många hotell högt utan att de ligger högt på ”serpen”. Aff-sidorna har ingen chans att komma in på Google Places. Det slutar inte där. Genom Google får man nu snabbt information om närmaste restaurang och andra turistattraktioner. Dessutom har Google lanserat Google Flight som självklart kommer visas högt upp på sökträffarna. Fungerar som flygresor.se ungefär men Googles egna variant. Sök på en flygresa så ser du själv hur den ser ut. För många parametrar pekar mot att låta resesegmentet vara.

  1. SEO

Inte så konstigt eftersom de som skriver om SEO kan sin sak. Det finns vissa företag att marknadsföra via affiliateföretag men de är få. Låt bli helt enkelt.

JA

Några exakta produkter är svårt att lyfta fram. Men överlag går att ge vissa rekommendationer.

  1. Jo smalare desto lättare

Satsar man på kläder överlag är det mycket svårt. Då har man alla klädjättar mot sig. Smalnar man av och enbart tar tröjor faller vissa företag bort men fortfarande har exempelvis Zalando, Bubbleroom och liknande företag hela kategorier av detta plagg och marknadsför dem utifrån det. Väljer man istället ”svartvitrandig t-shirt med V-ringad hals” så blir det lättare. Det där var en liten överdrift med avsmalningen men någonstans däremellan får man lägga sig. Tillräckligt smalt för att sticka ut och tillräckligt brett för att ha sökningar.

  1. Produkter som har många aff-företag

Tänk dig att Adtraction startar ett program som säljer whiteboardtavlor men att det inte finns ett enda program hos någon annan som har samma produkt. Är det då värt att satsa på detta? Vad händer om programmet läggs ner? Då har man byggt upp en sida utan att ha några livremmar. En sida som är värdelös. Finns det däremot flera aff-företag att anknyta sig till har man det lättare när man vill peka om sina länkar.

  1. Akta dig för flugor

Att sälja tamagotchi på nätet skulle varit lönsamt – för 15 år sedan. Men det var en fluga som snabbt dog ut. Akta dig för tydliga flugor utan tänk ut något som kommer behövas framöver. Nischade klädstilar och leksaker kan därför vara lite riskabelt. Däremot köksprodukter, kläder, inredning kommer det alltid finnas behov efter.

  1. Produkter som ofta köps online

Det kan låta självklart men det finns möjlighet att marknadsföra en hel del produkter, exempelvis cyklar. Visst finns det de som köper en cykel online men de flesta vill nog känna på den först. Sök produkter som främst kännetecknas av att de köps online.

En sista fråga till min vän inom affiliatevärlden – ”Vad satsar du på själv?”

Där fick jag inget svar. Bara ett leende och ”ligger man etta håller man tyst….”

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

2 svar på ”Heta och kalla branscher inom affiliate”

  1. Att som affiliate motivera att casino och lån nischen är oetisk rimmar ju ganska illa med tanke på vilka “oetiska metoder” man använder sig av för att ranka upp sina sajter ;)

    Svara
    • Tack för din kommentar,

      Som jag skriver i inlägget så är det viktigt att man kan ”stå för det man gör är viktigt oavsett vilken väg man går”.
      Jag säger inte att det ena är mer oetiskt än det andra. Orsaken att jag nämner just vissa branscher är att jag har vänner som jobbar med affiliate som nämnde detta som EXEMPEL där diskussion KAN uppstå. Om vägarna man arbetar med för att ranka högt inom affiliate är mer oetiska än de produkter man marknadsför låter jag vara osagt…

      Svara

Lämna en kommentar