”Vill du byta länkar”?
Det är inte helt ovanligt att jag får den frågan. Alla som jobbar med sökmotoroptimering kommer få frågan både av seriösa länkbytare och de som vill försöka lura till sig kvalitetslänkar och i utbyte bara ge lite skräp tillbaka. Oavsett vilken filosofi man har angående länkbyte så bör man vara medveten om att detta är emot Googles riktlinjer. Nästan alla, men inte alla, gör byten och tar den risken.
Däremot har jag valt att inte köpa eller byta till mig en enda länk till denna blogg. Det gör det mer intressant. Det blir tydligt vilka inlägg som anses vara intressanta och samtidigt kan jag testa olika länkfisketaktiker och verkligen mäta resultatet.
Men självklart har jag genomfört länkbyten på en (eller några) andra sidor. I början bytte jag bara men efter ett tag har jag insett hur viktigt det är att hålla rätt på alla byten. Så delar nu med mig kring ett sätt att hålla den sorterade. Insåg nämligen häromdagen hur viktigt det var. Ville ändra vissa länkar och det var inte helt lätt att reda ut varifrån de kommit eftersom jag slarvat med detta.
Att använda sig av Excell är nästan ett måste. Dessutom att sätta sorteringsfilter högst upp så man snabbt kan sortera fram alla länkar från samma länkbytesvän.
Kolumn 1 – Målsida
Oftast vill man ha mest länkar till landsidan men för den skull ska man inte glömma bort undersidorna. Se till att länka upp de sidor som har något att ge och där man helt enkelt kan gynnas av fler besökare. Genom att ha målsidan uppskriven har man snabbt koll på vilka sidor som fått länk samt hur många.
Kolumn 2 – Ankartext
Även om många skriver upp var de får länkar så är det förvånansvärt många som inte skriver upp vilken ankartext de använt. Risken är då betydande att man kör för hårt på vissa speciella ord. Resultat kommer då bli precis tvärtom mot vad man förväntat sig då risken finns att man hamnar i något av Google jobbiga ”nät” som fångar upp för hårt länkande SEO-folk. Med lite enkla formler kan man även få automatisk uträkning gällande hur stor procent man har på de olika orden.
Detta går visserligen att se i Majestic men faran att bara använda det programmet är att det bara visar registrerade länkar. Det kan ibland ta rejält lång tid innan en länk bli registrerad och då blir detta lite missvisande.
Kolumn 3 – Från vem
Skriv ner både namn och mejladress. Den dagen du behöver ändra länkarna är det otroligt irriterande att inte veta varifrån du fått dem. Genom att hela dokumentet går att filtrera kan man även få fram, på någon sekund, alla byten från en och samma person.
Kolumn 4 – Datum
Vilket datum som texten publicerades online. Det kan vara nyttigt att se hur lång tid länken tar att indexeras men även hur länge sedan det var du genomförde ett byte från en speciell sajt. Det gör det också betydligt enklare att definiera en länks styrka dvs hur mycket den påverkar serppositionerna.
Kolumn 5 – Aktuell styrka
Detta är något som få gör och som jag själv fick höra om relativt nyss. Det är alltid bättre att få länkar från aktiva och välarbetade sidor. Innan jag gör ett byte undersöker jag sidans styrka och ”välmående”. Vad man själv lägger in i det är upp till varje person. Men exempel kan vara Ref.domäner, Trust och DA. Skriv ner dessa siffror. Om du sedan vill göra ett byte med samma person 6 månader senare kan det vara intressant att se hur domänen har tagits hand om det senaste halvåret. Inga nya inlägg? Inga nya länkar? Försämrad Trust? Osv. Om det går åt ett håll nu – vad kommer hända om ytterligare sex månader?
Som jag ser det är det lite individuellt vad man vill spara på sin lista men dessa fem saker kan förbättra hanteringen avsevärt. Dessutom blir det så extremt mycket enklare tack vare filtreringsfunktionen. Har man 130 inlänkar och ska hitta alla som har exakt en speciell ankartext blir ju saken betydligt enklare.