I början av året släppte två höjdare inom SEO ut en bok som tar upp grunderna inom SEO. Den heter ”Guldläge på nätet” och syftar just på att SEO-optimering är det överlägset bästa och mest ekonomiska sättet att marknadsföra sitt företag.
Det var Michael Wahlgren (VD på Pineberry) och Magnus Bråth (VD på Brath) som tillsammans hade två mål med denna tunna pocketbok. I inledningen skriver de att ”den ska vara så enkel att vem som helst kan ta sig till innehållet” och att alla efter att ha läst boken ska kunna genomföra en sökmotoroptimering. Jag tycker att deras mål med boken väldigt tydligt blev dess styrka och dess svaghet.
För den som aldrig genomfört en sökmotoroptimering är det en bra bas att stå på. Den tar upp grundläggande saker som title, rubriker, länkar och innehåll. Det som verkligen krävs för att ens kunna börja klättra uppåt på serpen (sökträffslistan på Google). För dig som funderar på hur du ska börja jobba med SEO kan jag varmt rekommendera boken men ska tydligt tillägga att den inte kommer att räcka. Du kommer att förstå grunderna och greppa vad du bör göra. Men inte hur.
Att säga att man ska skriva sökordet i Title och H1 är en sak. Men har du aldrig sökmotoroptimerat har du troligtvis inte heller någon aning om hur man ändrar en title på en webbplats. Än mindre hur du ändrar en fet rubrik till den viktiga H1-rubriken. Nu är det svårt att i textform förklara hur man ändrar sådant och det beror ju även på om man jobbar i html-, WordPress, Joomla eller annat system. Så de hade inte kunnat göra det bättre – däremot håller jag inte med att alla kan genomföra en sökmotoroptimering efter att ha läst boken.
Trots att den känns väldigt basic så kan jag inte annat än rekommendera den ändå till alla som jobbar med SEO. Den kan mycket väl ligga framme som en påminnelse om att grunderna är det vi står på när vi går vidare. Precis som en coach säger till sitt hockeylag när det spelas hawaiihockey ”nu går vi tillbaka till grunderna” så kan boken påminna mig, när det stormar på SEO-havet, att jag ibland behöver backa och gå tillbaka till grunderna.
Läs den som en aptitretare för att ta dig vidare i ditt SEO-arbete men ta med dig en tanke
SEO är inte något som står hugget i sten. De kapitel som de tar upp håller jag med om att är 100% viktiga att jobba med inom SEO. Däremot håller jag inte med om varje detalj som de skriver. Inte för att jag skulle säga att jag är bättre på SEO än två av de främsta i Sverige men man måste också hitta sin väg att gå. Den som gör som alla andra – får samma resultat som alla andra.