Fem tips för bättre (seo) webbtexter

De som jobbat med att lansera större webbplatser har säkert märkt av “konflikten” som kan bli mellan de olika personer som jobbar med sidan. Grafikerna och de som jobbar med design jobbar stenhårt på att den grafiska biten ska bli så snygg och tilltalande som möjligt. Det är ofta bilder, banners, och sliders som lockar personer att gå vidare in på sidan och söka efter de produkter eller tjänster som företaget säljer.

Sen har vi programmerarna som ibland säger att vissa förändringar går att genomföra medan andra är betydligt mer omfattande. Ytterligare en person som kommer med i denna kedja är skribenten. Han eller hon som säljer med ord och text. Lägg sedan till SEO-bolagets åsikt där de vill ha mer texter och att vissa rubriker ska vara med m.m.

En webbyrå som jag har kontakt med säger att det idag ofta efterfrågas ”enkla, tydliga och rena sidor”. Med andra ord att det ska vara relativt lite text så att kunderna snabbt tar till sig informationen och går vidare till beställning av vara och tjänst. Hur går detta ihop med SEO-företaget som gärna ser en landtext på de viktiga sidorna med minst 300 ord. Det är knappast snabbläst. Här gäller det alltså att hitta en balans och en av de punkterna är just skrivandet.

Jag läste nyligen blogginlägget av Pontus Staunstrup på Meebox.net och slogs just av att det skiljer något på att skriva texter för att möta människors behov och Googles “behov”. Absolut inget ont om Pontus utan hans inlägg är helt klart att läsa. Det jag däremot kommer att göra är att lägga en viss SEO-vinkel på de punkter han tar upp. Så punkterna är exakt samma – men här kommer min vinkel.

Läs gärna hans inlägg först så blir det lite mer nyanserat vad jag menar.

  • Berätta det viktigaste först

Håller med Pontus att detta är viktigt för att möta läsarnas sätt att ta till sig en text. Hur är det då med Google? Ska sökordet vara tidigt i texten? Ska det till och med finnas med i titeln? Självklart beror allt på vad man vill använda texten till men visst ska man redan tidigt känna att texten handlar om det specifika ämnet. Om sökordet måste vara med i första stycket? Många hävdar det och egentligen är det inte så konstigt. Ska man snabbt berätta för läsaren vad det handlar om och inte då nämna huvudsökordet blir det nästan svårt att skriva texten. Tror själv på variation men allt beror på vad textens syfte är.

  • Skriv kort och koncist

Här kanske den största konflikten ligger. Han nämner att “långa och invecklade texter fungerar inte på nätet”. Det har han rätt i – eller inte. Nu nämner han inte någon gräns på vad han menar vara långa men korta texter är däremot inte bra för sökmotoroptimeringen. Skulle en webbplats vara full med små snuttiga texter kanske det är snyggt och enkelt för besökaren men det är inte alls lika enkelt för Google att förstå vad den handlar om. Det finns till och med studier som visar att längden har betydelse gällande SEO. Var exakt någon gräns går (om det finns någon) är svårt att säga. När man gör länkbyten är det extremt vanligt att man göra detta i texter på minst 300 ord. Det har blivit en gyllene regel som Google aldrig sagt något om. Har visserligen sett de som skriver ner till 200 ord men extremt sällan något kortare. Så skriv kort och koncist – nej inte alltid.

  • Ha ett tydligt mål

Under denna punkt lyfte Pontus upp att man som skribent bör ha bestämt sig tidigt gällande vad man vill förmedla. Texten ska ha ett tydligt mål och det ska också läsaren känna. Har du ett tydligt mål med de SEO-texter som du publicerar? Självklart bör du ha det även om målet inte alltid är det samma som Pontus menar d.v.s. att attrahera läsarna. Är det en landtext du skriver som ska ranka högt på vissa ord? Eller ett blogginlägg mest för att hålla sidan uppdaterad? Hur tänker du kring de länkar som placeras ut i blogginlägg på andras bloggar. Vad är det primära målet och hur når du detta?

Han har en poäng Pontus som man ibland glömmer. Allt som sker bör man ha ett mål med och helst av allt ett mätbart mål så man vet om man ska fortsätta på samma riktning eller vika av åt något håll i det fortsatta arbetet.

Detta oavsett om det i första hand är texter till besökaren, till Google eller om texten ska ha dubbel funktion.

  • Skriv för scannare

Pontus lyfter fram att väldigt många som läser något på internet scannar av texten. Det räcker alltså inte att ha en bra inledning utan intresset måste även fångas längre ned i texten. Han lyfter upp vikten av att ha en slående rubrik och sedan jobba med underrubriker. Kanske kommer den som scannar att stanna till på någon underrubrik om inte inledningen varit tillräckligt intressant.

Att dela upp texten, använda underrubriker och göra det lättläst tror jag också på. H1, H2 är ju våra vänner så självklart ska de få vara med på ett hörn. Det Pontus inte nämnde var att man just ska hålla sig till dessa rubriker i första hand och inte bara feta till det ibland.

  • Använd ord som alla förstår

Kan bara citera Pontus då vi verkligen går hand i hand här. Se gärna mitt tidigare inlägg om just att “Google premierar ytlig kunskap“.

Det Pontus sammanfattar sitt budskap med är

“…. viktigt att inte använda ord och beskrivningar som är svåra att förstå. Se till att dina texter är så lätta att läsa för så många som möjligt – det ger bäst resultat.”

Men hur tungt väger dessa punkter egentligen?

Om jag försöker mig på en prioritering så skulle det bli följande gällande sökmotoroptimering. (Säg gärna emot mig om ni tycker jag har fel.)

  1. Ha tydligt mål
  2. Skriv för scannare (rätt rubriker m.m)
  3. Längden
  4. Viktigaste först
  5. Använd ord som alla förstår

Nu har jag visserligen inte skrivit för Google utan för dig som läser men har jag lyckats? Det är ju genom att analysera sig själv som man kan bli bättre.

Min titel och mina underrubriker säger hur man ska skriva (eller inte skriva), jag är uppe i ca 1000 ord och i början lyfte jag upp den konflikt som kan finnas vilket mynnade ut i skribentens dilemma med att skriva för besökaren eller för Google.

Om jag däremot har använt ord som alla förstår får ni avgöra själva. Lixskalan gav mig 31 poäng – igen.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

2 svar på ”Fem tips för bättre (seo) webbtexter”

  1. Hej Arif, det är spännande att läsa dina tips utifrån min text, och vi är ju överens om det mesta. När det gäller längden på texter håller jag med dig om att snuttifiering inte är bra, vare sig för människor eller sökmotorer. Det har ju även förts en diskussion om att Google i vissa fall premierar verkligt långa texter. Det som är viktigt för mig är att det ska finnas kortare texter som snabbt ger läsaren en bild av t.ex vilka fördelar en produkt har. I ett senare skede av informationssökningen kan läsaren vara redo att ta till sig en betydligt längre text. /Pontus

    Svara
    • Håller med dig. Att ha en sammanfattning eller en kortare inledande text är bara positivt. Men sen bör man bjuda läsaren och Google på lite mer att bita i.

      Överlag är det väldigt många sidor som enbart erbjuder fakta “på ytan” på internet. Kanske kan den växande trenden med content marketing förändra detta till viss del iallafall.

      Svara

Lämna en kommentar