Du har hört det så många gånger förut, att om man inte finns på Google eller internet så existerar inte ens företag heller. Det var en populär fras att använda bland dyra konsulter i slutet på 90-talet och början på 2000-talet strax innan den stora IT-bubblan sprack, för det var inte alltid så självklart att alla företag hade en hemsida. Att få en hemsida skapad åt sitt företag kunde ofta vara någonting väldigt dyrt och alla webbdesigners eller programmerare betraktades ofta som gudar bland de okunniga. Men tiderna förändras och trenderna med den, idag är det inte längre en fråga om ens företag har en hemsida – för det förutsätts i nästan alla fall. Idag kan frågorna handla om så mycket mer, till exempel om ens företag har Facebook, om man har Instagram eller andra nytillkomna tjänster och sociala nätverk. Nu för tiden finns till och med statliga myndigheter på de sociala nätverken, och politiker eller viktiga samhällsorgan nyttjar dem flitigt.
Men ofta så faller en mycket viktig faktor bort i all denna hybris vi lever i, nämligen samma sak som var populärt att prata om vid internets barndom – företagets hemsida. Det talas inte längre om företagens hemsidor som det gjordes förr i tiden, trots att det är ett ämne som i högsta grad fortfarande är relevant. Så gott som alla människor äger idag en smartphone eller en surfplatta, du kan se det varje dag i din närhet. Människor ägnar tid åt att surfa på telefonen så fort det blir en minut till övers, det kan vara allt ifrån på tunnelbanan till reklampausen på TV. Så med andra ord har möjligheten att surfa på nätet flyttat sig från bara kontorsplatsen eller datorn i hemmet till i princip vart som helst. Detta innebär också att människor surfar och besöker hemsidor i betydligt högre utsträckning än vad i gjorde förut.
De allra flesta som hör talas om ett företag börjar nästan direkt också söka information om det, och i nästan alla fall så använder vi också Google som utgångspunkt. Detta innebär att det idag inte bara är viktigt att ha en hemsida, det är minst lika viktigt att synas på Google. Faktum är att en väldigt stor del utav ett företags kunder ofta hittar dem genom just Google – vid just sådana tillfällen som på tunnelbanan eller i bussen.
När teknologin avancerar framåt så kan man välja två vägval. Det enda är att kämpa emot och välja att inte acceptera de nya trenderna eller anpassa dig efter dem. Det andra alternativet är istället att omfamna dem och se det som ett tillfälle att öka ens företags närvaro, intäkter och kommunikation gentemot kunderna. För när man tänker efter så är det inte utan anledning som alla dessa tjänster och krav har blivit populära, det finns naturligtvis en efterfrågan. Människor förväntar sig idag att det företag eller produkt man vill åt finns lättillgängligt på Google, det ska finnas en hemsida att besöka, kanske till och med en profil i någon utav de sociala medierna.
Ja, kraven är som sagt många – men belöningen är också stor för den som vågar satsa. Så frågan är vilken väg du väljer att gå?