Vad är det värt att betala för att få en besökare till sin webbplats? I genomsnitt 5,98kr?
Det är i alla fall vad man i medel får betala per klick om man arbetar med Googles egna annonssystem. Ett pris som gått upp med 25% på ett år (enligt en artikel i Dagens Media). Efterfrågan är fortfarande mycket stor med en omsättning i Sverige på 3,4 miljarder och en ökning av annonsförsäljningen 2013 med 17%. Så visst går det bra för Google – men kanske inte alltid lika bra för de som köper annonserna. Med dyra klickkostnader på de mest attraktiva sökorden är det flera företag som väljer att avstå – eller satsa på billigare sökord.
Som ett exempel nämner artikeln lånbranschen där ett klick kan kosta upp mot 100kr. Då är det ju inte ens säkert att personen ens kommer ta ett lån när de väl är inne på sidan.
Så frågan blir ju – är det värt det?
Ja absolut – eller inte alls.
Det kan vara värt det men detta om man lägger ner tid på att mäta dess effektivitet. Michael Wahlgren ger fem råd för bättre Adwordsstrategi i samma tidning och det som går som en röd tråd genom hans tips är just att man ska ha mål, mäta och utvärdera. Den stora fördelen med just onlinemarknadsföring är ju att man kan mäta så exakt vad allt ger. Det betyder också att om en väg är för dyr att gå – så välj en annan. Precis som Wahlgren lyfter upp så kan man välja andra sökord för att få ner kostnaden likväl som att hellre annonsera i Google Shopping istället för klassisk Adwords.
Så visst kan det vara värt med riktigt dyra kostnader. Men då krävs det också riktigt höga inkomster. Annars får man testa sig fram med andra alternativ. Jag är rätt övertygad om att balansen finns där men det gäller bara att hitta den vilket kan ta ett tag. Skillnaden mot SEO är inte så stor. Har ett ord för hård konkurrens kommer arbetet och kostnaden för att nå toppen vara för hög. Det är helt enkelt inte värt att slåss om första platsen då på just detta ord. Men det finns ju andra vägar att gå, andra sökord, andra liknande produkter osv.
Tror själv att det ena kan tillföra det andra. Med andra ord att man bör jobba med både Adwords och sökmotoroptimering och få input från bägge hållen. Kanske kan problem vid annonsering ge idéer om hur man ska jobba med SEO och tvärtom. Att jobba på bred front är alltid viktigt eftersom man då bygger en bred bas att stå på. Huvudsaken att basen inte kostar mer än vad den smakar.
Om det inte är värt det, vad är alternativet? Om du inte köper klicksen kommer dina konkurrenter göra det. Ett kvartal kvittar kanske men vad händer med din marknadsandel om du skiter i det kvartal efter kvartal?
Visst har du rätt Christian men alla företag har inte den ekonomiska möjligheten. Så länge man tjänar på klicken så är det ju värt det. Men små företag har inte alltid råd att gå back under längre tid i kampen om marknadsandelarna. Så visst måste man ibland se sig om efter nya vägar att gå. Eller iallafall nya sätt att gå – på samma väg.
Av det kan du dra slutsatsen att alla företag som jobbar med låneklick, kommer vara stora ;-)