När jag jobbar med sökmotoroptimering använder jag flera olika onlineverktyg för att få råd och tips på vägen för att kunna förbättra både onpage och offpage. Första steget handlar för mig om att undersöka hur många som söker på ett eller flera ord för att på så vis räkna ut om det är värt att satsa på detta. Frågan man måste ställa sig är precis det som Bråth tar upp i första kapitlet i boken ”Guldläge på nätet” dvs Är det lönsamt?
Visst kan man komma etta på frasen ”köpa rosa kaniner med plastglasögon”. Men är det tillräckligt många som söker på det för att det ska vara lönsamt att lägga ner tid och pengar på att optimera mot? Knappast.
Så första steget är att se antal sökningar vilket Google själva bjuder på ett bra verktyg för i adwords.
För att få inspiration till nyckelord kan man gå flera olika vägar. Ett sätt är att använda Jajjas online verktyg. Inte bara för att få tips om nyckelord utan även för att se vilka konkurrenter man har att slåss mot. De visar en rad ord som man redan ligger +40 på och tack vare att man lätt ser vilka som rankar bättre kan man gå och se hur de jobbar med olika nyckelord.
Men nu till Jajja och orsaken till rubrikvalet på denna bloggpost.
En kollega började jobba med en städfirma och upptäckte då följande när företaget testades i Jajjas onlinefunktion.
För det första visade det sig att företaget inte alls låg bra till. Det var inte oväntat eftersom de annars inte skulle behövt så mycket hjälp med sin SEO. När resultatet presenterats visar även Jajja förslag på ”Sökord med potential”. Där presenteras även hur många som söker på vissa speciella ord. De presenterade där Tre sökord som de alltså ansåg vara bra att jobba med.
- Hemstädning Stockholm 4400 Sökningar
- Städning Hemma Stockholm 260 sökningar
- Städhjälp hemma Stockholm 260 sökningar
Att 260 sökningar per månad är ”God potential” håller jag inte med om. Inte som topp 3 sökord för ett städföretag i alla fall. Personligen anser jag att det är för få sökningar. Men självklart – det där är ju en personlig åsikt.
Man gör samma sökning på adwords och följande resultat visar sig.
- Hemstädning Stockholm 880 sökningar
- Städning Hemma Stockholm 30 sökningar
- Städhjälp Hemma Stockholm För få sökningar för att visa statistik.
Om man är helt nybörjare på sökmotoroptimering och gör testet hos Jajja så är väl chansen stor att man tror på de siffror som presenteras. Med 4400 sökningar per månad kan man ju lägga en rejäl slant för att komma etta. Men för 880 sökningar kanske man inte är beredd att betala lika mycket.
Är detta ett sätt för Jajja att få kunden att köpa deras tjänst? Jag hoppas inte det utan vill tro att det är gamla siffror de använder eller att det är någon annan orsak bakom detta. Men de visar alltså mer än fyra gånger för mycket på den viktigaste sökningen.
Det intressanta är även att dessa tre sökord/fraser presenteras som ”Sökord med potential”.
Skulle jag anlita ett SEO-företag skulle jag inte vilja att de optimerar hårt mot ord som har 30 sökningar i månaden.
Längst ned presenterar de en sammanfattning av deras analys. Det låter så här
”Ajjaj din synlighet på nätet är ett sjunkande skepp. Men var inte ledsen för det – lämna dina kontaktuppgifter så ser vi till att livbåtar kommer och undsätter dig”.
Jag håller med i detta fall. Städfirman var ett sjunkande skepp så Jajja hade rätt i den punkten.
När kollegan visade mig detta lekte vi vidare på sidan och analyserade andra sidor. Hittade bland annat ett företag som kommit betydligt längre med sin SEO. Även det inom städbranschen. De låg etta på flera av de ord han ville ligga etta på.
Efter att analysverktyget fick föreslå en massa sökord blev resultatet att alla tio föreslagna sökord låg topp 3. Av dessa var 5 förslag på första plats.
Så vad drar Jajja för slutsats för detta företag?
Inte ett ord kom upp som förslag på ”potential”. Så de måste ansett att företaget positionerat sig relativt bra på serpen. Men inte alls. För sedan kommer detta: (Se bild)
Även detta företag var alltså ett sjunkande skepp.
Lite oväntat får jag nog säga. Resonemanget håller inte hela vägen. Eller missar jag något? I så fall vad? Finns det någon sida som inte är ett sjunkande skepp?
Jag vill förtydliga att jag inte skriver detta inlägg för att på något sätt smutskasta Jajja. Det enda jag vill belysa är detta ”fel” och även lyfta fram detta som ett exempel på att man inte ska svälja allt man läser om SEO med hull och hår. Tar tacksamt emot ett svar från Jajja där de kan få presentera sin bild av det hela.
Men vad kan man lära sig av detta då?
Lita inte bara på en källa
Det finns visserligen en ”manual” som Google gett ut om hur man ska arbeta med SEO. Men i sanningens namn är det väl ingen (eller extremt få) som enbart följer denna. Detta eftersom optimeringen går betydligt bättre om man jobbar med länkbygge m.m.
Men någon bok eller manual finns inte exakt hur man ska göra. Med andra ord måste man bygga sina antaganden på vad andra säger och vad man själv kommit fram till i olika tester. Visst, det finns en bok ”Guldläge på nätet” men inte heller den är helt komplett. Orsaken är enkel. Man blir aldrig komplett inom ett område som hela tiden förändras.
Med andra ord – läs, analysera och ta till dig kunskap. Men har du bara hittat fakta på ett enda ställe så sök vidare. Det finns mängder av åsikter och tankar kring sökmotoroptimering så man ska ta till sig den fakta man hittar men även fundera över om den kan stämma. Går den att verifiera någon annanstans?
Så sluta inte använda ett onlineverktyg bara för att den har vissa svagheter. Utnyttja dess fördelar och komplettera sedan med andra verktyg. Vad jag vet finns det inte ett komplett verktyg online.
Precis som med SEO-bloggar. En del av det jag skriver kan du ta till dig medan du kan förkasta annat. Vad jag vet finns det inte en komplett SEO-blogg online.
Ja. Problemet med alla STORA SEO företagen är att den som betalar mest får mest. Även med Jajja. Hur många städbolag har Jajja månne? ja alla kan ju inte placera sig på top 10. Så jag tror definitivt att man ska inte söka sig till de största, om man inte redan har en fet seo budget. ^^
Det är väl inget problem att den som betalar mest får mest. Så är det ju överallt i samhället. Den som betalar mest reklam i tidningar kommer att synas mest osv.
Om ett SEO-bolag inte skulle kunna arbeta med flera företag inom samma bransch skulle de knappast kunna ta speciellt många kunder.
Hade jag behovet av SEO skulle jag välja ett av de större företagen. Men det har inte med att de är stora att göra utan att jag anser att det företaget arbetar på ett sätt som jag tycker är bra. (Utan att säga vilket jag skulle välja)
Det jag däremot vänder mig mot i detta blogginlägg är de missvisande siffror (och text) som kan göra personer som inte kan SEO lite “lurade”.
Hej Arif,
Jag heter Pierre-Emil och arbetar som projektledare på jajja.
Kul att du har använder vår gratis sökordsrapport!
Som du själv verkar ha förstått är det knepigt att få fram riktiga sökvolymer. Våra nuvarande siffror är något inaktuella då Google för något år sedan stängde av den API som tillät oss att hämta ut den datan. Det betyder dock inte att de är missvisande. Tvärtom är det en av få källor du fortfarande kan använda dig av. Den andra är som du säger adwords.
Men hur tillförlitliga är siffrorna i adwordsrapporten?
Inte alls visar det sig. Skapa en annons på sökfrasen “hemstädning stockholm” och kolla sedan antalet annonsvisningar. Om du har varit med på varje sökning (vilket du inte har) borde detta ungefär det förväntade antalet sökningar? Hur kan antalet annonsvisningar på sökningar vara högre än det uppskattade antalet sökningar som adwords eget verktyg förutspått?
Vi kommer att göra om våra rapporter under våren. Så testa dem gärna igen.
MVH
Pierre-Emil
Tack för svaret. Alltid bra med ett förtydligande. Jättebra att ni uppdaterar er rapport då den ändå känns lite “efter”. Passa på att ta bort “Din sida är ett sjunkande skepp” som standard också. Känns väl inte helt seriöst om en sida dominerar på ett flertal viktiga sökord.