I mitt förra inlägg i serien ”Olika SEO” skrev jag om holistisk sökmotoroptimering. Ett begrepp som jag inte hittade speciellt många olika åsikter om.
Idag tar jag mig an transparent sökmotoroptimering och här finns det däremot en hel del åsikter. Både vad det är och hur det ska användas för att gynna klättring på serpen och kundens insyn i arbetet.
Det många tänker på när de hör att ett SEO-företag jobbar med transparent SEO är att företaget öppet visar hur de jobbar. Vad som genomförs onpage och varifrån länkar kommer/köps/hyrs osv.
Bara det är ganska intressant. Hur många saker eller tjänster kan man köpa i Sverige utan att få veta vad man egentligen får? Fascinerande att ens begreppet behövt växa fram. Men det tyder på att branschen har varit ganska luddig i sitt arbete tidigare. Inte alla, inte ens majoriteten men en hel del luddiga affärer har genomförts. Jag har själv stött på kunder som säger att de köpt SEO-tjänster. Men när jag frågar vad de fått och vad de betalat så kan de bara med säkerhet svara på den andra frågan. Så – transparent sökmotoroptimering, vad, varför och hur???
Transparent SEO – Ordet betydelse
När jag sökte på ordet Transparens på Wiki kommer det fram fyra olika varianter. Inom optik betyder ordet genomskinlig och genomsynlig. Inom musikvetenskap genomsynlighet. Inom politik insyn samt inom datalogi ”alla tecken vidarebefordras över en dataförbindelse exakt i den form de inmatats”. Om jag tar mig friheten att bortse från den sista så är det rätt tydligt att det handlar om genomskinlighet d.v.s. att man kan se vad som finns bakom. Vilket jobb som ligger bakom resultatet inom SEO. Så tolkar jag det – men det ska visa sig att alla inte håller med mig.
Transparent SEO – enligt proffsen
Det finns en hel del som nämner transparent sökmotoroptimering. Däremot lyfter de fram olika bitar. Jag vill redan nu säga att jag inte är ute efter att smutskasta något företag som nämns vid namn och de citat jag tagit tycker jag själv speglar vad de skrivit i artiklar och på sina hemsidor. Men självklart kan det bli fel – så var det sagt.
Detta hittade jag:
Ärlighet om fördelar och nackdelar INNAN arbetet påbörjas
Ett av de företag som säger sig jobba med transparent sökmotoroptimering är Be Better Online. De införde ”Total Transparens” mot sina kunder 2011. I pressreleasen definierar Carl-Gustav Öberg detta med ”Total Transparens innebär att vi till 100 procent öppet redovisar de verktyg och metoder vi använder oss av för tjänsterna på vår webbplats. Dessutom pekar vi på för- och nackdelar med de olika verktygen.”
Det är då främst inom länkar som han ansåg att behovet var stort (och är fortfarande?) då de ansåg att ärligheten mot kunderna inte varit tillfredsställande. Det han ofta vänder sig emot är så kallade hyrlänkar och att SEO-företag inte nämner nackdelen med dessa (även om han också kan se dess fördel.)
För Carl-Gustav handlar alltså transparent sökmotoroptimering inte i första steget om VAD man gör utan att låta kunden få vara med och bestämma vad som SKA göras.
Personliga lösningar INNAN arbetet påbörjas
SEO-trend är det enda företaget som lyfter upp en personlig touch på transparent sökmotoroptimering.
”SEO-Trend arbetar med personligt anpassade lösningar som syftar till att göra din hemsida synligare på Internet. Helt enkelt sökmotoroptimering med stor transparens!”
Detta är något som jag inte hittat någon annanstans. Har även svårt att hålla med. Om ordet ska tolkas som Wikipedia gör det så handlar det om genomskinlighet och genomskådlighet. Men något kan väl vara personligt utan att för den skull vara genomskinligt. Måste det ha en personlig prägel?
Tydliga rapporter och resultatbeskrivningar UNDER arbetets gång
Ett företag som jag inte läst på så mycket om är Bevace. På sin hemsida skriver de att ”Bevace jobbar transparent med sökmotoroptimering, allt vi gör följer vi upp i en rapport månadsvis för att mäta resultat och fortsätta optimeringen löpande.”
Något mer kan jag inte hitta hos dem så min slutsats är att de anser att detta mycket handlar om att kunna göra rapporteringar, uppföljningar och resultatbeskrivningar för kunden.
Sund tanke.
Mätbar både rankingmässigt och kostnadsmässigt
Tittar man på de riktigt stora företagen inom SEO så finns även transparensen där. Enligt Håkan Persson är exempelvis Magnus Bråth den som ”…som gett transparent sökmotoroptimering ett ansikte”. Däremot utvecklar han inte exakt vad han menar med detta. Men om Håkan anser att Bråth gett transparent sökmotoroptimering ett ansikte så måste jag gå vidare på den tråden. Det gjorde jag och hittade några artiklar där Magnus vecklar ut begreppet.
Hittar ett inlägg på Disruptive där Bråth skriver som hur han kommer vara transparent gällande företagets utveckling. Men inget om just SEO. Däremot ger han tydligare information i ett blogginlägg på sin egen blogg. I ingressen nämner han att ”Riktig SEO kräver transparens”. Hans slutsats är att ”Riktig SEO är mätbar, det går att mäta resultatet ner till sista kronan”.
Däremot blir jag lite fundersam vad han menar. I blogginlägget länkar han följande fras ”Riktig SEO är mätbar och transparent” till http://brath.se/sokmotoroptimering/. Men på målsidan finns inte ordet transparent med en enda gång. Kan ett SEO-företag jobba med transparens utan att man behöver nämna det mot intresserade eventuella framtida kunder?
Jämförbart och fortsättningsbart
Magnus Bråth har även skrivit ett inlägg på Pineberrys hemsida med titeln ”Kräv transparens av din sökmotoroptimerare”. Väljer att bryta ut följande citat ”En SEO-byrå som är transparent levererar en investering snarare än en tjänst. Genom att du vet vad som händer och vad som hänt kan du jämföra priser med andra och du kan dessutom fortsätta arbetet själv…”
Insyn i arbetsmetoden
Sen tar jag en utländsk källa också som även pekar åt samma håll. Det är en artikel från searchenginewatch med titeln ”Is Your SEO Agency Any Good”.
Det de framförallt trycker på är möjligheten för kunden att förstå vad som kommer att göras och även se vad som är gjort.
”You’re paying good money for a service. You have every right to know exactly how that service will be provided”
Men ett SEO-företag kanske inte vill visa exakt hur de jobbar. Då kan ju konkurrenter ta efter? Visst, men en viss insyn krävs ändå menar de i artikeln.
”Even if your agency uses proprietary technology such as a tool to identify a list of bloggers suitable to approach for outreach projects, they should be able to explain how the technology searches and identifies targets, and how such identified targets would be qualified and approached; without disclosing the proprietary element.”
Transparens som marknadsföring
Sen finns det ju även transparens som inte främst handlar om att vända sig mot kundens intressen. I intervjun jag gjorde med Simon Nyström valde jag att sätta rubriken ”Transparens som marknadsföring”. Där lyfter han upp att ett transparent projekt kan bli intressant att följa och därmed få uppmärksamhet.
Men det känns inte riktigt som att hans transparens är samma sak som SEO-bolagen pratar om. Har faktiskt aldrig läst på något SEO-företags sida exakt hur de jobbar med enskilda projekt. Så jag lämnar Simons transparens utanför detta.
Sammanfattning och kommentar
OM (Med fokus på OM) alla punkterna som jag lyckas få fram stämmer inom ramen för Transparent Sökmotoroptimering skulle begreppet innefatta följande:
- Ärlighet om fördelar och nackdelar INNAN arbetet påbörjas
För några veckor sedan ringde ett SEO-företag (behöver inte säga vilket men jag har kritiserat dem tidigare) och ville sälja in sina tjänster till en av mina kunder. ”Vi kan SEO för vi är Google Certifierade” sa de och fortsatte med alla fördelar de hade att komma med.
Men risker med SEO nämnde de inte. Inte heller olika vägar att gå och vilka fördelar och nackdelar det finns med dessa vägar. Är det transparent? Inte om man ska utgå från de punkter jag fått fram.
Men hur många SEO-företag lyfter fram sina nackdelar? Ser de ens de själva? Jag har sett att vissa bolag gärna klankar ner på andra av en eller annan anledning. Men vågar ni även belysa era egna svagheter och nackdelar. För ingen är ju komplett.
Personligen tror jag många gör som företaget som ringde upp min kund. Man lyfter fram fördelarna men nämner inte resten. Inte för att dölja något utan för att man som företag inte tycker att det är relevant. Men blir det då transparent?
- Personliga lösningar INNAN arbetet påbörjas
Nej, jag kan inte hålla med om detta. Transparent sökmotoroptimering måste inte vara personliga lösningar. Jag har svårt att se det så.
- Tydliga rapporter och resultatbeskrivningar UNDER arbetets gång
Detta borde vara en självklarhet oavsett vad man kallar sitt SEO-arbete. Det är ju just resultatet som kunden betalar för. Även om det kan ta ett tag innan man når det. Att köpa SEO utan att få löpande resultat är som att köpa en snickare som inte säger vad han ska bygga.
- Mätbar både rankingmässigt och kostnadsmässigt
Mätbarhet i ranking är lätt. Det kan man även kolla upp enkelt. Kostnadsmässigt då? Hur mäter man detta? Enligt mig sitter det mycket ihop med att man får tydliga rapporter och beskrivningar om läget. Då kan man även koppla detta mot ökad/minskad försäljning. Men självklart finns en svaghet i SEO just här. Du kan ju öka din försäljning jättemycket men du kan aldrig vara 100% säker på att det är på grund av bättre ranking. I alla fall inte över en kort tid.
- Jämförbart och fortsättningsbart
Detta var en av de mer intressanta punkterna och lyftes upp av Magnus Bråth. Tack vare transparensen ska man kunna jämföra olika SEO-företag och därmed ska man även kunna välja den man vill jobba med. Det vore ju jättebra – om det var så.
Som det ser ut idag behöver du i stort sett bli kund hos ett företag under en viss tid för att du ska förstå hur de jobbar. Eller i alla fall prata med dem och sätta dig in i hur de arbetar. Avtalstider, hyrlänkar eller inte, priser m.m. framgår relativt otydligt och vad ska egentligen kunderna jämföra när de inte är insatta i sökmotoroptimeringen? Hur ska de veta vad de ska jämföra?
Tanken är god att transparensen ska göra det möjligt för kunder att byta SEO-företag lika lätt som de byter telefonabonnemang. Men ni vet – det är inte så.
Han säger även att det ska vara möjligt för kunden att ”fortsätta arbetet själv”. Skulle vara mycket intressant att höra hur han tänker kring detta. Betyder transparent sökmotoroptimering att kunden verkligen kan ta över ansvaret för SEO-arbetet och fortsätta det själv? Helt på egen hand eller som ”extra krydda” utöver bolagets jobb?
- Insyn i arbetsmetoden
”Vi jobbar med etablerade och framgångsrika metoder”. Ungefär så uttrycker de flesta SEO-företag sig på sina webbplatser. Kommer de att säga mer om man blir kund där? Kommer de att visa hur de snappar domäner, skapar länkbyggen, mäter och bygger? (Nej inte alla går den vägen – det var ett exempel). Nej skulle inte tro det. Frågan är HUR MYCKET insyn man ska kunna kräva för att det ska kallas transparent. Det är nog upp till kunden att avgöra. Men bara för kul – gå in på något SEO-företags hemsida och försök förstå hur de bygger SEO. Är marknadsföringen av deras tjänst transparent tycker du?
Hur ser jag på det
Finns det SEO-företag som jobbar transparent? Ja enligt dem själva så finns det en hel del. Däremot tror jag att begreppet används vitt och brett för att locka kunder. I alla fall hos vissa. Men ni som skriver med transparent SEO, till er har jag en fråga. Vad är det som utmärker er och gör att ni jobbar mer med transparens än era konkurrenter? Med transparens menar jag då inte ”Vi visar vad vi gör” för det känns lika självklart som att det är snickeri som en snickare utför. Jag kommer inte bli glatt överraskad om jag anlitar ett SEO-företag som gladeligen visar upp att de jobbar med onpage och offpage. Det är inte transparens. Det är en självklarhet.
Transparens i detta projekt – För att visa att jag uppskattar transparent sökmotoroptimering så delar jag med mig här av hur jag gjort denna artikel. Sök, sök, följ länkar och skriv. Så vill du göra som jag – då vet du nu hur man gör. Jag döljer inget!
(Ber om ursäkt över att det blev ett väldigt långt svar!)
Jag anser att jag själv och mitt bolag arbetar med transparent sökmotoroptimering, och med detta begrepp förstår jag personligen ungefär följande:
– Innan vi påbörjar samarbetet går vi igenom vad vi kommer att göra, varför och hur mycket det kommer kosta, samt vad kunden kan göra själv istället om denne så önskar. Vi anpassar lösningen efter kundens önskemål samt förklarar för- och nackdelar. Både med avseende på offpage- som onpagearbete.
T.ex. har vi en kund som hade ganska specifika krav på hur länkarbetet skulle sättas upp, där bestod transparensen i att vi gav exempel på hur vi skulle jobba och föreslog en strategi för godkännande, innan vi började arbeta.
En annan kund har en tajt budget och vill att vi bygger länkar, men dennes sida är inte optimalt optimerad, så detta berättade vi självklart för kunden – trots att vi visste att denne inte skulle ha budget för att låta oss göra en noggrann genomgång och optimering av sidan. Istället gav vi kunden en kort genomgång till vad denne kunde göra själv och kontrollerade sedan att denne “gjort allt rätt”. Men vi var transparenta och förklarade hur allt hör ihop m.m., istället för att bara ta betalt och köra på.
– När vi väl påbörjat att utföra SEO-jobb är vi generellt sett väldigt öppna med hur vi arbetar och varför, samt ger kunden noggranna rapporter över utfört arbete.
På så sätt ser också kunden hur denne fått valuta för pengarna, till skillnad från vissa andra bolag som jag haft erfarenhet av som satsar mer på flashiga rapporter än på leverans av arbete. Vi gör lite tvärtom, rapporterna är väldigt oflashiga, men arbetet redovisas transparent.
– Tydliga avtal. Vad som ska göras specifieras klart och tydligt. Samma sak med länkar, i avtalet bör det stå vad som händer med länkarna som byggts – tas de bort, är de kvar? (Vi har valt att inte ta bort några länkar manuellt, dock har vi ingen förpliktelse att t.ex. förnya domäner som vi använt för kund-SEO, liksom fortsätta hyra eventuell länkplats som vi själva hyrt m.m. och detta står klart och tydligt i avtalet.)
– Kundens kunskapsnivå bestämmer också transparensen. Detta är inget som vi själva väljer, men en kund som har rätt bra koll på SEO kommer ställa “rätt” frågor, samtidigt som det för en kund som inte kan något alls bara blir förvirrande om man börjar prata i tekniska termer. Om kundens kunskapsnivå är ungefär “jag har en hemsida och jag vill att den ska ranka” kommer “vi kommer bygga upp satellitsidor på snappade domäner som vi sedan stärker upp med länkar utifrån, samtidigt som vi också kommer göra outreach genom att kontakta folk inom X, Y och Z” vara totalt intetsägande och förvirrande.
Och däri ligger en del av problemet, man måste anpassa språket efter kundens kunskapsnivå. En kund med högre kunskapsnivå får således “mer” transparens eftersom denne kan ställa mer relevanta frågor och inte behöver lära sig från noll.
Visst brukar de kunder som har ett intresse för SEO plocka upp en del på vägen och vi uppmuntrar också dem genom att försöka förklara processerna på ett icke-tekniskt sätt, men som sagt så beror transparensen mycket på själva kunden också.
Långt, men jag har ganska mycket åsikter i detta ämne :)
Trevlig med en kommentar. Oavsett längd.
Som jag ser det erbjuder du en tjänst där du berättar för kunden vad det handlar om. Det är bra. Men det är också det som jag kan vända mig emot – Är det inte en självklarhet att visa vad man säljer?
Jag testade att byta ut ordet “Vi” mot “En Snickare” och då kändes det helt självklart. Varför skulle inte snickaren berätta om olika lösningar, vara kundorienterad och säga vad kunden kan göra själv. Men ingen snickare säger sig vara “transparent Snickare”
Eller är verkligen SEO-branschen så “suddig” att ordet transparent kan användas som ett marknadsföringsargument?
Jag tror att “transparent” används som en marknadsföringsterm just eftersom SEO-branschen varit, och fortfarande till viss del är, ganska icke-transparent. Tidigare har kanske kunder inte heller krävt transparens, utan lyssnat på säljarnas vackra ord om “ökad webbnärvaro” och “utvidgad kundkrets” utan att riktigt ha koll. Och om man inte frågar får man heller inga svar.
Dessutom har de taktiker och strategier som fungerar inom SEO-branschen succesivt ändrats, det har blivit svårare att göra bra SEO och detta gör också att det, paradoxalt nog, är lättare att vara transparent. Eftersom många av de åtgärder man gör idag inte är sådant som man kanske behöver hålla hemligt för kunden för rädsla av att skrämma denne.
Jag ser det som ett led i att SEO-branschen blir mer och mer normal och att kunderna blir mer informerade om vad de egentligen beställer.
Angående jämförelsen med snickaren så är det heller få som kräver att få veta t.ex. exakt hur stor skruv snickaren använder för att sammanfoga bordsbenen med bordsskivan, samt vilken typ av svarv denne använder för att svarva dem, utan man litar på att snickaren helt enkelt kan sitt jobb och väljer en skruv och svarv som passar.
Håller med dig.
“SEO-branschen blir mer och mer normal”
Det är vad det handlar om. En normal transparens bör finnas inom alla yrken. Sen att använda det i marknadsföringssyfte känns för mig ändå lite överdrivet.
Det här med transparens kändes rätt mycket mer relevant ur ett marknadsperspektiv för 6 år sedan (men minst lika relevant att leverera).
https://web.archive.org/web/20090801053734/http://www.bebetteronline.com/
Beklagar att archive.org missat styles och bilder. :)
Det intressanta nu är att det är ett begrepp som stora delar av branschen nu slänger sig med – och tror att det är uppfyllt med att man ska skicka rapporter till sin kund.
För att spinna vidare på din jämförelse med snickare – så säljer man (man=stora delar av branschen, åtminstone de mest högljudda) snarare ett snickeriabonnemang där man bygger lite i huset då och då, och sedan tar med det därifrån om kunden säger upp abonnemanget. Dessutom kallar man det transparent och lägger mycket energi på att prata om vikten av transparens.
Jag vill hålla med Carl-Gustav Åberg här. När vi började prata om transparens inom SEO (http://goo.gl/bpMfCI) var vi mer eller mindre ensamma om det och det gav ju som CG redan visat upphov till att fler inom branschen valde att gå den vägen. Vi blev ju väldigt glada när Carl-Gustavs företag följde oss i fotspåren för det visade oss att det gick att förändra hur en bransch såg ut.
Anledningen till att vi lyfte fram det då var att branschen sedan tidigare var väldigt svårgenomskådlig, många SEO-konsulter redovisade inte alls vad man levererat. Nu är det mer av ett minimum i mina ögon.
Tack för din kommentar Magnus!
I den artikel du länkar till säger du “Jag är helt övertygad om att den modell med mest nöjda leverantörer och kunder är när man arbetar helt transparent.”
Skulle vara intressant att höra hur ni förmedlar denna transparens till kunderna. Är det enbart vid samtal (dvs det är inte offentlig transparens) eller kan vi läsa om det på er sida någonstans vad du menar med begreppet?
Som du vet är vi rätt transparenta i allmänhet med vårt företag. Vi delar väldigt frikostigt med oss om SEO-råd, något som många kanske skulle vilja hålla som företagshemligheter och det har varit en röd tråd i allt mitt bloggande (bland annat), till exempel då jag bloggade på sökmotorkonsult.se och nu på brath.se.
Vi uppmanar också all vår personal att vara aktiva och svara på frågor, på sajter som seo-forum.se och ehandel.se. Däremot är det svårare att dela med sig av kundcase och något som kanske inte skulle uppskattas av kunderna. Vilka sökord man arbetar med, både inom SEO och PPC är sådant man kanske inte gärna sprider vind för våg. Likaså är alla strategier specifika för varje enskild kund, varför man inte gärna kan dela med sig av det. Transparent leverans är självklart gentemot kunden, gentemot konkurrenter eller kundernas konkurrenter är det något annat.
Tack Magnus. Ska även tillägga att jag verkligen uppskattar er närvaro på nätet med bra inlägg och givande kommentarer på olika bloggar. Så där fyller ni en jättebra funktion tycker jag.
@CG
Vilka bolag avser du? Jag känner inte igen mig i din branschbeskrivning nämligen.
Bra post Arif! Jag tycker att man som kund ska kunna kräva full transparens av företaget om de utger sig för att vara transparenta.
Tack Anna – Det är ni läsare som gör att jag fortsätter.
Håller med dig även om jag tycker man ska kräva full transparens oavsett om de utger sig för att vara transparenta eller inte. Varför man nu skulle vilja anlita ett företag som inte visar vad de gör är ju en annan fråga.