Får passa på att önska alla mina läsare en riktigt God Jul och ett härligt spännande och underhållande kommande år. Det är tack vare er som bloggen lever och jag vill framförallt rikta ett stort tack till alla som hört av sig med tanker och idéer, lagt kommentarer, länkat hit eller delat mina inlägg. Senaste halvåret har besöksantalet ökat kraftigt och det gör att jag sporras att fortsätta i samma anda under nästa år. Mina julklappar till er som läsare innehåller följande:
- Fortsättning på intervjuserien. Håkan Persson, Jim Westergren och Christian Rudolf m.fl står på tur.
- Spaning in i framtiden. Hur blir det med Google Glass och Röststyrda sökningar?
- Mindre SEO LÄR och mer SEO ÄR. Färre guider alltså men mer tankar, diskussioner och tester. Dessa artiklar har fått mest positiv respons.
Vill ni ge mig en julklapp finns fortfarande chansen att ge ”sillburkar” till välgörenhetsprojektet som Jim Westergren jobbar med. Läs mer här.
Sökmotoroptimering 2014
Så här kring nyår trängs programmen i TV där man ser tillbaka på året som varit och lyfter upp de största händelserna, de kändaste personerna och de mest oförglömliga sportevenemangen. Har nu gått igenom TV-tablån för samtliga kanaler och kan inte hitta ett enda program som lyfter upp årets SEO-händelser. Så varsågoda – här kommer Kurbanovs Nyårskarameller. Serverade som vanligt på mitt egna sätt. Är helt medveten om att jag inte är först ut. Vad jag vet var Pineberry först med ”SEO-året 2014”. Men de är ett stort företag med allt vad detta innebär. Själv skriver jag mest ur eget perspektiv. Så vi kan nog komplettera varandra riktigt bra.
Årets skämt: För mig finns det ett SEO-skämt som verkligen stod ut ur mängden i år. Mannen som gärna skriver blogginlägg med vissa humoristiska inslag gjorde ett fantastiskt första aprilskämt som det kommer ta lång tid innan någon bräcker. Minns så väl när sidan etisksokmotoroptimering.se lanserades som ett sätt att certifiera företag inom den etiska delen inom sökmotoroptimeringen. Det absolut roligaste var de som gick på detta och den diskussion som följde på SEO-forum. Har du inte följt diskussionen så gå in och läs Jim Westergrens inlägg. All ära åt honom – han brydde sig verkligen. Men Håkan Persson – STORT TACK för årets skämt. Försök inget nästa år – ingen kommer tro dig längre.
Årets uppstickare: Med inlägg flera gånger i veckan har bloggen starta-blogg.se snabbt gjort sig känd. Han/hon/det/den som driver bloggen har av någon anledning ingen lust att visa upp namn vilket är märkligt då det knappast är något ljusskyggt som de sysslar med. Bloggen blandar allt från basic-kunskap till mer avancerat material. Håller inte helt med om allt som skrivs men det är ju så det alltid ska vara när det handlar om sökmotoroptimering. Kämpa på och tack för i år. Vem du än är, varför du än skriver och vad ditt mål än är.
Årets video: På denna punkt finns det inte speciellt många som konkurrerar med varandra. Även om Bråth hade en SEO-tävling baserat på filmer från Youtube (EN ställde upp i tävlingen…) så är det en självklarhet att videon som Christian Rudolf producerade vinner ”årets video”. Han har valt att göra en intervjuserie med kända folk inom SEO-världen och du kan se första intervju med Michael Wahlgren som efter två veckor var delad 226 gånger på sociala medier.
Årets Nej-tack till Mediebyrå: Simon Nyström tackade nej till att synas i en kvällsbilaga och därmed ”missade” han chansen till att synas för ca 1,1 miljoner läsare. (Svårt att fatta hur många det egentligen är). Han valde att avstå från erbjudandet från Bulldog Media Group och när jag sedan läser John Adams blogg om mediebyrån så är det uppenbart att Simon valde rätt väg. Simon sa nej och John önskar att han sagt nej.
Årets inlägg av mig: Har själv mina favoriter men kollar man på aktivitet så är det intervjuerna som fått störst uppmärksamhet. En dag efter att jag publicerat intervjun med Simon Nyström hade den fått 32 delningar i sociala medier. Redan efter en dag hade alltså detta inlägg fått flest delningar av alla mina inlägg. Men samtidigt tror jag att jag vet orsaken. Det är en person som många tycker är intressant att följa – så också jag. Överlag har intervjuerna som publicerats gett god respons så det är något jag fortsätter med nästa år.
Personligen är jag gladast åt ”Låt bli sillen i år” som drog in några tusenlappar till välgörande ändamål.
Årets flopp: Den kom, den sågs knappt och den behövde inte besegras. Pingvinen. Så mycket ståhej för en sådan liten grej. Fredrik Eriksson @fredrikmh twittrade ”Ganska säker på att Penguin börjat rulla ut i natt”. Det hade han rätt i. Pingvinen äntrade aldrig scenen med stolta steg utan rullade ut i natten. Kall, blöt och framförallt ensam. Det blev väldigt få som brydde sig om honom för någon skillnad gjorde det knappast.
Årets tävlingsflopp: Någon på Bråth hade lagt ner en hel del tid på att bygga ihop en video SEO-quiz. De fick EN tävlande. Ska man säga Grattis till en vinnare (Johan på Skribentus) när han inte haft nått motstånd? Men han vann en iMac tidigare i år med ett inlägg om JohnSlots så han ska inte klaga. Kanske får Johan titeln ”Årets SEO-tävlare”
Årets bloggämne: Vissa saker känner alla bloggare att de måste skriva om. Den sak som jag tror flest bloggare lyfte upp i år är HTTPS. Vill du följa diskussionen igen? Här kommer några som delade med sig av tankar kring S:et, Bråth, Arif Kurbanov (ja det är jag det) Christian Rudolf, Håkan Persson, Simon Nyström, John Adams och FSdata.
Finns säkert fler…
Årets Googledrag: Även om Google Shopping lanserades vintern 2013 i Sverige så kommer 2014 vara året då de flesta fick upp ögonen för detta. Mycket effektivt sätt att marknadsföra produkter vilket självklart tar klick som annars skulle hamnat på sökresultatet. År efter år ökar ytan som Adwords, Google Shopping och andra produkter tar så som Google Maps osv. Nu måste man ligga topp tre för att synas på riktigt. Dessutom helst vara med på Shopping och Google Maps osv. Konkurrensen hårdnar alltså.
Årets Google-motgång: Rätten att få bli glömd. Det började under början av 2014 och kommer bli en intressant fortsättning. Vi vill kunna läsa och tycka om allt och alla. Men inte om oss själva. En svår balansgång med andra ord. Men en kostsam sådan för Google som får lägga ner en hel del miljoner på att hantera en glömningsprocess de inte alls gillar.
Årets felskrivning: Aaron Axelsson – Du fick i alla fall mig att dra på smilbanden med
”Att du inte fittade några nofollow-länkar…” / SEO-Forum
Tänker inte be dig utveckla detta resonemang. :)
Nu har nog alla de personer jag brukar få inspiration av fått en liten julklapp av mig dvs. en länk. Har jag missat någon? I så fall hänvisar jag till ”Rätten att bli ihågkommen”. Du behöver inte fylla i något formulär och skicka till Google utan bara lägga en kommentar så får vi se hur jag sedan behandlar din ansökan.
Allt gott!