Kristoffer Wedholm driver två stora webbplatser (bilsemester.net och lubeck.nu) är aktiv på Twitter (10900 tweets på 5 år) och driver Wedholm Webb & SEO. Jag får träffa mannen med många järn i elden. Men trots att han jobbar med flera olika projekt så betonar han vikten av spetskompetens och att specialisera sig. Mina frågor kommer därför specialisera sig mot specialisering.
När jag besöker Wedholmab.se ser jag en sida som säljer webbutveckling, webbsidor, sökmotoroptimering och konsulttjänster. Har det alltid varit så eller började du med något först för att sedan bli intresserad av de andra bitarna?
Personligen började jag med att skapa egna webbplatser av hobbykaraktär. Det var under andra hälften av 90-talet då Altavista var den självklara sökmotorn för många. På den tiden visste jag inte vad sökmotoroptimering var, utan det var länk- och bannerbyten som var min marknadsföringsstrategi. Inte för att klättra på någon ranking utan för att få besökare genom länkarna. Sökmotoroptimeringen kom in i mitt liv under 2008 om jag minns rätt.
Så intresset började med webbplatser men gled snart över till SEO. Vad jag förstått var det SEO som du enbart erbjöd i början när företaget startade.
Ja precis, när jag startade företaget var det tänkt att enbart erbjuda SEO. Ganska snart märkte jag att kunder även efterfrågade webbutvecklingstjänster, ofta av ganska enkel karaktär. Därför valde jag att erbjuda det också. Men det är SEO som är mitt stora intresse och det andra kan snarare ses som ett komplement.
I mitt företag är jag tydlig i kontakten med kunder att jag inte har expertkompetens inom webbutveckling, och att det finns saker jag inte klarar av. Jag erbjuder kunderna att hjälpa till med detta men om så är fallet blir jag tvungen att hyra in en konsult som hjälper mig med uppdraget. Jag vill däremot visa att jag kan leverera mer än enbart SEO.
För bara ca 15 år gick man till en webbyrå för att få en hemsida, en reklambyrå för att göra marknadsföring av den och därutöver behövde man ibland koppla in ”Webbutvecklare” för att lösa komplicerade lösningar på sidan. Idag glider dessa bitar ihop allt. Är det en fördel eller nackdel?
När det kommer till frågan om företag kommer erbjuda många olika tjänster så ser vi det redan idag. Jag kommer direkt att tänka på webbyråer som även erbjuder SEO och PPC. Jag vill poängtera att det finns undantag, men i de flesta fall har de långt ifrån samma kompetens som en renodlad SEO-byrå.
Vanligtvis får man som SEO-konsult styra upp koden på en webbplats som en webbyrå skapat åt kunden. Det gäller även om webbyrån marknadsför sig som SEO-kompetent.
Jag tror det kommer bli vanligare att ett och samma företag erbjuder olika webbtjänster som SEO, PPC/Adwords, webbutveckling, sociala medier m.m. Däremot kommer bara de stora företagen kunna leverera bra resultat då det kräver att de har minst en expert på varje område i sin personalstyrka. Därför är jag skeptisk mot en alltför stor breddning.
På tal om SEO. Ser inte att du erbjuder Adwords-tjänster. Är det något du planerar för framtiden?
Nej, det är inget jag har planer på. Jag måste erkänna att min kompetens inom PPC är begränsad och jag vill vara säker på att jag kan det innan jag erbjuder tjänsten.
Det är tydligt att det är SEO du brinner mest för. Du har 40 inlägg på bloggen om det medan det på andra plats kommer Tips och Debatt på 11 inlägg var. Är alla företag som har en webbplats i behov av sökmotoroptimering?
Spontant skulle jag säga ja, men det finns säkert undantag. Jag brukar säga att Google har ersatt Gula Sidorna. Kunder söker efter företag och tjänster på Google istället för att ta fram telefonkatalogen. Även om kunden inte säljer varor över nätet är det många som googlar för att t.ex. hitta en lokal byggfirma eller frisörsalong. För dessa lokala företag är det viktigt att fasa ut Gula Sidorna och börja synas på Google.
Det är tydligt att du arbetar på bred front även om du specialiserar dig på vissa delar. Jag har satt rubriken ”Om vikten av att specialisera sig” på denna lilla intervju. Detta med tanke på att du just lyfter fram vikten av att vara expert på sitt område. Detta även om du erbjuder ett brett utbud av tjänster. Ser du brister hos många företag att de erbjuder för mycket olika tjänster? Man har mycket men kan lite…
Jag tycker det är bra att företag specialiserar sig. För kunden kan det däremot kännas bekvämt att enbart ha kontakt med ett företag, men så ser det sällan ut inom andra områden. Kunden köper antagligen inte in toalettpapper, pärmar och skrivartoner av samma företag som fyller på kaffeautomaten.
Som jag sa tidigare så finns det företag som klarar av att hålla uppe kvaliteten trots brett sortiment av tjänster. Digital marknadsföring och webbutveckling har dock blivit ett så brett område att det är svårt för många företag att leverera allt. Återigen. Det ser vi inte minst hos webbyråer som erbjuder SEO.
Jag förstår om det kan låta som att jag säger emot mig själv då jag erbjuder andra tjänster. Som jag sa tidigare är jag noga med att tala om för kunden att jag inte kan leverera avancerad webbutveckling.
Om Kristoffer Wedholm
Jag är född, uppvuxen och bosatt i Linköping. På gymnasiet gick jag samhällsvetenskaplig linje med inriktining mot ekonomi. Därefter jobbade jag som säljare under några år innan jag började läsa Systemvetenskap på Linköpings universitet. 2008 fick jag upp ögonen för SEO, men det dröjde till våren 2011 innan jag kände mig mogen nog att jobba proffessionellt med det. Jag jobbade först som anställd och under tiden startade jag mitt företag. Först i maj 2013 jag gick över till att arbeta heltid i det egna företaget.
Slutsats
“Gör det du är bäst på och gör det bäst”
Det är min slutsats från frågorna till Kristoffer. Det är lätt att hamna i en situation där man vill erbjuda många olika tjänster och produkter för att möta kundernas behov. Men i längden tjänar man på att vara väldigt duktig på det man gör istället för at vara “en i mängden” på mängder av saker. Genom att nätverka kan man skapa sig kontakter som är mycket duktiga på andra moment. Samarbeten lönar sig alltid.