På Andersivar.se möts jag av ”Vi hjälper dig. Med Allt. (Inom e-handel alltså.)” så det blir ju självklart att mina frågor kommer handla om detta område. Någon större presentation av dig känns lite överflödig. De som följer min blogg och inte vet vem du är får bakläxa – Besök andersivar.se och läs på!
Så – de tre banners som rullar på er första sida sätter verkligen tummen på vad e-handel och marknadsföring online handlar om. Det handlar inte bara om fler besökare utan att de ”faktiskt handlar något”. Ni erbjuder flera tjänster för att öka konvertering. Ser du att många E-handlare har fastnat för mycket i SEO-tänket och glömmer konvertering?
Nej, det tycker jag inte, jag tycker det är alldeles för få e-handlare som tänker på både SEO och konvertering. Någon sade en gång att cirka 90% av alla webbutiker som startas läggs ner inom ett år, jag har inget belägg för siffran som sådan men är helt säker på att hälften av de som har ett seriöst intresse av att driva webbutik hade lyckats om dom hade SEO och konvertering med sig från början.
Du trycker både på SEO och konvertering. Att det sitter delvis ihop…
Ja, det vi jobbar med handlar om en helhet för e-handlaren, vi kan SEO, konvertering och sökordsannonsering och eftersom vi är e-handlare själva så kan man slippa en del av de misstagen vi har gjort. Sen tycker jag det är allmänt roligt att bidra med tankar och idéer så därför bloggar jag ofta om casen vi gör på våra egna butiker, bara för att det är skoj och kan någon snappa upp något där som hjälper dom framåt med sin butik på ett eller annat sätt så är det extra roligt.
Trender inom E-handel
Allt går i trender. Vilka ord man ska använda i Adwords-kampanjer, hur SEO ska utformas och vilken reklam som tilltalar konsumenterna mest. Det är just trender jag skulle vilja stanna upp vid. Vilka trender ser du som starka nu eller starkt kommande inom E-handeln?
Jag tror jag är rätt kass på trender faktiskt, jobbar man med de sakerna jag gör så blir det väldigt mycket styrt av data och resultat. Sökmotoroptimering mäter vi och ser vilka resultat det ger, konvertering och AdWords är samma sak.
Men någon trend borde ni väl se?
En trend som har kommit lite starkare detta året som jag brinner för är att e-handeln i stort måste få upp kundnöjdheten på en högre nivå. Jag tror tillgänglighet via telefon, chatt, e-post, sociala medier och annat kommer vara en viktig del för de som lyckas idag och i framtiden eftersom vi har en tröskel i tryggheten fortfarande, även om den tröskeln blir något mindre för varje generation som passerar.
Om vi ser på när kunderna har tid över så är det ofta kvällar och helger, det känns därför rimligt att man som e-handlare också är tillgänglig då kunden har tid och möjlighet att handla. Vi måste tänka mer utanför boxen än vad de flesta av oss gör idag helt enkelt.
När man pratar kundnöjdhet generellt över alla branscher så är det ofta siffror på 85-90% som används för att beskriva kundnöjdheten för ”vanliga” företag. Det är företag som inte har de trösklar som vi har inom e-handeln, då kanske vi behöver anstränga oss lite mer, vara lite bättre, vara lite mer tillgängliga för att få kunden.
Fri frakt?
En fråga som jag såg på Twitter häromdagen var ”Varifrån kom trenden att erbjuda fri frakt och fria returer på alla online butiker?” (Inte exakt citat). Måste man det för att locka kunder att köpa? Skiljer det sig i olika branscher och är det lönsamt att gå den vägen?
Jag har inte själv A/B-testat det men jag vet att Anton & Co på Headler gjorde ett test på just fri frakt som jag gärna skulle vilja se ett blogginlägg om. Egentligen handlar det inte om fri frakt eller inte, det handlar om att sälja och paketera det på ett sätt som kunderna tycker om. Trenden tror jag kommer från klädbranschen från första början, storlekar och liknande kan ju vara svårt för olika märken och fri frakt och fri retur är ett sätt för klädbranschen att komma över tröskeln med osäkerhet i storlekar.
Helt övertygad om att det är olika i olika branscher, i våra butiker kör vi fri frakt när man kommit över en viss summa men jag är inte så säker på att det hade gjort så stor skillnad om vi tog bort den för oss. Skall du ha 32 nya köksknoppar så skall du ju ha det oavsett om det är fraktfritt eller inte. Hade vi börjat med helt fri frakt så är min gissning att vi hade fått många, många fler order då många skulle köpa ett handtag för att testa och sedan glömma bort/”lägga det i lådan så länge” och det skulle bli en betydligt sämre totalaffär för oss. Men det är som sagt vad jag tror, inget vi testat för att mäta.
Content Marketing
En trend som lyftes upp extra mycket på mässan e-commerce var Content Marketing. Flera föreläsare lyfte fram detta som bland det viktigaste inom marknadsföring idag.
Håller du med – är det rätt väg att gå? Är Content Marketing så viktigt verkligen? Är inte risken att man som konsument får information och mervärde hos ett företag för att sedan göra en snabb prisjämförelse på ex pricerunner för att köpa där produkten är som billigast.
Hur behåller man de kunder som kommit till butiken tack vare bra content?
Jag tror stenhårt på content av flera anledningar i en webbutik. Dels har man den direkta fördelen med att man kan plocka en hel del på longtailen den vägen, jobba med mindre sökord som inte passar in som kategori eller produkt. En annan fördel är att man håller sin butik uppdaterad, det händer saker i butiken vilket sökmotorerna tycker om, en webbutik kan annars vara rätt statiska och trista rent uppdateringsmässigt.
Sen tror jag också det visar besökarna att det är ett levande företag där det händer saker, lite på samma tema om trygghet och trösklar som jag skrev innan.
Att content marketing är gudarnas gåva till allt och alla tror jag däremot inte, det är ett verktyg som skall användas jämte andra i jakten på kunder.
Känns som att man kan sammanfatta dina svar att utvecklingen går mot att vara allt mer kundorienterad och möta de behov som kunderna har. Men att man som företagare framförallt ska stå på flera ben. Inte fokusera enbart på sökmotoroptimering, Adwords, Content eller hög konvertering. Det är när alla delarna fungerar tillsammans som det bästa resultatet nås.
Om Anders Karlsson
Är en glad gamäng som formligen älskar e-handel, det är på riktigt det roligaste som finns att jobba med. Driver AndersIvar AB där vi har två webbutiker, Barahandtag och Kutts, och hjälper andra e-handlare att få till det. Gillar att dela med mig och insupa andras kunskap och teorier.
Slutsats
Även om Anders inte hade belägg för vad han sa kring ”fri frakt” så var det en tanke som jag inte tidigare stött på. Genom att ha fraktkostnad slipper man inte bara betala frakten utan man får även större fokus på den kundgrupp som verkligen vill handla lite större mängder. Man slipper en mängd ordrar på 20-30kr vilka i sig inte är lönsamma.