Jonatan Viström – om webbutveckling förr och nu

Jonatan ViströmJonatan Viström driver företaget Viström Webb tillsammans med Johannes Viström sedan 2012. Företaget erbjuder webbplatser för både små och stora företag och har kunder över hela Sverige. Även om de bara varit igång i x antal år så ändras även förutsättningarna för webbyråerna snabbt. Så jag tänkte fokusera mina frågor på webbutveckling – förr och nu. Detta även om ”förr” var för tre år sedan.

Om du ser tillbaka till de första dagarna när företaget startades. Vad var det då som framförallt efterfrågades av kunderna?

I grunden får jag nog säga att vi gör ungefär samma sak vi gjorde när vi startade. Däremot ser vi en stor skillnad i medvetenheten hos kunden. För bara tre år sedan var det betydligt vanligare att man bara ville ”ha en hemsida”. Nu har allt fler kunder förstått vikten av att ha en snygg och funktionell hemsida. Att hemsidan är en del av företagets ansikte utåt.

Så tar vi oss tre år framåt och landar på dagens datum. Vad efterfrågar kunder mest idag?

Självklart vill de fortfarande ha en snygg webbsida men helt klart är att funktionsanpassning är något som vuxit sig starkt. Det handlar om att företaget inte bara envägskommunicerar via webbplatsen utan att även besökaren förväntas göra något på sidan. Det kan då vara allt från att beställa något ur e-butiken, gå med i en kundklubb eller boka tid och betala för en biltvätt.

Det finns väldigt många webbyråer i Sverige. Vad tror du är viktigt att erbjuda för att sticka ut ur mängden?

Det där är en sanning med modifikation. Det finns många webbyråer men många har spetskompetens inom ett specifikt område. Då är det betydligt mindre utbud på byråer som både kan arbeta med komplexa webbsystem och erbjuda design. Har även sett andra kombinationer men just bredden finns inte hos speciellt många. Så kollar man på webbyråer som täcker hela kompetenskedjan så blir det betydligt färre.

Som ett exempel kan jag nämna hästlycka.se som är ett typexempel på den kombinerade kompetens som många gånger efterfrågas. Detta både med annonser, forum m.m.

Så med bred kompetens sticker man ut. Vad är det då för kompetens som kommer att krävas? Eller med andra ord – vilka tekniska lösningar har kommit starkt senaste åren?

HTML5-standarden har slagit rot. Vi kan även se att mer och mer av webbapplikationers funktioner flyttas över från serversidan till klientsidan, mycket tack vare diverse JavaScript-baserade ramverk som hjälper till att skapa struktur i allt från små till stora applikationer.

Vad ser du för något i framtiden gällande utveckling inom webbutveckling?

Att fler och fler verksamheter flyttar ut funktionsdelar på webben.

Idag finns det väldigt många branscher där man både kan tjäna och spara pengar på att använda nätet mer effektivt. Optimering helt enkelt. Ta bara ett sådant exempel att man idag kan boka tid hos frisör eller biltvätt online. Det är enkla små detaljer som underlättar för kunden och gör att man väljer just det företaget. Samtidigt spar det tid och därmed pengar för företaget. En investering med synergieffekt.

Men det handlar väll inte bara om att skapa en webbplats. För att det ska bli lönsamt för kunden måste den även konvertera och ge kunder. Eller?

Självklart beror det på vad webbplatsens primära syfte är. Men visst, av alla sidor vi byggt ihop är det 99 % som säljer tjänster och produkter. Så visst handlar det om att synas för företaget och öka försäljningen.

Jag tror min erfarenhet av säljbranschen är en fördel då jag kan ta med mig det online.

Att synas bra och sälja bra ska gå hand i hand. Även det är något som kunder talar med om nu för tiden – konvertering.

Så sammanfattningsvis kan man säga att kunderna är mer medvetna om kravet på webbplatser idag, att de blir mer tekniskt komplicerade och att konverteringen har blivit mer i fokus?

Ja, så skulle man kunna sammanfatta utvecklingen. I alla fall utifrån vad vi har upplevt de tre år vi har jobbat.

Tackar tackar ! Nu får du återgå till arbetet. Jag återkommer om tre år med nya frågor…

Om Viström Webb

Idag jobbar vi 3,5 personer på företaget Viström Webb. Personligen har jag som huvuduppgift att ha kontakt med kunderna och diskutera deras affärsidé för att därefter lyfta det tillbaka till mina kollegor som skapar webbplatsen.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar