Jag har tidigare tipsat om filmen där Christian Rudolf pratar om “3 SEO trender som Google inte vill att du ska känna till“. En mycket intressant föreläsning där Christian på ca 30 minuter hinner ta upp mycket som vi som jobbar med sökmotoroptimering bör tänka på inför framtiden. En av punkterna var att reklamen tar allt mer plats. Adwords och inte minst Google Shopping är så lönsamt att de vill utnyttja detta så mycket de kan.
Kommer Google då skjuta sig i foten genom att införa för mycket reklam? Denna fråga ställdes från publiken efter föreläsningen och enligt Rudolf kommer de inte att göra detta. Håller med honom i den frågan då Google är så extremt duktiga på att mäta och utvärdera det de gör. Skulle det visa sig att besökarna inte gillade de annonser som finns skulle de hitta nya vägar att använda dem på. De lever på reklam men måste hela tiden hitta en balans mellan att visa mycket reklam och att vara användarvänliga. Något som de än så länge uppenbarligen lyckats med. Många ser ju till med adwords som något positivt. Detta exempelvis när man söker efter något på internet och då ”plötsligt” visas det reklam för just detta. De kanske inte är medvetna om hur adwords fungerar men de är knappast negativa till fenomenet.
Google utan adwords?
Men vad tror ni – Skulle Google tillåta sig att ha en sökmotor som inte visar en enda reklamruta? Skulle du vara beredd att betala för att slippa reklamen? Företaget som säger att deras produkter ska vara gratis får då visserligen gå ifrån sitt mantra – men det är en liten rolig tanke.
Spotify började en gång med gratis musik för de som kunde stå ut med lite reklam. Om man ville kunde man köpa sig loss från reklamen. Tjänsten är gratis – men då följer reklam med. Nu är det inte Google som äger Spotify men samma sak verkar hända med Youtube. Vad skulle du vara beredd att betala för att slippa reklamen på denna videotjänst? Många gånger går reklamen att klicka bort efter tre eller fem sekunder men ibland måste man även se upp mot 20 sekunder. Extremt irriterande och inte minst för de som satt ihop spellistor för att spela musik genom denna videotjänst. Genom att man inte trycker “Skip Ad” kommer ju reklamen att dåna i högtalarna rejält länge. Lösningen kanske kommer snart då man eventuellt kommer att kunna köpa sig fri från reklamen på Youtube.
Det de som är ansvariga för Youtube som insett att reklam på Youtube inte alls är lika ”uppskattad” som adwords. Det känns ganska uppenbart då man ofta söker efter en produkt eller tjänst på nätet men när man väl är på Youtube är man där för att se på film eller lyssna på en låt. På sökmotorn kan man söka sig förbi adwordsannonserna om man tycker det är irriterade men på Youtube måste man se eller åtminstone vänta till den går att klicka förbi.
Samtidigt kan detta vara ett steg i rätt riktning för att lyfta fram den betaltjänst som det funnits rykte om gällande Youtube. Detta skulle då göra att man mot en avgift kan “låsa upp” vissa musik- och videoinslag som annars kan bli spärrade på grund av copyright. En slags variant på Spotify men i videoformat.
Så om nu Google vågar släppa på reklamen på Youtube – skulle de våga släppa på adwords? Gissar att de flesta skulle säga “nej jag tror inte det” och jag är nog beredd att ställa mig på den sidan.
Det intressanta kommer att bli att se hur mycket den reklamfria Youtubetjänsten kommer att kosta. Utifrån det kan man ju sedan fundera på om man skulle vara beredd att betala för att slippa reklamen på klassiska sökningar. Om nu detta skulle bli en realitet.
En utveckling. Från reklambaserad inkomst till reklamfri inkomst
Frågan är om Google bara är ett steg före många andra och att andra inom mediebranschen snart tar efter. Kommer ni ihåg den tiden då Aftonbladet var en nättidning full med artiklar och inte som nu uppblandat med en mängd reklamartiklar? Hur mycket skulle den tidningen kunna ta för att folk ska slippa reklamen som ligger överallt, poppar upp och distraherar? Tidigare har nättidningars val varit att låsa vissa delar för “premiumkunder” men kanske är detta en annan väg att gå för att få in pengar och därmed kunna ha material kvar på nätet.
Skulle det till och med kunna vara mer lönsamt för Google att erbjuda en tjänst där man kan köpa sig fri från reklam? De som idag anser att reklamen är rejält onödig och irriterande skulle betala. De som i alla fall inte klickar speciellt ofta på reklamannonserna. De andra skulle fortsätta njuta av att spara pengar och acceptera reklamen.
Själv har jag inte riktigt bestämt mig var jag står i frågan. Ska reklamen överta våra liv i sådan stor utsträckning att vi på ställe efter ställe måste betala för att slippa den? Positiv eller negativ utveckling?
Genomsnittsintäkten från en Google användare och år i USA är +100 usd och stigande.
Ett pris för ett annonsfritt google skulle alltså behöva ligga på ca 15 USd i månaden. Det är kanske inte så mkt för dig och mig men tänk att du är fyra i familjen och är genomsnittlig, Då har familjen ca 34000 SEK i intäkt efter skatt i månaden och då betala 60-70 USd till Google, känns inte rimligt.
Intressant siffra. Den hade jag inte sett tidigare. Men som du säger så blir det en hel del för familjen.
Men samtidigt – hur många familjer har inte löst egna Spotifykonton? En per person. Där är kostnaden 99kr per månad.
Jag tror inte detta är framtiden för Google men det är ändå en intressant tanke.