I ett tidigare inlägg skrev jag lite om vad man bör tänka på när man anordnar en tävling online. Min största poäng var att man ska ha klart för sig vilket som är målet och därmed utforma kampanjen för att nå just detta. Har nu fått inblick i en av de tävlingar som är igång online och som avslutas 15:e oktober. Tävlingsdeltagarna kan vinna en termosmugg på termosmugg.com och det som krävs är att man ska motivera varför man ska vinna. Nu bara någon dag innan slutdatum har killen som är ansvarig för tävlingen sammanställt och utvärderat. Så här kommer tips att tänka på från ett ”real case”.
Nu är det visserligen någon dag kvar men med tanke på att tävlingsperioden var 45 dagar bör inte de sista dagarna göra så stor skillnad i statistiken.
Prisnivå: Tre termosmuggar a ca 200kr st. Marknadsvärde 600kr inkl. moms alltså. 480kr före moms men det är då med viss marginal på utpriset.
Arbetstid: Ca två timmar att lägga upp tävlingen, marknadsföra, utse vinnare och skicka iväg varorna.
Grovt räknat – en kostnad på 1000kr ex moms.
Antal deltagare: 220st. Det var högre än förväntat och kan bero på det mycket enkla tävlingsmomentet.
Genomsnittsbesökare: 38 besökare per dag i genomsnitt under tävlingsperioden. I genomsnitt var det även två besökare per dag som var ”returning visitors”. Med andra ord en person som har varit inne på sidan och sedan återkommit. En tanke med tävlingen var att fler skulle få upp ögonen för sidan. Även om antalet besökare per dag har ökat så är det ändå svårt att mäta detta. Hur många var enbart inne på sidan för att tävla och hur många blev intresserade av produkten? Till viss del svarar nästa punkt på detta.
Varifrån kom de?
När tävlingen startades marknadsfördes den via fem olika sidor som samlar tävlingar online. Det är helt gratis att anmäla sig och detta blev ett test för att se vilka sidor som gav bäst resultat. Dessutom var det en bloggare som fick skriva om tävlingen och två personer nämna det på Facebook. Tack vare spårningssystemet gick det att se följande. De 180 deltagarna kom från Gratiskungen (27st), Termosmugg.com första sida (10st), bloggen Extrapengar.me (4st), Facebook (2st), Vinnagratis.se (4st), blienvinnare.se (43), tävlingscentralen (1st).
Sammanlagt gick det att spåra 91. Resterande har alltså kommit till sidan antingen via sökning på Google eller genom att skrivit in länken i URL fönstret. Men en slutsats är att blienvinnare.se är överlägset bäst med nästan 25% av alla deltagare. Det tyder också på att de i första hand är ute efter att tävla. Det var betydligt färre som kom in på sidan och sedan såg tävlingen och attraherades av den.
Ökad försäljning
Under tävlingsperioden har färre termosmuggar blivit sålda än under månaden före. Nu blir det något missvisande då september är en av de månaderna på året som flest köper denna produkt. Detta efter december och julruschen. I jämförelse med föregående år var det två försäljningar mer så det kan knappast ses som en succé gällande ökad försäljning. Det kan till viss del bero på att vinsten just är det som sidan säljer. Varför köpa något när man kan vinna det? I en kommande tävling ”Skriv julrim på termosmugg” kommer därför priset vara en termosmugg men för de som köper den från sidan under tävlingsperioden så får de pengarna tillbaka. Kanske är detta ett sätt att inte minska köplusten.
Nyhetsbrev: 89 personer av 185 hade klickat i rutan ”ja, tack för fler erbjudanden och tävlingar”. Vad är det värt att få en kund uppskriven på ett nyhetsbrev och därmed få rätten att skicka detta reklammaterial? Det är upp till vartdera företaget att avgöra men när alla punkter i utvärderingen jämförs så är detta nog den största framgången.
Delningar
Med 13 likes på tävlingssidan, 4 likes på förstasidan och sammanlagt 42 delningar (mail och facebook) så har tävlingen uppenbarligen spridits och uppskattats. Ett bra tecken på att den varit upplagd på rätt sätt. Ett stort plus är att hela 42 personer valt att dela med sig av den. Slutsats blir därmed att shareknappar definitivt ska finnas i närheten av en tävling.
Länkar
Några länkar från bloggare har inte dykt upp. Uppenbarligen delar man med sig mer via Facebook och mail än via bloggar. Däremot har ändå sidan klättrat i Serpen. Med en start på position fem var den ett tag uppe på två för att nu ligga på tre. Orsak? Kan vara de länkar som kommer från tävlingssidorna som faktiskt har rejält bra trust. Eller länken från bloggen med PR2 och även den ganska bra tryck. Kan även vara en slump eller att antal besökare och aktivitet på sidan vägs in i rankingen. Svårt att säga. Jag gissar på länkarna vilket i så fall skulle vara en extra orsak till att anmäla sina tävlingar på tävlingsportaler.
Bättre nästa gång:
- Öka försäljning
Möjligtvis finns det en risk att försäljningen inte ökade eftersom många ville vinna produkten. Detta kan ändras vid nästa tävling då ”pengarna tillbaka” kommer införas.
- Flera dubbelanmälningar
I tävlingsreglerna står det att man ska motivera SAMT ange vilken termosmugg man vill vinna från sidan. Det var flera som bara motiverade och sedan fyllde i formuläret igen och skrev ”oj jag glömde säga vilket produkt jag vill vinna”. För att motverka dubbelanmälningar bör alla fält enbart fyllas i med ett svar. Alla fält bör även vara obligatoriska. Då kommer personen få felmeddelande om att de inte fyllt i ”Vad vill du vinna?” eller ”Motivering till att få vinna”.
Så var det värt det? För 1000kr har företaget fått 185 tävlande som sett deras produkter samt 89 personer registrerade på nyhetsbrevet. Utöver det har antalet besökare ökat samt en utvärdering kunnat göras angående var man bäst bör marknadsföra en tävling. Var det värt det – avgör själv.