Tävling som marknadsföring

Att använda tävlingar som en del i sin marknadsföring kan vara mycket kostnadseffektivt och ge god effekt. Men det kan lika gärna bli bortkastad arbetstid och onödiga prispengar som går till spillo. Mycket handlar om att tänka efter före man lanserar tävlingen vad man vill att det ska ge för effekt. Därefter maximera mot just detta. Första frågan man bör ställa sig är alltså ”Varför?”

Varumärkesbygge

Tävlingar ger ofta en positiv bild av ett företag. Man ses som generös och som att man vill ge sina kunder något extra. De som vinner berättar gärna för vänner och bekanta att de vunnit och till största sannolikhet nämner de även vilket företag som anordnade tävlingen. Detta egentligen oavsett om det är trisslotter eller resor man vinner. Men visst spelar vinstnivån roll. Det gäller att hitta en nivå där kunden verkligen känner att det är värt att vinna priset samtidigt som det är en kostnadsfråga.

Att mäta hur mycket en tävling bygger ett varumärke är extremt svårt. Riktigt stora företag kan ha tävlingar med enbart syfte att stärka varumärket men de allra flesta mindre företag bör lägga energi på minst en punkt till.

Mejladresser

Hur mycket är det värt för ditt företag att få mejladressen till en person som har ett visst intresse av dina produkter?

Jag vet ett företag som betalar 5kr per lead (att en person skriver upp sig på deras nyhetsbrev). Detta medan Zalando har att alla som anmäler sig får 100kr rabatt på första beställningen och Jysk har 10% på första köpet. Med andra ord är företagen ofta beredd att betala ganska mycket för att få rätten att skicka ut mejl till privatpersoner. Det man ska komma ihåg är att de enligt lag inte får skicka om inte personen aktivt tackat ja till mejlreklam. Att köpa mejladresser (genom företag som säljer dem i paket på flera tusen) och sedan skicka massmejl till privatpersoner är alltså inte lagligt. Dessutom kan man fråga sig hur relevanta dessa är då personerna inte aktivt tagit beslut att de vill ha (och därmed är intresserade) av företaget.

Men genom en enkel tävling kan man få in en hel del mejladresser. En del företag väljer att ha en klausul i reglerna som säger ”Genom att vara med i denna tävling godkänner du att vi får skicka reklamutskick i framtiden”. Det är lagligt men den etiska biten går att diskutera då man som konsument ofta inte läser det finstilta. Då finns det en mer schysst väg att gå.

När man fyllt i namn, e-post och svarat på eventuella frågor läggs en liten ruta ”Ja, tack. Jag vill gärna ha nyhetsbrev med framtida tävlingar och rabatter”.

Här är det viktigt att skriva att det kommer tävlingar framöver. De som är med och tävlar tycker uppenbarligen om att tävla så då blir detta ett bete för att de ska kryssa i rutan.

Hur många gör detta då? Av en vän som jobbar en del med tävlingar har jag hört siffran 20-30%. Det är inte byggt på någon vetenskaplig studie utan bara egna erfarenheter.

Skulle siffran vara där och 1000 anmäler sig till tävlingen är det alltså ca 250 som vill ha nyhetsbrevet. De mindre företagen kanske snarare ska räkna med 100 deltagare men det är ändå värdefulla adresser som kommer in.

Slogans

Ett annat mål kan vara att få en bra slogan till företaget eller en av dess produkter. Istället för att anlita en reklambyrå och betala fyrsiffriga belopp kan man ha en slogantävling med ganska dyra priser. Det är inte säkert att man får in något som passar och som man är nöjd med men det finns inget som säger att reklambyrån kommer att hitta en perfekt slogan heller.

Är det en slogan man vill ha ska man fokusera på detta i tävlingen. Utelämna frågor och gissningstävlingar och låt bara slogan vara det som avgör. Det är onödigt att tappa tävlingsdeltagare på vägen.

Skapa intresse

För ett litet företag kan en tävling vara ett perfekt sätt att få människor medvetna om att de finns. Här kan jag ta exemplet med en tävling där man skulle motivera varför man skulle få en viss produkt. En motiverade med ”jag visste inte om att xx fanns men den är ju perfekt för mig”.

Ökad försäljning

Om en tävling genomförs i en butik stannar kunden upp när tävlingskupongen ska läsas. En kund som står stilla köper lättare det som ligger framför näsan än den som har målet inställt att ta sig så fort som möjligt till kyldisken. Detta gäller även online.

Det man kan tänka på är att inte lotta ut exakt den vara som man säljer, detta förutsatt att man bara har en produkt. Om en onlinebutik specialiserat sig på att sälja foppatofflor är det inte helt genomtänkt att priset är ett par sådana. Risken är nämligen att någon väljer att inte köpa med tanke på att de kanske kan vinna. När sedan tävlingen är slut och de inte vunnit har de glömt bort att de vill ha dessa sommartofflor.

Men kom ihåg att:

  • Tävling – Inte lotteri

Enligt svensk lotterilag får man inte anordna lotterier i Sverige utan tillstånd av lotteriinspektionen. Det krävs alltså att man ska vinna på kunskap eller liknande. Det kan vara att svara på frågor, skriva slogan, rita en teckning eller vad som helst.

  • Håll det enkelt

Målet med tävlingen bör vara att så många som möjligt är med. Många som ser tävlingar med en mängd frågor backar. Det tar för mycket tid och ork att söka upp svaren. Visst kan det locka några som tycker om det kluriga bakom detta men vad vinner företagen på det? Knappast något. Håll det enkelt så att så många som möjligt följer med istället.

Här ska man också tänka efter vad målet är. Slogan skrämmer många men kan vara bra om man är ute efter att få en bra sådan att använda. Men enklast är några enkla frågor. Det är inte helt fel att säga att ”svaren hittar du på denna sida” och länka till en av företagets webbsidor.

  • Gör reklam

Det spelar inte någon roll hur dyra priserna är – så länge ingen vet om tävlingen. Att göra reklam för sin tävling kan man göra på företagets facebook, blogg m.m. Men man ska definitivt inte glömma de sidor på nätet som samlar ihop tävlingar och presenterar dem. Det är gratis att anmäla sig och brukar ge rejäl effekt. Vid ett test lade ett företag enbart ut reklam på några privata facebooksidor första veckan vilket genererade en del delningar och gillaklick. Men mycket få som gick med i tävlingen. Detta trots att det var flera hundra som kunde se inlägget. När sedan tävlingen anmäldes till tävlingssidor kom det in över 50 anmälningar redan första dagen.

Några av de sidor man kan anmäla sig till är tavlingsguiden.se, blienvinnare.com och vinngratis.se.

  • Formulär – Inte mejladress

Låt kunden fylla i ett formulär på hemsidan istället för att svaret ska mejlas in till en viss adress. Det finns flera orsaker till detta. För det första är det inte alla som har tillgång till sin mejl online och hittar de då tävlingen när de är på offentlig dator har de svårt att anmäla sig. För det andra handlar det om spårning. Många formulär har en automatisk spårning som anger vilken sida som besökaren kom från innan formuläret fylldes i. På så vis får man mycket lätt en överblick över vilka reklamkanaler som varit bäst och vilka man därmed bör satsa på i framtiden. Man ser ju även hur många som kommit in från företagets landsida.

  • Automail

Det är få företag som har ett automatiskt mejl som skickas ut när deltagarna skickat in sitt bidrag. Men det har flera stora fördelar. För det första får personen en bekräftelse på att bidraget är inskickat. För det andra kan man redan i detta mejl lyfta fram kommande tävlingar, pågående reor eller liknande. Det ska inte vara ett reklammejl utan ha fokus på information.

  • Tydlig om tredjepart

Tyvärr är det många som är skarpt skeptiska till tävlingar online. Det beror på de allt för många oseriösa företagen som i extremt liten text skriver ”Genom att vara med i denna tävling godkänner du att vi säljer vidare din mejladress till mängder av andra företag” (Fast med finare ord).

Var därför tydlig med att så inte sker. För det ska ALDRIG ske.

  • Kräv inte länkar eller likes

Ett tag var det mycket populärt att ha tävlingar där deltagarna var tvungna att lägga en länk till tävlingen för att kunna kvalificera sig. En viss period var det facebooklike som krävdes. Men idag bör man vara försiktig med sådant. Länk som krävs vid deltagande i tävling räknas som köpt dvs är något som går emot Googles riktlinjer. Facebooksregler kring likes är jag inte så extremt insatt i men är det rätt att en person måste ”tycka om” dig bara för att får vara med i en tävling? Knappast.

Lycka till med din tävling!

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar