Hashtags, gilla och kommentera – uttrycken är många och komplicerade att hålla reda på. Välkommen till år 2013, en tid då de sociala nätverken är en allt större del utav vår vardag och våra liv. Det går inte en dag utan att man kommer i kontakt med sociala nätverk – det första många gör på morgonen är att logga in på Facebook. Det första människor gör på fikarasten är att kolla sitt nyhetsflöde eller om de har blivit taggade i några bilder under helgen som varit. Med andra ord, folk använder sig utav Facebook och liknande nätverk i allt högre utsträckning och mängd. Du kan i dagsläget använda dig utav Facebook & Twitter i allt ifrån mobiler och datorer till kylskåp eller klockor. Sociala nätverk är inte bara en trend som snart vänder (vilket många ”experter” förutspådde vid starten) – det är utan tvekan någonting som ligger i både tiden och framtiden.
Men det är inte bara privatpersoner som använder sig utav de sociala nätverken som finns. Det används i minst lika hög utsträckning bland företag, myndigheter, organisationer, politiska partier och inom massvis med andra områden. Idag kan du på Facebook hitta alla de större myndigheterna såsom skatteverket eller polisen, och du kan dessutom få hjälp och svar på dessa myndigheters Facebook sidor. Företag och myndigheter har utvecklats ifrån att bara finnas på Facebook eller Twitter till att använda det som en plattform för frågor och svar till kunder eller medborgare.
Men varför ska man som företagare idag se till att man finns på Facebook? Du kanske känner att det inte finns ett riktigt behov, du kanske tänker att dina kunder ändå hittar dig och det mest är massa omständligt jobb med att få det praktiska att fungera. Detta är en vanlig missuppfattning bland företag som ännu inte har tagit steget ut i den sociala sfären. Men att finnas på Facebook idag är lika självklart som att ha en hemsida eller ett telefonnummer. Via sociala nätverk så kan du blixtsnabbt nå ut till kunder och användare med allehanda information i olika slag. Det kan vara allt ifrån ändrade öppettider till att ditt företag har bytt telefonnummer. Nästan alla människor som idag är under 50 år har också Facebook, och nästan alla människor som har det utnyttjar även alla dess funktioner. Detta innebär att Facebook eller andra sociala nätverk är den första och viktigaste källan för många att få svar via.
Men sociala nätverk är inte bara bra för ditt företags nyheter eller information, det är minst lika bra för ditt företags marknadsföring och exponering. Med hjälp av Facebook, Twitter eller andra nätverk så kan du på några klick skapa kampanjer, annonser eller bilder som gillas, delas och visas av tusentals och åter tusentals människor. Det är med andra ord det mest överlägsna sättet att både ta hand om befintliga kunder samt skaffa nya. Så det är inte en slump att så många företag och myndigheter är närvarande på sociala nätverk, det är ett strategiskt val lika mycket som man gör det av marknadsföringsmässiga skäl.
Så gör som hundratusentals andra företag, ta klivet in i den sociala eran som pågår just nu och förbered dig på att stanna. Öka dina förtjänster, kunder och förbättra kommunikationen – använd de sociala nätverken.