Plugin för bättre SEO

seo-pluginsTänkte här presentera de plugin jag använder mig av eller kan tänka mig använda mig av när jag jobbar med SEO. Plugin som mer eller mindre har med SEO att göra.

Till WordPress

All in One Seo Pack (Michael Torbert)

Kanske det allra viktigaste plugin som finns för att optimera sidan mot Google. Den stora fördelen är att man kan skapa individuella Title och Description för vardera sid eller blogginlägg. På så vis går det att optimera tydligare med vissa ord mot vissa undersidor. Har man inte detta, eller något liknande plugin, går det enbart att jobba med en enda Title på webbplats genom WordPress inställning.

Nackdelen (eller fördelen) med detta plugin är att det finns väldigt många olika inställningsmöjligheter. En är att man exempelvis kan blockera Google att indexera vissa sidor. Det kan vara en bra möjlighet men aktiverar man detta av misstag kommer sidorna inte indexeras och därmed inte synas i sökresultatet. Ett problem som en vän till mig fick och det tog ett tag innan han lyckades hitta felet och jobba sig tillbaka till toppen igen.

Men som med allt inom SEO – känner du dig osäker så testa. Använd det först på en testsida för att se resultatet. Sen kan du gå över att använda detta plugin på dina viktigare sidor.

Google XML Sitemaps (Arne Brachhold)

Ett plugin som hjälper Googles “spindlar” att hitta rätt på webbplatsen. Det påminner även sökmotorn i de fall som webbplatsen blir uppdaterad.

Custom Headers and Footers (Daniel Frużyński)

Det spelar inte så stor roll vilket plugin som används i detta fall men huvudsaken man tar ett där man lätt och smidigt kan lägga in text i ”footern”. Exempelvis brukar man lägga in den kod som man får från Google Analytics i footern. Överlag används detta plugin till just att lägga in koder.

Statcounter eller Google Analytics

De som använder sig av Google Analytics behöver inte installera något plugin då man enbart lägger in koden. Ibland använder jag mig av statscounter som har liknande funktion. I så fall måste detta plugin installeras.

Simple URLs

I grunden handlar SEO om att komma högt upp på sökträffarna. I det fallet fyller inte Simple URL någon funktion. Men samtidigt handlar det om att även få en sådan hög konverterings om möjligt på de som besöker sidan. Vilka länkar klickar de på mest? Vad säljer?

Simple URL har två bra egenskaper.

För det första kan man göra om länkar till egna namn. Ex. Om man ska länka till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18958428.ab kanske man vill att länken istället ska heta ”Minsida.se/go/aftonbladet. Detta används främst för de som jobbar med affiliate för att dölja att det är en affiliatelänk.

Den andra fördelen är att programmet visar exakt hur många gånger någon har klickat på en länk. Detta oavsett om den är intern eller extern. På vis kan man lättare kartlägga kundernas beteende och optimera sidan för högre försäljning.

Broken Link Check (Janis Elsts)

Detta plugin skickar ett mail till mottagaren så fort som en länk inte längre går till den sidan som den en gång gick till. Både bra för att ha koll på externa länkar verkligen leder någonstans och för att veta att interna länkar fungerar så att inte 404:or uppstår. Allt för många 404-sidor på din webbplats ger minus i rankingpoängen.

Best Related Posts:

Ett plugin som jag inte använder eftersom jag inte har så stora bloggar ännu. Men vet de som använder detta plugin och det fungerar riktigt bra. I slutet av varje blogginlägg kommer det upp ”Relaterade inlägg”. Det gör att man som besökare läser vidare och besöker fler sidor. Men det betyder också att inläggen av samma ämne är ihopkopplade vilket är bra SEO-mässigt då de ger relevans åt varandra.

SEO Smart Links:

Detta är ett plugin som man ska vara lite försiktig med. Du ställer in vissa ord eller fraser och varje gång du lägger in en text som har dessa ord skapas en länk automatiskt till en undersida, eller extern sida. Kan vara bra för att inte glömma bort internlänkningen men samtidigt är man ganska styrd. Jag gillar det inte helt men kan se fördelarna med det.

Till Google Chrome

Eftersom jag främst använder mig av Chrome när jag surfar kan jag bara lova att följande plugin fungerar på den webbläsaren. Oftast går det ju på andra också men det är inte något jag kan lova.

För mig är dessa två nästan MÅSTEN.

Majestic SEO

För att snabbt analysera en webbplats har jag Majestic SEO plugin installerad. Den markeras med en liten röd sol längst upp till höger på webbläsaren och när jag är inne på en webbsida som jag vill veta länkinformation om klickar jag på solen och får fram antal bakåtlänkar, trust och lite annan information. Redan här sållas många ”länkvänner” bort. De som kan vara intressanta fortsätter jag analysera genom att gå till Majestics hemsida där mer och tydligare information går att få.

SeoQuake

Om Majestic analyserar off-page så analyserar SeoQuake Onpage. När du är inne på en sida som ska analyseras klickar du bara på programikonen i webbläsarens kant och väljer något av programmets olika möjligheter. Man kan analysera nyckelordsfrekvens, Rubriker, titel, Description och mycket mer som har med onpage att göra. Ett bra sätt att kolla att man ligger rätt till men framförallt för att kolla hur konkurrenter jobbar.

Om jag missat något plugin? Troligtvis. Men det är här en mycket bra början.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar