Som många andra har du nog skaffat ett LinkedIn-konto för att man bör göra det – för det ska vara så bra för ens karriär. Men därefter tar det stopp för många. Det känns stort och rörigt och om man inte känner till det, kan man uppleva att det kräver för mycket arbete innan man kan få något vettigt ut av det. Men om du går systematiskt till väga kan du få väldigt mycket ut av LinkedIn. Här kommer några tips som till och med aktiva och vana användare ofta glömmer bort – och som gör att LinkedIn blir till det där kraftfulla verktyget som du hört att det kan vara.
- Fråga dig vad du vill med LinkedIn?
Alla vill ha olika ut av sitt konto på LinkedIn och det beror helt på dig och din verksamhet – men du måste göra dig medveten och ställa dig frågan vad just du vill med det. Är det för att få affärskontakter, söka jobb eller finna nya kollegor? Bestäm vad du vill och håll sedan den linjen, så det blir tydligt även för de som besöker din sida.
- Tänk igenom hur du framstår för dina besökare
LinkedIn är en sida för professionella som möter professionella. Därför är det viktigt att du framstår som sådan. En bild på din katt, din bäbis eller din idol går bort direkt. En snygg och representativ bild på dig själv ger ett korrekt intryck och bör spegla den linje du dragit upp enligt punkt 1. Tänk även på vad du har för mejladress till ditt konto. Allra bäst är ju att ha ett eget domän, kopplat till ditt företagsnamn. Men har du inte detta så undvik åtminstone adresser som “26cmlover@hotmail.com” eller liknande.
- Friska upp ditt minne med LinkedIn
Om du blivit kontaktad – eller själv ska kontakta någon – och helt glömt bort detaljerna kring denna person, kan du använda LinkedIn som din sekreterare som påminner dig om utseende, historik och profession. Ett snabbt besök på personens sida, innan du tar kontakten, gör dig insatt och fokuserad. Det är ingen bra start på ett säljsamtal att säga: “Vem är du nu igen?”
- Sätt en levande rubrik
När någon besöker din sida på LinkedIn – som inte känner dig alls – handlar det om att skapa ett snabbt, positivt och korrekt intryck direkt. Skriv därför mer än bara din titel i rubriken.
I stället för endast “webbdesigner” kan du skriva “driven webbdesigner med öga för detaljer”. Det beskriver både vad du gör och lite om hur du gör det.
- Uppdatera din status
Är du van vid Facebook så förstår du vikten av att uppdatera status och dela inlägg. Det är samma sak med LinkedIn, ju mer aktiv du är ju mer syns du – och du blir igenkänd på ett kontaktnät som ständigt växer.
- Vad som gör en bra beskrivning
På LinkedIn får du en möjlighet att lägga in en beskrivning. Även om du vill få kontakter/kunder/samarbetspartners till ditt företag så är det i slutänden din sida. Det är den professionelle individen som driver sidan, så beskrivningen ska därför handla om dig och vad du kan göra. Detta är ännu viktigare om du inte äger ditt företag, utan endast är anställd. Din sida, och din beskrivning, ska handla om dig och dina kompetenser. Du kan skriva om företaget också, men bara som en del av beskrivningen om dig. Skriv gärna också om dina karriärmål och planer.
- Utnyttja alla sektioner att berätta om dig själv
På LinkedIn kan du berätta mer än bara utbildningar och jobb du haft. Här har du möjlighet att berätta om fritidssysselsättning, volontärarbeten, specialintressen, med mera. Framför allt om du är ny på ditt område – och inte har mycket att lägga i utbildning- och jobbsektionerna – kan dessa sektioner vara viktiga. Du kan trots allt ha nog med erfarenhet för att intressera en kund eller ett växande kontaktnät. Men även som erfaren kan dessa sektioner vara värdefulla, då det berättar något om dig som ligger utöver vad alla andra visar upp. Det kan göra skillnaden mellan att ett uppdrag går till dig eller någon annan.
- Behöver ditt nätverk kvantitet eller kvalitet?
Här kan du åter jämföra med Facebook: Vilka lägger du till som vänner? Vill du bara ha med dina riktiga vänner, som du får något riktigt ut av, eller vill du maximera din lista så den ser imponerande ut för andra? I LinkedIn kan nätverksskapande följa samma mönster. Antingen satsar du på kvalitativa kontakter som är väsentliga för din verksamhet, eller så skapar du ett så stort kontaktnät som möjligt för att hålla många dörrar öppna hela tiden. Om du till exempel jobbar som säljare kan detta vara en vettig strategi.
- Engagera dig i olika grupper
I grupperna samlas de som delar ett intresse, en bransch eller ett segment av en bransch. Här är det troligt att du kan hitta kunder, kolleger, uppdragsgivare med mera – framförallt om du är aktiv och bidrar med vettiga inlägg, svarar på andras och håller dig uppdaterad.
- Var uppdaterad
Just att vara uppdaterad är viktigt. Om du bytt jobb, gått en vidareutbildning eller besökt en mässa så bör du uppdatera och informera. Ju bättre du är på att uppdatera ju större är chansen att du är rätt person, vid rätt tillfälle – när någon söker efter någon just som dig.