Vad säger #svSEO om HTTPS?

För några veckor sedan gick Google ut offentligt och sa att HTTPS skulle bli en rankingfaktor. Med andra ord vill de premiera säkra domäner vilket skulle vara ett sätt att ”göra internet säkrare” som det uttrycks i meddelandet. Ska man då köpa in första bästa certifikat för en tusenlapp för att på så vis börja klättra på Serpstegen?

Har kollat runt lite vad etablerat folk inom SEO säger om saken och även om de flesta lutar åt ett ”Nej – inte sä länge” så finns det olika åsikter.

I bloggen på Bråths sida sammanfattar Magnus Bråth det hela relativt bra redan i blogginläggets rubrik ”Välj den lägst hängande frukten först”. Hans poäng är att HTTPS än så länge påverkar för lite för att vara en relevant sak att satsa pengar (och tid på). Med rubriken syftar han på att man bör göra de enkla insatserna först. Frågan är om man ens kommer ha tid att gå så mycket längre. Man ska komma ihåg att i dagsläget säger Google att det enbart kommer vara ca 1% av sökningarna som påverkas av detta. Enligt Bråth är det då bättre att satsa på Paretoprincipen. En princip som mycket väl kan appliceras på andra arbeten också men som går ut på att 20% av ansträngningarna på webbplatsen kommer stå för 80% av resultatet. Istället för att lägga ner mycket tid på en punkt som (kanske) påverkar bör man istället gå igenom länkstruktur, content och annat som med lätthet kan sägas vara betydligt viktigare än HTTPS.

Han sammanfattar även det hela i en kommentar på soekmotoroptimering.se med

“Att fatta SEO-beslut idag utifrån vad Google sagt kommer gälla i framtiden är alltid ett riskfyllt arbete”

Även sökoptimerarna på TopDog väljer att avvakta. Detta genom att lyfta fram tre orsaker till att det inte är nödvändigt att köpa in säkerhetscertifikaten:

  1. Effekten är så liten att man inte bör prioritera detta
  2. De är något tveksamma till att Google kommer att ha kvar denna rankingsignal i framtiden. Även om de aldrig skulle meddela att de tog bort den som rankingfaktor.
  3. Allt tar tid och även små justeringar tar lång tid. Då är det bättre att lägga tiden på annat.

De väljer alltså att gå lite på Bråths linje dvs att det är bättre att fokusera på annat. Däremot lyfter de fram att det även finns stora fördelar med HTTPS. Men då handlar det snarare om att öka säkerheten på en sida än att försöka klättra på Serpen.

Håkan Persson med sin blogg på soekmotoroptimering.se valde att attackera informationen genom att testa. Han var snabb att lägga det lilla S:et efter HTTP på sin webbplats. Men inte i första hand för att ranka bättre utan för att se vad det ger för resultat. Med andra ord kan det vara intressant att kika in på hans blogg för att se vad han drar för slutsatser om någon månad (eller tidigare). Det är för övrigt en av de bästa bloggarna så den är läsvärd även om han inte skriver just om HTTPS. Men i övrigt håller han med de ovan nämnda bloggarna.

” … till att föreslå HTTPS till någon som vill förbättra sin synlighet i Google är för mig ett stort steg och det skulle krävas betydligt mer fakta än just en nyhet från Google.  Jag tvivlar starkt på att någon SEO-leverantör tar med HTTPS i leveransen, men hur det ser ut i framtiden kan vi bara sia om. ”

Det intressanta är att han i sin blogg även tar upp de som är av en annan åsikt – webbhotellen.

Binero har ett blogginlägg publicerat den 8:e Augusti med titeln ”SSL-certifikat bidrar till Google-ranking”. De hänvisar då till Googles meddelande och lägger sedan till att de för tillfället har 25% rabatt på alla certifikat. Rätt eller fel går att diskutera men så länge som Google bara säger något utan att det är testat av minst några trovärdiga personer inom SEO så har jag svårt att hålla med att det är på det ena eller andra sättet. Att Google säger något betyder ju inte att det är så – det har ju visat sig förr att de har fel angående sökmotoroptimering.

Simon Nyström däremot är lite mer positiv – om än försiktigt. Han lyfter i första hand fram att detta certifikat skapar en säkrare webbplats. Det är också dess primära funktion. Att minska risken för att bli hackad är ju även det ett långsiktigt sätt att bygga SEO för sin sida.

”Utifrån det tycker jag att det inte är konstigt att man inte går över till https”

(Går att läsa i kommentarsfältet här)

Man skyddar sin sajt och nu när Google uttryckligen sagt att det inte ska påverka negativt finns det inte någon orsak till att inte gå över till den säkerheten. Han ser även en stor fördel i konkurrenssynpunkt. Simon kämpar hårt för att hela tiden följa de riktlinjer som Google sätter upp och det är inte sällan han slår hårt på de ”konkurrenter” (eller Spamsidor som han väljer att kalla dem ofta) som inte följer dessa riktlinjer. Skulle certifieringen väga tyngre skulle det inte vara lika ekonomiskt fördelaktigt att trycka ut en mängd spamsidor.

”Det är där den största nyttan med https slår – att hålla borta spammare från sökresultaten”

På sin blogg spaltar han upp de viktigaste orsakerna till att han har valt att gå på Googles rekommendationer.

  1. Ingen risk – Google har gått ut med att det ska förbättra eller inte påverka alls.
  2. Det ser seriösare ut. Ger förtroende hos konsumenten.
  3. Han skapar distans mot andra företag i branschen som inte väljer denna väg.
  4. Han tror att HTTPS kommer väga tyngre i framtiden.
  5. Slutligen – Man måste ju testa….

Urban G på SEO-forum vänder även på steken. Istället för att säga att 1% är så lite att det inte är värt att satsa på så nämner han att det är viktigt att göra de insatser man kan. Att förbise alla små faktorer gör att det gör stor skillnad i längden. Eller som han själv uttrycker det

”1% här, 1% där, i slutändan kan det göra en stor skillnad”

Slutligen landade jag på JohnAdams.se där han lagt upp fördelar och nackdelar. Det är mycket tydligt att han ställer sig bakom Bråths tanke att ”vänta och satsa på annat så länge”. Detta sammanfattas med citatet

”Anser du dig vara klar med resten så att du kan lägga energi och pengar på att justera något som ändå bara påverkar 1% av alla sökningar och detta med en svag rankingsignal? Om så är fallet – tänk en gång till. Kanske är det då inte säkerheten du bör prioritera utan arbeta på att få mer ödmjukhet”

Så var landar jag själv. Jag följer de flesta och avvaktar. Även om Håkan och Simon valt att använda sig av HTTPS så var det ju inte i första hand för rankingfaktorn. De ville testa och se var det tar vägen. Jag följer dem och avvaktar. I alla fall till de ropar av förtjusning och säger att allt beror på certifikaten. Om så sker kommer inte minst de som säljer dessa certifikat ropa lika högt.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

3 svar på ”Vad säger #svSEO om HTTPS?”

  1. Allt handlar om kunskap, SSL köps och installeras på 10 minuter och hur folk får det till lång tid vet jag inte, då handlar det snarare om att man inte besitter kunskapen om konfiguration av server.
    Ett certifikat kostar dessutom från några hundralappar och uppåt beroende på vart du köper det. Ett för 1000 kr fungerar lika bra som ett för 300 kr så länge det är en betrodd CA.

    Svara
  2. Håller med dig stefan. Det handlar om tio minuter o några hundra kronor. Men jag väljer som de flesta att avstå. Till effekt är bevisad. Handlar kanske mycket om vad man har för webbplats också.

    Svara

Lämna en kommentar