Du vet vad TV-reklam är, du ser tidningsreklam varje dag och accepterar att musikflödet störs av radioreklam någon gång i timmen. Men vet du vad SEO är? Den marknadsföringsform som företag lägger miljoner på varje år.
SEO är en engelsk förkortning, som även används i Sverige, och översatt till svenska blir sökmotoroptimering. Det handlar alltså om att optimera sin webbsida så bra som möjligt mot sökmotorn, som i detta fall är Google.
För att Google ska kunna leverera så bra resultat som möjligt när man söker på sökmotorn har de lagt in en rad olika faktorer som avgör vilken sida som ska ranka högre än en annan. Många av dessa faktorer är de öppna med och presenterar. Andra är de mer hemliga med och för de som jobbar med SEO är att testa sig fram enda vägen. Men självklart även lyssna på andra som testat sig fram tidigare. Men oavsett handlar det alltså om att få sin hemsida så högt upp som möjligt bland sökträffarna när konsumenten söker på ett ord eller en fras.
Varför ligger företaget Gasello först när man söker på ordet ”kalsonger”. Google kan ju inte veta att de har snyggast modellerna, bästa priserna eller att de är populärast att köpa detta klädesplagg från just det företaget. Det handlar helt enkelt om att de som marknadsför Gasello jobbat hårt med SEO mot just detta ord.
Är SEO lönsamt?
Oavsett vilken marknadsföring man väljer så bör man utvärdera det hela för att se om det är lönsamt eller inte. Om man ska satsa på SEO eller inte beror både på vad man säljer och var man säljer det. En liten kiosk som säljer cigaretter och godis ska exempelvis inte satsa på denna kanal då det är få som söker på internet efter detta. Allt handlar alltså om hur många som söker efter en viss produkt eller tjänst. Detta är lätt att kontrollera så att räkna ut i förhand om denna marknadsföring förväntas bli lönsam eller inte är relativt enkelt. Däremot kan man aldrig vara säker på utgången – men i vilken reklamkampanj kan man det?
Exempel:
En rörmokare i Stockholm vill öka antalet kunder. Han satsar därför några tusen kronor i månaden på att ranka högt på ordet ”Rörmokare Stockholm”.
Genom att kontrollera via Adwords.com hur många som i genomsnitt söker med frasen ”Rörmokare Stockholm” får man fram att det är 1000st per månad. Enligt undersökningar klickar sig ca 35-45% av alla på första sökträffen. I detta fall räknar vi lågt och väljer 35%. Det betyder att 350 personer varje månad kommer att klicka in på det företag som äger första platsen. Nu ska man inte räkna med att alla kommer att anlita dem. Det kan ju trots allt vara några som faktiskt söker med denna fras för att hitta företag de kan söka jobb hos. Men en konverteringsgrad på 2%-8% är rimligt att räkna med. Hur stor graden är beror främst på vad som säljs. Är det kläder är procenten låg eftersom det handlar så mycket om mode, design och smak. När det gäller rörmokare är troligtvis konverteringen hög då det främst handlar om att få hjälp – och det ofta ganska snabbt.
Vi räknar därför med en konvertering på 8%. I detta fall kommer alltså 350 att besöka sidan per månad tack vare optimeringen. Av dessa kommer ca 28 personer beställa tjänsten från rörmokaren.
Om genomsnittskunden ger en order på låga 5.000kr betyder alltså detta rörmokaren får in jobb för 140.000kr – per månad.
Nu är alla siffror en uppskattning men inte bara tagna ur luften. Den som jobbar med SEO måste hela tiden jämföra, räkna och analysera för att få bäst resultat. Detta bör även ske när man jobbar med klassisk marknadsföring. Skillnaden är bara att det är betydligt svårare att mäta resultatet av en tidningskampanj eller tv-kampanj än att ligga högt upp på Googles sökträffar.
Hur jobbar man med SEO?
De allra flesta företagare som får SEO förklarat för sig inser den ekonomiska potentialen. Då kommer alltid följdfrågan ”Hur jobbar man med SEO”. Det tar vi i något kommande inlägg.