Emoji, Smiles, Emotikon eller uttryckssymbol? Namnen är många på de små ansiktsuttrycken som man kan lägga till i sms, på mailen eller när man chattar via Facebook. De visar tydligare de känslor som kan vara svåra att på några få ord beskriva. Bara genom att lägga till ;-) är man tydligt med att det som sägs ska tas med ”en glimt i ögat”.
Nu har sökmotorn Bing lagt till möjligheten att även göra sökningar med dessa Smiles. Nick Robert (Bing) kommenterar det hela med att de vill att personer ska kunna söka på samma sätt som de kommunicerar dagligen.
Genom att söka med den lilla figur som har händerna för ansiktet och en stor öppen mun kommer passande nog Wikipedias artikel om Edward Munchs tavla ”Skriet” högt upp.
Det kan å ena sidan sägas vara logiskt eftersom den lilla gubben har samma ansiktsuttryck som ansiktet på tavlan. Men samtidigt är det uppenbart att Bing har bestämt att just denna symbol ska stå för detta. Har svårt att tro att de flesta gånger som figuren används sker det för att illustrera en norsk konstnärs mest kända tavla.
Här finns alltså ett frågetecken om hur sökmotorn ska hantera de olika bilderna. Ska de sätta ord på varje bild och låta sökningen egentligen ske utifrån vilket ord bilden har beskrivits med? Det verkar vara så då man även kan söka med andra små ikoner. När searchenginewatch.com testade med en fransk flagga och ett flygplan kom Air France upp högst på träfflistan. Varför var det inte resebolag som säljer biljetter till Frankrike? Eller sidor som beskrev Concorde?
Men tanken är rolig och fascinerande. Om nu Google skulle börja implementera samma sak så skulle det säkert bli mer genomarbetat. Framförallt skulle det öppna upp nya vägar för SEO-företagen. Tänk att ranka först på :) eller ha ett apotek som rankar högt på :cry: . Min egen favorit skulle vara att ha en datingsida som rankar högst på ;-) .
Hur ska man då optimera en sida mot att ranka högt på en specifik smiles? Om det blir som med Bing att de (som jag tror) sätter ord på varje symbol är det relativt enkelt att lista ut hur man ska jobba. Men om Google skulle dra det längre och verkligen låta figurerna leva sitt eget liv. Hur blir det då?
Får knappa in ;-) i Title och Description och skapa en lättsam text där man ofta är ironisk och där läsaren ofta ska ta det man säger med en glimt i ögat ;-).
Håller med Robert i att vi bör kunna söka på samma sätt som vi kommunicerar. Exakt hur det ska gå till vet jag däremot inte – men det får Google lösa.
Synd att man inte får ha med symboler i domännamnet. Annars hade jag köpt ;-).se redan nu.
Spännande tanke. Det påminner mig om när jag läste teoretisk filosofi, där logiska resonemang skulle översättas till matematiska formler.
Det filosofiska språket ligger säkerligen till grund för mycket tänk inom de flesta programmeringsspråk – men det är ändå väldigt begränsat (tyckte jag då).
Om smileys finns till för att berika/effektivisera vårt språk – kommer det att åter begränsa det om det ska återföras till språklig betydelse.
Jag slutade läsa filosofi när jag insåg att det handlade om att försöka sätta gränser i det gränslösa – och därmed kan man bara skapa påhittade svar.
Smileys är för många ett sätt att förmedla känslor som de inte snabbt och enkelt kan sätta bra ord till – eller vinkla det de precis har skrivit åt önskat håll. Skulle Google gå in och en gång för alla bestämma vad de olika smileyfigurerna betyder i detalj är jag rädd för att det faktiskt kan ta död på dem. :o
Den enda nyttan jag kan se av MSNs smilies i söket är att de får ett par extra användare som tillfälligt testar sökmotorn.