Demokratisk sökmotoroptimering – Olika SEO Del 3

Det var ett tag sedan jag skrev mitt senaste inlägg i artikelserien ”Olika SEO” men nu är det dags att jobba vidare. Tänkte mjuka upp med ett begrepp som kanske inte så många förknippar med SEO. Själv hade jag inte ens sett begreppet ”Demokratisk Sökmotoroptimering” förrän för bara någon månad sedan. Finns det? Eller är det ytterligare ett sätt för företag att marknadsföra sina produkter och tjänster på ett luddigt sätt?

Demokratisk Sökmotoroptimering – Ordets betydelse

Det finns lite olika vägar att beskriva demokrati samt olika vinklingar man kan utgå ifrån för att förklara begreppet. Wikipedia tar upp fem punkter när det kommer till politisk demokrati och jag tänkte utgå från dem.

  • Beslutsjämlikhet – Allas röst väger lika. Med andra ord har alla lika stor chans att påverka.
  • Effektivt deltagande – Alla får vara med och påverka under hela beslutsprocessen.
  • Upplyst förståelse – Alla ska få den tid som krävs för att man ska förstå vad som sker för att man därmed ska kunna sätta sig in i frågan.
  • Kontroll över dagordningen – Alla ska ha chansen att bestämma om vad beslut ska tas kring.
  • En slags Maktbalans. Jag väljer att ta beskrivningen från filosofen Karl Popper när han definierar demokrati med attstyrda kan avsätta de styrande och att denna ordning inte utan vidare kan sättas ur spel”

Återkommer till dessa fem punkter senare och då med fokus på de ord jag valt att göra lite fetare.

Demokratisk Sökmotoroptimering – Enligt proffsen

Första gången jag ens såg begreppet ”Demokratisk SEO” var när Simon Nyström byggde upp sidan Bästpåseo.se. Sidan är visserligen mest en rolig plojgrej men speglar demokratisk SEO riktigt bra.

Demokrati handlar ju om att allas röst är lika mycket värd. Alla har lika värde och ingen ska kunna köpa till sig makten i ett land. Alla ska även få säga sin åsikt (inom vissa gränser). På denna sida kan man med ett enkelt musklick flytta upp sitt namn i toppen över ”Svenska SEO-kungar”. Inget företag har någon fördel gällande hur mycket pengar de har så här gällde verkligen att alla hade lika röstvärde. Eller klickvärde kanske man ska säga.

Så visst skulle man kunna säga att detta är demokratisk SEO. Men samtidigt – det är en plojsida som inte har med SEO att göra mer än rubriken på sidan och mannen bakom idén. När det kommer till ranking på Serpen har Bästpåseo.se inget att tillföra.

Så det var bara att söka vidare på internet efter någon som har en lite mer seriös syn på demokratisk SEO. Hittade då ett inlägg från 2008.

I december 2008 skrev Magnus Bråth ett inlägg på Sokmotorkonsult.se. Han uppmanade läsarna att fylla i en enkät om vilka planer man hade för SEO under det kommande året. En av orsakerna var att han tänkte skapa ”… en komplett lista med saker som är viktiga för optimering och därmed få till en allmän och demokratisk SEO-Guide.”

Jag har sökt en del på nätet men inte hittat denna guide. Finns den? Frågan ligger obesvarad tills någon besvarar den.

En annan fråga som inte lät sig besvaras så lätt var ”Vad är demokratisk SEO enligt proffsen?”. Ytterst få gånger nämns begreppet även om det finns en del artiklar på nätet om SEO och demokrati. Men inte där detta sätts ihop till ett fullständigt begrepp.

Så jag tar mig friheten att utgå från Wikipedia och ser om det går att bena ut vad demokratisk SEO skulle kunna vara utifrån synen på demokrati som jag presenterade först i detta inlägg. Tänk dig nu att du är kund hos ett SEO-företag. I detta fall har de ”makten” och du är en liten invånare som går till ”makten” för att få hjälp.

Kommer de att erbjuda demokratisk SEO om detta är vad som gäller?

Chans att påverka – Har du chans att påverka vilket arbete som ditt företag kommer att göra? Eller lovar de ”guld och gröna skogar” bara du betalar en fast månadsavgift? Vad de gör, hur de gör det och till och med varför kan du inte påverka. Betala och se glad ut!

Påverka under hela beslutsprocessen – Har du chansen att få veta hur SEO-bolaget resonerar kring länkbygge och annan optimering? Har du möjligheten att påverka under processens gång eller är det ”köp paketet eller inte – men försök inte omforma det”. Hur ofta har du rätt till konsultation om så önskas?

Förstå vad som sker – Det är aldrig rätt att köpa något man inte förstår vad det är. Hur tydlig är ditt bolag med att förklara vad SEO är och hur det påverkar ditt företag? Vad du som kund kan förvänta dig och vad du även kan göra själv?

Kontroll över dagordningen – Kan du påverka vilka beslut som du får vara med och ta? Kanske kan du ganska mycket inom SEO och därmed bara vill ha hjälp med vissa bitar inom SEO. Du bestämmer vad du vill ha hjälp med och detta kan ni sedan ta beslut om tillsammans. Eller hur mycket kontroll har du?

Maktbalans – Kan du avsätta de ”styrande” om du inte anser att du har förtroende för dem? Med andra ord – hur lång bindningstid tycker du är okej? Kan du avsätta dem eller måste du dras med dem i 11 månader till trots dåligt resultat eller att du kanske till och med lagt ner arbetet med din domän.

Demokrati är Transparent

Personligen tycker jag att det är intressant då jag i blogginlägget om Transparent Sökmotoroptimering även landade i att man ska ”Förstå vad som sker” och ha ”Chans att påverka”. En hörnsten i demokratin är just transparensen. Den dag vi inte kan ha insyn i vad politikerna gör har en grundsten fallit. Faller en så faller gärna fler.

Kanske är det även så hos SEO-bolag. Är transparens en nyckel till att demokratisk SEO kan utformas? En SEO där demokratiska beslut tas i samråd mellan bolaget och kunden. Där kunden känner att den har chans att påverka och även har makten att ”rösta” på ett annat SEO-bolag om man inte är nöjd.

Demokrati är egna val

En viktig punkt inom demokratin är att alla har rätt att välja själv. Du kan rösta på vilket parti du vill, du kan byta din åsikt och framföra den hur som helst och när som helst. Detta så länge som du inte kränker någon. Översatt till SEO skulle det betyda att kunden får ha kontakt med SEO-företaget när som helst. Det ska alltså inte vara att företaget exakt erbjuder konsultation två gånger per år. Då bestäms ju riktlinjerna inte av behovet från kunden utan behovet från företaget.

Kanske ska även demokratisk SEO kunna innefatta valet att kunna välja vad man vill ha hjälp med. Den kund som har kunskap inom SEO kanske bara vill ha punktinsatser och inte vill köpa stora färdiga och mallstöpta paket som inte går att påverka. För visst handlar demokrati om ”rätten att kunna påverka”.

Demokratisk SEO utifrån Googles perspektiv

Ett sätt att se på demokratisk SEO skulle även kunna vara att man tittar på Googles sätt att hantera alla sidor som vill synas på Serpen. Är deras sätt att prioritera sidorna demokratiskt?

Har alla möjligheten att säga vad man vill? Nej, för det första är det viktigt hur du säger (skriver) text på sidan. För det andra är det snart även viktigt HUR det presenteras i och med att sidor som är mobilanpassade kommer värderas högre. Utöver det finns det även tecken på att Google i framtiden kan väga in VAD man säger. Återkommer mer om detta i senare blogginlägg men det handlar i korthet om att man börjar se över om sidor kan rankas utifrån sanningshalten på det som står på sidorna.

Vägs allas röster lika? Inte alls, En länk är absolut mer värd än någon annan. Den som har en stark sida har betydligt större chans att påverka vem som ska nå toppen på Serpen. Din styrka är din makt. Någon demokratisk ”alla är lika” finns inte.

Men det är nog inte någon som hävdar att Google har utarbetat ett vattentätt demokratiskt system för att ranka sidorna. Så vi lämnar den tanken.

Vad är motsatsen?

Kan inte låta bli att tänka och fundera kring vad motsatsen skulle vara till Demokratisk Sökmotoroptimering. Rent formellt måste det bli Diktatorisk Sökmotoroptimering – där kunden inte får bestämma. Tänk er att ni anlitar ett SEO-företag med över ett års bindningstid, att man inte kan påverka vad de ska utföra på sidan eller att länkar kommer från irrelevanta sploggar som gärna utmanar Pingvinen. Att de inte tar ansvar för att kontakta kunden om förändringar sker från Google vilket kräver förändringar på sidan. De bara kör sitt race och bestämmer som de vill. Puh – vilken tur att sådana företag inte finns. Tur vi bor i en demokrati där Demokratisk SEO dominerar…

Är det nu något SEO-företag som tar åt sig så gör inte det. Men ni får gärna fundera över vad som lockar kunder att välja ett visst SEO-företag framför ett annat.

Denna gång var det inte lätt att riktigt sätta fingret på vad denna sort av Sökmotoroptimering egentligen handlar om. Är jag på rätt spår eller helt ute och cyklar? Säg gärna din mening – det har du rätt till i en demokrati.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

3 svar på ”Demokratisk sökmotoroptimering – Olika SEO Del 3”

    • Tack för det Magnus. Har tittat på svaren. De var intressanta men jag måste missförstått ditt inlägg. För jag såg framför mig en slags guide. Tycker nog att er bok är den tydligaste demokratiska guide som finns tillgänglig annars. Enkelt förklarat så alla förstår. Det är väl demokratisk sökmotoroptimering på ett sätt.

      Svara

Lämna en kommentar