Watch Up for The Panda

Det finns två djur som man framförallt ska akta sig för när man jobbar med sökmotoroptimering. Det är pingviner och pandor. Det är nämligen de namn som Google själv har satt på de två av de riktigt stora uppdateringarna som de gjorts för att få sökresultatet mer ”relevanta”. Det senaste var Panda 4.0 som rullade ut i Maj. Små uppdateringar sker regelbundet men när stora lanseringar är på G brukar Google gå ut med detta i förväg vilket de även gjorde med Pandan.

Pandan är djuret (uppdateringen) som framförallt fokuserar på ditt innehåll. Är det relevant, är det intressant och är det tillräckligt mycket?

Med denna uppdatering har det alltså blivit viktigare än någonsin att se över sitt innehåll på sina sidor. Nu ska direkt sägas att uppdateringen även kan slå lite snett. Som ett exempel kan nämnas att Simon Nyström fick en rejäl släng av den med sin sida smslånonline.se. Eller rättare sagt – han trodde det och skrev vissa kritiska blogginlägg om det. Sedan visade det sig att så inte var fallet utan att det var en ”Manual Action”.

Har du inte koll på denna kille tidigare så ta dig en extrakoll på hans blogg. Det som framförallt är intressant med denna kille är att han så öppet bloggar om sin sida och hur han jobbar med SEO (rekommenderar därmed hans blogg på http://simonnystrom.com/) .

Man kan aldrig vara hundra på vad orsak och verkan är inom SEO men han själv drog slutsatsen att han åkte på en smäll på grund ”thin content” dvs för lite och ointressant text. Det har han inte men med en mängd tabeller kan det lätt uppfattas att sidan består av väldigt lite textmassa. Med andra ord – det kan även hända den bästa. Och som sagt – det är inte säkert att det var Pandan men det kunde mycket väl varit det.

För att undvika ”minuspoäng” i rankingen bör man regelbundet se över det content man har på sina sidor. Det är lätt att hamna i samma hjulspår eller glömma bort smådetaljer vilket i längden kan straffa sig rejält.

Sök och värdera om ditt innehåll är värdefullt och intressant och utgå från detta i ditt vidare arbete. Nu är det säkert några inom SEO som hävdar att det viktigaste är content och att det är sekundärt vad detta består av. Till viss del har de rätt. Helt enkelt är det inte för en sökmotor att avgöra om en text är intressant eller inte. Men genom att fokusera på att texten ska vara för människor (med viss justering mot Google) så kommer man längre än om texten är skriven för Google (med viss justering mot människor).

Några punkter man framförallt ska tänka på är:

  1. Kvalité. Det gäller både stavning, meningsbyggnad och hur texten förmedlar innehållet. Man kan sammanfatta det med ”Kan du inte skriva – låt någon annan göra det”. Att köpa in texter från SEO-skribenter är inte dyrt och resultatet kan många gånger blir betydligt bättre än om man skriver själv. Fördelen är också att man då får någon som skriver som inte är lika insatt in ämnet som än själv. Det gör att texten blir mer användarvänlig.

Självklart kan man skriva själv också. Huvudsaken är att texten håller hög kvalité. En sak som man ska komma ihåg är att sökmotoroptimering bara är första steget på en köpprocess. Nästa är att kunden verkligen gör något av besöket på sidan. Om inte annat så kräver detta hög kvalité på texterna.

  1. Duplicerat innehåll. En klassiker framförallt hos webbutiker. De säljer kanske myggmedel i olika stora förpackningar och man väljer då att ha samma text på alla produkter. Kanske har man även en del av denna text på första sidan med slutordet ”Läs mer…”. På så vis dupliceras innehållet vilket knappast är uppskattat i Googles ögon.
  1. Datum och Erbjudanden. Håll sidan uppdaterad! Är det erbjudanden ska texten bort när dessa har löpt ut och liknande. Detta är främst riktat mot läsarna men självklart ska allt kännas fräscht och uppdaterat.
  1. Ointressant text. Det är väldigt svårt för en Panda att avgöra om en text är intressant men det går att utläsa på anda sätt. Uppehållstiden (Average Time on Page) är den tid som varje besökare i genomsnitt stannar kvar på sidan. Avvisningsprocent är det som pekar på hur många som lämnar sidan utan att klicka sig vidare in på en undersida. Dvs de som ”vänder i dörren”. Hur mycket detta påverkar placering i Serpen är ett återkommande diskussionsämne och det finns riktigt duktiga inom SEO som hävdar att det inte påverkar. MEN…det kan vara nyttigt ändå att titta på dessa siffror vilka man kan få fram genom Analytics. Har man exempelvis väldigt många som ”vänder i dörren” (Bounce Rate) behöver man fundera på vad det är som är orsaken till detta. Vad gör att de googlar efter ett ord, klickar in på din sida men sedan backar ur direkt? Optimerar du mot fel ord eller är landsidan inte tillräckligt intressant? Är det svårt att se hur man ska gå vidare för att söka ytterligare information? Andra saker man kan titta på är Pageviews. Varför går besökarna in på viss sidor i betydligt mindre utsträckning än på andra?
  1. För lite text. Fortfarande har Google ett stort fokus på text. Med många sidor där textmassan är liten är chansen större att man blir besökt av det vitsvarta djuret. Nu måste man inte ha massa ord på varje sida men det är en faktor som spelar in precis som många andra.

Vägar att kontrollera kvalité.

Att kontrollera antal ord på varje sida är enkelt och går att göra via flera plugin. Däribland Screaming Frog eller gratispluginet SEO Quake.

Fördelen med Screaming Frog är att man även kan se Duplicerat innehåll samt hitta eventuella 404:or. Men allt beror på hur stor webbplats man har. Är inte sidan extremt stor bör man se det duplicerade innehållet ändå när man surfar runt på sidan.

Eller så gör man det enkelt för sig – Vad skulle du vilja ha som konsument om du besökte en sida som din egen? Vad för slags frågor vill du ha svar på och vad vill du läsa om? Ofta räcker det med dessa frågor för att man ska inse att betydligt mer och tydlig text kan få chansen att publiceras på sidan.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar