SEO – Reklam för vad?

Alltid innan en reklamkampanj ska genomföras så är det genomtänkt att först göra en analys över vad som efterfrågas på marknaden. Om exempelvis ICA hade genomfört stora reklamkampanjer för ”Bär från Ukraina” år 1986 hade knappast detta varit något genomtänkt. Det året var det nämligen härdsmälta på kärnkraftverket i Tjernobyl vilket medförda kraftigt förhöjda värden av becquerel ibland annat kött och bär.
Med andra ord – ska du göra reklam för något så se till att du har en viss efterfrågan på din produkt.
Detta gäller även SEO.

Det första man bör göra om man arbetar med SEO på sin hemsida är att fundera över vilka ord eller fraser man vill synas högt på när personer söker på Google. Vilka ord man ska välja är inte lika självklart som man kanske först kan tro.

Adwords – Sökordsanalys

Det fösta man kan göra är att kontrollera hur många som söker på ett visst sökord. Det gör jag via Adwords. För att få tillgång till det måste du ha ett Google-konto vilket både är gratis och väldigt smidigt att ha ur flera perspektiv. Väl inloggad väljs ”Verktyg” och ”Sökordsplaneraren”. Genom att skriva upp ord eller fraser kan man se hur många sökningar dessa har per månad samt genomsnitt per månad utslaget på ett år. Mitt tips är att du lägger ordentligt mycket tid på detta verktyg för att tydligt bena ut vilka ord som bör bli dina primära nyckelord och vilka som ska bli dina sekundära.
Jag brukar i detta läge plocka ut ca 10 primära sökord. Det är för många att jobba med men de kommer att minskas i antal när jag går vidare i min analys.

Det du ska tänka på i detta läge är även att rama in exakt vad du säljer och i vissa fall var. Ordet städhjälp har exempelvis noll sökningar per månad. Men städhjälp Stockholm har flera hundra. När det gäller varor eller tjänster som inte kan skickas över hela landet är ortsnamn därför bra att ha med i sökningen. Säljer man skor kanske inriktning kan vara mot vilka slags skor man säljer. Det är betydligt bättre att jobba med SEO mot orden ”herrskor” istället för ”skor”. Konkurrensen bli mindre och du får in mer relevanta besökare till din sida. Kontrollera varje ord i singular och plural och använder du flera ord i sökningen så lägg dessa i olika ordning. Ex:

Städhjälp Stockholm, Stockholm Städhjälp, Städhjälp i Stockholm
Herr skor, Skor Herr, Herrskor
Solhatt, solhattar, solhatt herr, herr Solhatt, skärmhatt, skärmhatt barn osv.

Innan du kör igång och jämför hur många som söker så skriv ner mängder av sökord på ett papper. Fråga vänner och bekanta vad de skulle sökt med för ord för att hitta din butik. Ofta är det inte alls samma ord som man själv tänker på eftersom det är lätt att bli hemmablind.

Kom ihåg att det i detta läge du lägger grunden för hur nästa steg ska tas inom SEO så gör din analys grundlig från början. Det tjänar du på i längden. Självklart kan antalet sökningar förändras genom åren vilket gör att man kanske kan behöva ändra sin inriktning men i början ska man i alla fall ge sig en bra utgångspunkt.

Nästa steg blir att undersöka konkurrensen på de ord man vill arbeta mot. För chansen är stor att de ord som du tycker är bäst är de som många andra satsar hårt på också. Det tar vi i nästa inlägg.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar