Motstånd – Slåss inte mot de starkaste

Så länge du inte är proffs på SEO eller tänker anlita ett stort SEO-företag som skapar en rejält stor faktura så ska du inte konkurrera med allt för starka motståndare. När jag jobbar med SEO brukar jag därför alltid göra en kontroll över vilka som är mina motståndare och därefter ibland lägga några sökord åt sidan. Det kan mycket väl vara de ord som har flest sökningar per månad men hellre ligger jag etta på ett sökord med 1000 sökningar än på plats 20 med ett ord som har 15.000 sökningar.

Är du ny på SEO rekommenderar jag att du i första hand letar efter nyckelord där konkurrensen är liten. Då är det lättare att arbeta upp sidan och på så vis lära sig vilka ändringar inom SEO-arbetet som ger förändringar.

Intitle, Sökresultat och Keyword

Det första jag brukar göra är att undersöka hur många andra som har sökordet i sin Title. Jag kommer gå mer in på Title senare men kort kan man säga att det är en kort rubrik som säger vad hemsidan handlar om. Eftersom Google tar stor hänsyn till vad man har för Title är det bra om så få andra som möjligt har detta ord i sin Title.
Gå till Google och skriv ”Intitle:sökord” för att se hur många andra som har detta i sin Title. Exempelvis har casino 3.7 miljoner, solhatt 13.200 och hemstädning Stockholm 6470 (April 2014)

Är konkurrensen hård redan här kan det göra att jag lägger bort något sökord. Men det beror även på hur nästkommande punkter visar sig vara.

Andra steget är att jag brukar kolla vilka som idag ligger på topp tio genom en enkel sökning på Google. Eftersom Google minns vad du sökt på tidigare kan man inte vara inloggad på sitt Googlekonto när man gör denna sökning. Detta eftersom sökmotorn då kommer att visa vad den tror passar dig bäst och inte vad andra i Sverige kommer att se.
Ett mer tillförlitligt sätt är att använda sig av Gserp.com. Jag kommer att gå in mer på vad detta verktyg gör men i det här läget så kan man göra en enkel sökning utan att skapa något konto.
Sök på nyckelordet på google och välj något av de tio första träffarna du får. Denna webbadress skriver du in under ”Web Site Url” på sidan Gserp.com (längst ner på sidan till höger). Därefter fyller du i nyckelordet. Ett exempel. Jag söker i detta fall på sökordet getingfälla och väljer ut domänen getingfälla.se som ligger femma. Fyller i Getingfälla.se som url samt nyckelord getingfälla. Därefter trycker jag på search.

Frågan jag nu ställer mig är: Hur ser motståndet ut på ordet getingfälla och har min vän som äger den domänen någon chans att lyckas?

Räkna med att programmet behöver tänka någon minut innan analysen är klar. Därefter presenteras det sökresultat som är gällande över hela Sverige och som alltså inte påverkats av vad man tidigare sökt på för ord på den dator man sitter vid.
Eftersom det är topp 3 som är relevant för mig när jag jobbar med SEO tittar jag på de fem första träffarna och skriver ner de domännamnen. Det är dessa fem jag främst kommer konkurra mot. I det här fallet är det flashback (forum), familjeliv (forum), wildlifegarden (e-butik), alltomträdgård (tidning) samt getingfälla.se(e-butik)

För det första kan forum segla upp högt på träfflistan likväl som inlägg från tidningar. Men då dessa sidor har mängder av fakta även om andra saker bör de inte vara svåra att gå förbi. Dessutom jobbar de knappast med SEO mot just getingfälla. Utöver det är det få som vill köpa en getingfälla som går in på ett forum. De söker ju en affär som säljer denna. I detta fall är det alltså bara wildlifegarden.se som är konkurrent mot getingfälla.se. Med en enda relevant konkurrent är saken klar att just det sökordet är värt att jobba med.

Annat vore det om man satsar på kläder och det är stora onlinebutiker på de fem första träffarna som Ellos, Halens, Stayhard eller HM.

Ibland kommer man till lägen då man inte vet vad det är för sidor som ligger högt upp på Serpen (Googles sökträffar). Är det en stark onlinebutik eller en affär som faktiskt bara haft tur att ligga på toppen?

I det fallet kan man gå till nästa verktyg för att få en känsla av hur hårt de satsar på detta sökord.

Majestic SEO

Ett av mina absoluta favoritprogram är Majesticseo.com. Det är ett analysverktyg som jag ska gå in på betydligt mer noggrant i något senare blogginlägg men nu ska jag bara visa de mest nödvändiga funktionerna. Enklast är att skapa ett konto på sidan vilket är helt gratis. Är man inte inloggad får man nämligen inte tillgång till alla verktyg.
Börja med att skriva in webbadressen till de konkurrenter som du vill undersöka och starta analysen.
För det första – Hur många Refering Domain har konkurrenten. Detta är ett mått på hur många länkar som sidan har från olika ägare av websidor. Länkar är en stor del av SEO även om det är stor skillnad på länk och länk.
Är det få länkar är det en fördel. Med få menar jag då 0-25st.
Det andra du kan titta på är Trust Flow långt åt höger. Detta är ett mått på hur förtroendegivande sidan är i Googles ögon. Hög Trust är att eftersträva och definitivt över 10 för att vara konkurrenskraftigt. Med få inlänkar och låg trust är konkurrensen alltså svag. Har man många inlänkar med låg trust är sidan inte heller speciellt stark.

Det sista man kan titta på Anchor Text – Det betyder vilka ord som länkar till denna sida. Är det sökord som du vill arbeta med högt upp på listan betyder det att de sannolikt även arbetar med dessa ord.

Om jag nu går vidare med exemplet med Getingfälla så blev resultatet följande:

Getingfälla:

Intitle: 533 Extremt lågt. Några tusen vore lågt det med.
Sökresultat – Enbart en affär i topp fem. Denna har 208 refdomäner och 25 i trust. Det är starkt och skulle kunna avskräcka. Men då det bara är en konkurrent är det inte någon fara.
Sökord – getingfälla är inte med bland de vanligaste ankartexterna.
Chansen finns att de jobbar med SEO mot detta ord men i så fall jobbar de även med mängder av andra ord vilket gör att man kan gå om dem. Gör man det inte så landar man ändå bara på andra plats vilket är klart godkänt.

MEN…

Det kan se väldigt bra ut med detta exempel med getingfälla. Men det finns två MEN. För det första är det bara några hundra sökningar per månad i genomsnitt. Det gör att lönen för arbetet kanske inte blir så stor. För det andra är det en vän som äger getingfälla.se – så gå inte och konkurra med honom!

Ps: Orsaken att jag oftast inte skrivit ut några riktlinjer på ex. hur många sökningar man bör ha per månad på ett sökord osv är att detta är helt individuellt och beror mycket på vad man säljer. Detta gäller även intitle och andra faktorer som ska avgöra val av nyckelord.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar