Johan Hummelgård – om hur SEO-texter förändrats över tid

Johan HummelgårdFör mig är Johan Hummelgård på Skribentus.se både en branschkollega, kund och leverantör. Men av er som läser blogginlägget är det nog inte jättemånga som varken känner igen namnet eller företaget. För det är oftast SEO-företagen man ser reklam för. Det är de som jagar kunder, bloggar och marknadsför sig. Men ju mer jobb det skapas inom SEO-världen desto mer jobb får underleverantörer som skribenter. Så välkommen att bli lite synlig för en stund Johan. Nu är det din tur att komma till tals och jag tänkte vi skulle prata om texter – oväntat?

För att först få en bild av din verksamhet. Hur länge har du drivit företaget och vad erbjuder du för tjänster?

Jag startade som SEO-skribent 2010 och jobbar med det till ca 50% idag. Jag hade turen att ganska tidigt få arbeta i ett lite större projekt där flera enmansföretagare gick in och arbetade tillsammans. Det var då en kund som stod för nästan hela min omsättning under ett år även om jag det året jobbade mindre än vad jag gör idag. För mig var det hjälpen jag behövde för att utveckla mitt skrivande och hitta nya kunder. Sedan dess har det rullat på riktigt bra.

Idag jobbar jag fortfarande främst med att skriva även om jag börjat ogilla epitet SEO-skribent. Tycker bättre om att säga Skribent eller Content Writer eftersom det tydligare speglar vad jag gör främst.

Utöver det arbetar jag en del som affiliate.

Det är klart en skribent ska vrida och vända på ord… Men vad har du för kunder?

Det är en salig blandning av stora SEO-företag med kontor i Ö-vik och Stockholm till privatpersoner som vill ha content till sina affiliateprojekt. Främst folk inom SEO-branschen men även de som vill ha artiklar skrivna om deras verksamhet eller liknande.

Jag har själv skrivit en del blogginlägg om att skriva för Google. Ett har handlat om att man ska skriva på ”enkel” svenska och ett annat om att längden är avgörande. Håller du med mig?

Egentligen tar jag inte ställning till vad som är ”bäst” ur Googles synvinkel. Vill en kund ha en text om kattöron på 600 ord där ordet öra ska vara med exakt 7 gånger så får jag finna i mig i de kraven. Allt går i trender verkar det som, även med texter.

Men delvis kan jag hålla med dig. Att skriva enkelt och tydligt är alltid bra. Detta framförallt med tanke på om man vill nå flera olika målgrupper. Sen om det påverkar din ranking låter jag vara osagt.

Trender… så synen på hur texterna ska vara uppbyggda har förändrats menar du?

Ja, för mig är det tydligt att det förändrats från 2010 och till idag. Men sen om det beror på att jag fått ett annorlunda kundunderlag vet jag inte. Men nog finns det några saker som har ändrats.

En sak är variation. Tidigare var jag mer styrd i mitt skrivande. En del ville ha nyckelordsfrekvens, en del ville att texten skulle vara exakt 550-600 ord och ytterligare kunder ville ha texter med vissa specifika underrubriker. Dessutom skulle inte sällan nyckelordet finnas med på ett visst ställe i texten.

Det där har minskat radikalt. Nu är det betydligt vanligare att jag får ordrar som är ”Skriv 50 texter tack. Det ska vara inom lån”. Begränsningarna försvinner och jag frågade faktiskt en kund varför han var så fri i sin beskrivning. Han svarade då att texterna blir så standardiserade om han styr dem för mycket. Det både i längd och i innehåll. Uppenbarligen är det fler som resonerar som han för det går mer åt det hållet. Kanske är man mer noga med variation för att inte reta Google så lätt.

En annan trend är bredd. Förr var det vanligt att jag fick order som exempelvis ”skriv 10 artiklar/blogginlägg om kattsand”. Med andra ord var det tydligt vad de skulle sälja. Idag är det mer diffust. Om samma kund skulle komma idag skulle ordern kunna vara ”Skriv 5 artiklar om djurtillbehör och 5 om djurens påverkan på människan”. Det känns som att man vill få med relevans från flera olika ”ytterområden” i texterna.

Hur ser du då på framtiden? Då med tanken på utvecklingen av texter?

På ett sätt tror jag att sökmotoroptimering och Content-marketing kan glida mer och mer ihop. De kan bägge skapa mervärde för företaget och det ena behöver inte utesluta det andra. Även om det är i grunden två helt olika vägar att gå för att få ökad försäljning.

Att bara lägga upp en text för att locka till sig besökare genom longtails tror jag inte är den mest lönsamma vägen att gå. Eller att uppdatera en blogg bara för att man tror att Google gillar uppdateringar. Då är det bättre att utgå från vilka slags texter som kan vara intressanta för besökaren att faktiskt läsa. Per automatik får man content på sidan och kan fånga upp fler sökningar. Men inte minst så stannar besökaren kvar. Men det är som sagt inte vad jag tror som styr vad kunderna beställer.

Tror i alla fall att det alltid är viktigt att stanna upp och tänka – Vad är det jag vill nå för resultat?

Så du tror att texterna kommer allt mer bli utformade för besökaren istället för till Google?

Om det är text som är till den primära webbplatsen så ja. Men även där skiljer det sig något. Får jag in jobb på så kallade Land-texter (vet inte om det finns något speciellt ord för dem) så blir det ju lite mer vinklat mot sökmotorn.

Vad är de konstigaste beställningarna du fått?

Ja, de tre konstigaste är nog faktiskt ganska lätt att säga. Tredjeplats ger jag till kunden som skulle ha en text på exakt 428 ord och titel på 22 tecken. Andraplats går till kunden som ville ha en nyckelordsfrekvens på 6,5% ! Förstaplatsen var ett jobb jag gjorde i början av februari. Jag skulle skriva om en dansbandslåt till SEO-text. Det var roligt men annorlunda.

Tack för det. Vi hörs i framöver. Jag anlitar ju själv dig som SEO-skribent ibland (oj,ursäkta – som skribent skulle det visst vara)

Slutsats

Tar framförallt med mig din sluttes ”Det är alltid viktigt att stanna upp och tänka på vad man vill nå för resultat”. Det är lätt att fastna i hjulspår, lätt att göra saker bara för sakens skull. Men genom att tänka till ett varv extra får man ett bättre resultat i längden.

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

3 thoughts on “Johan Hummelgård – om hur SEO-texter förändrats över tid

  1. Om alla anpassar sig efter Google och olika mätvärden blir det rätt likformat vilket innebär att de som avviker särskiljer sig blir intressanta. En sak jag har funderat en del är hur språken skiljer sig mellan svenska och engelskan. Du har den gamla skrönan att engelska läroböcker är tjockare eftersom skribenterna blir betalda per ord och svenskan är ofta rätt exakt där vi använder färre ord. Eftersom textmängden, relevans etc är rankingfaktorer skrivs längre texter vilket i sin tur påverkar språket och det skrivna ordet.

  2. Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig Daniel. Visst är det många som försöker anpassa sig till dessa algoritmer men som jag säger i intervjun så blir det allt mer inriktning på content i olika former. Detta iallafall om jag utgår från de ordrar jag får in. De flesta beställningar är ”skriv om ett resmål i Dubai” eller ”Skriv något om Privatlån”. Att dessa beställningar skulle vara riktade mot specifika algoritmer – nej det känns inte så. Relevans är det som efterfrågas.

    Angående längre texter – Det finns vissa undersökningar som visar att längre texter rankar bättre. Om det är så låter jag vara osagt. Själv får jag också betalt per ord men att tänka ”nu ska jag bygga långt för att tjäna pengar” skapar inte långvariga kunder. Dessutom – det är inte bara googles spindlar som ska läsa utan även besökarna. Ta hand om dina besökare och möt deras behov. Vill du sen ha mer text på en sida så lägg in faktarutor eller liknande. Se på hur Aftonbladet gör i deras papperstidning när det har större reportage.

Leave a Comment