Googlestädning – gömma eller glömma?

Har du varit med om att du läst något om dig själv på nätet som inte stämmer? Kanske stämde det för 15 år sedan då du var ung och inte tänkte igenom dina beslut speciellt bra men idag är det definitivt inte något som du kan stå för. Andra alternativ är att någon skrivit en ren lögn för att smutskasta dig i och med en tvist (juridisk eller exempelvis vid skilsmässa). Det kan vara obehagligt eller något man kan skratta åt. Men det kan lika gärna förvandlas till en mardröm. Vissa personer har blivit ID-kapade d.v.s. andra personer utger sig för att vara dem på nätet. Det kan sluta med att ett rykte snart börjar gå och att det till slut kan bli svårt att få jobb. Så var det exempelvis för Bengt Gangemi vars liv fick en katastrofal vändning när han insåg att hans namn mycket starkt smutskastats på nätet. Detta på grund av en ID-stöld. Kan starkt rekommendera filmen Du är Googlad där just detta problem lyfts upp.

Men vad kan man då göra?

Ett relativt nytt begrepp som dykt upp är Googlestädning. Med det menas att de obehagliga sökträffarna helt enkelt på ett eller annat sätt ska bort från toppen av sökresultaten. Det finns två vägar att gå för de som vill få hjälp med detta. Antingen gömma – eller glömma.

Gömma

I filmen som jag refererar till ovan kan man även följa en journalist som testar att ”Gömma” dåliga sökresultat. Med andra ord är det klassisk SEO han jobbar med. Men detta inte enbart genom att optimera en enda sida utan på ett bredare plan. (Kom även ihåg att filmen är några år gammal och en del av de tips som han ger inte är tips som jag skulle rekommendera idag. Detta bland annat nyckelordsspamning) Att ”gömma” dåliga sökresultat handlar helt enkelt om att skapa sidor och lyfta upp de högt på serpen så att de med negativa åsikter om dig faller långt ner. Visst går det att hitta men med tanke på att de flesta enbart tittar på de tio första sökresultaten blir det en enorm stor skillnad om dessa tio enbart är positiva.

Klassisk SEO handlar ju om att lyfta en eller ett par sidor högt. Med Gömma-taktiken måste man lyfta och ha kontroll på tio. Detta genom att köpa på sig taktiska domännamn och optimera sidorna mot ditt namn, nämna till tidningar och annan media om ditt problem och hoppas på att de nappar och skriver om dig samt vara aktiv på sociala medier för att få dessa att ranka.

Med andra ord att överösa Google med mängder av sidor och mängder av information som sökmotorn ska anse vara så viktig att dessa rankas högre än de negativa kommentarerna.

Om detta förekommer? Absolut! Det finns både mindre och lite större SEO-företag som just har en tjänst som de kallar för Googlestädning. Inte minst företag vinner mycket på att se till att det inte finns för mycket negativt om dem högt upp på Serpen.

Glömma

Ett annat alternativ är att få Google att glömma de dåliga sökresultaten. Vill här direkt påpeka att den ena vägen inte utesluter den andra. Att jobba brett är alltid det bästa.

Det var bara för någon månad sedan som ett domslut i EU-domstolen la grund till ett helt nytt kapitel i Googles historia. Prejudikatet visade på att Google måste tillåta privatpersoner att ansöka om att vissa sökträffar ska bli borttagna. Detta om de fakta som är nedskriven på en hemsida är felaktig eller inte längre relevant. Kanske var det sant när det skrevs men det betyder ju inte att det är sant idag som ett exempel.

För att genomföra detta ska man fylla i ett formulär på webben om webplatsen där man hittat det negativa om sig själv och varför man anser att detta bör tas bort.

Google anger inte hur lång tid det kommer ta innan de behandlar ansökan och med tanke på att det kom in 12.000 ansökningar redan första dagen som formuläret låg uppe så blir det en stor arbetsbörda att bära för sökmotorn. Hur många som kommer få igenom sina ansökningar har de inte svarat på. Gissningsvis kommer de inte heller gå ut med någon statistik över hur stor procent som fått godkänt och hur stor del som fått avslag.

Men om man jämför dessa två vägar så får jag med lätthet säga att den övre är bättre. Att ta bort något dåligt från webben kanske går genom en ansökan hos Google. Men hur lång tid tar det för någon att skriva något nytt dåligt? Då är det bättre att jobba med SEO och jobba långsiktigt. Skulle någon skriva något dåligt kommer det i alla fall inte komma högt upp på Serpen – den dominerar ju du och har kontroll över. Att få kontroll över sitt eget namn är faktiskt inte speciellt svårt. Förutsatt att man inte heter som en kändis förstås. Att heta Carl Bildt och försöka dominera sökresultatet kan bli svårt. Men samtidigt – då finns inte heller behovet. Det negativa om dig kommer i alla fall inte att komma högt upp för Serpen domineras av så många andra som skriver om den mer kända personen med detta namn.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar