David Eriksson-Wigg – om att vara liten i en stor bransch

Det finns ett Twitterinlägg från David Wigg som etsat sig fast i skallen. ”Det här med julbord när man är enda personen i firman…”

Kan se framför mig hur David sitter och skålar och stojar framför en välgödd skinka och hur han inser att det julbord han har framför sig nu kommer räcka i veckor…

Så inte helt oväntat kommer mina frågor handla om att jobba ensam i ett företag. Fördelar och nackdelar att driva en webbyrå på egen hand alltså.

Så David – Vem är du och vad gör du? Vi är några i SEO-världen som känner dig genom SEO-forum men för den övriga skaran som läser bloggen kan en liten presentation sitta på sin plats.

David WiggPå SEO-forum är jag inte så aktiv, jag är mer en observatör än en debattör och det är nog svårt att lära känna mig via den sidan. Enligt Simon Walls inlägg – Vem är du? är jag nog den tysta.

Jag kommer ursprungligen från Hälsingeskogarna i norr men bor nu strax nedanför Gävle där jag driver webbyrån Evig Webb sedan 2010.

Verksamheten har dock utvecklats sig genom åren och gått genom olika stadier, allt började med en teknikblogg, sedan gick jag över till att driva ehandelsbutiker och efter det tog jag beslutet att jag skulle hjälpa andra i stället. Företagets resa till webbyrå började med innehållsproduktion till olika e-handlare och sedan har jag utökat tjänsterna allt eftersom tiden gått.

Idag kan vi erbjuda webbproduktion, webbhotell, sökmotoroptimering, grafisk produktion och under 2015 siktar vi på att erbjuda kurser inom vissa ämnen.

Att konkurrera med de större

Du driver som sagt webbyrån Evig Webb och erbjuder webbproduktion, webbhotell, kurser och sökmotoroptimering. Hur är det i en bransch där konkurrensen är hård och det kan vara svårt att komma fram som mindre företag? Ser man de stora företagen ens som konkurrenter eller jobbar man mot olika målgrupper?

Visst är det svårt att vara liten men det går att ta marknadsandelar om man vill, framför allt lokalt. Jag tror att kunden vill ha en helhetslösning och det kan vi erbjuda idag. Allt för ofta stöter jag på webbyråer som inte har koll på vad sökmotoroptimering är, man skapar en ”snygg hemsida” till kunden, men det är inte mer än så. Att den sedan ska få trafik från t.ex. Google är en helt annan sak, det har man inte i åtanke.

Där finns det väldigt mycket att hämta idag. Som jag ser det: ju större webbyrån är och ju större kunden är desto sämre blir webbsidornas SEO. Så ja, jag tror att vi jagar olika målgrupper idag och går förbi varandra på SEO-fronten.

Lokal sökmotoroptimering – fördel lokalt?

Lokal sökmotoroptimering är något som vuxit sig till ett begrepp senaste året. Är det ett begrepp som du använder? Kan det även finnas fördelar med att ha kunder från sin egen ort just med tanke på lokal sökmotoroptimering? En konkurrensfördel kanske?

Att lyssna och känna sin kund är väldigt viktigt när det kommer till lokal sökmotoroptimering, men det är inte avgörande och en stor konkurrensfördel om man ska dominera serpen måste jag säga. Då handlar det mer om vad SEO-konsulten eller byrån har i ryggsäcken.

Marknadsföring?

Så var det marknadsföring. Gissar att du knappast slåss om att ligga etta på ordet sökmotoroptimering. Då hade du inte haft nått annat att göra på dagarna. Vilka vägar har du gått och vilka vägar kan du tipsa om att gå för mindre webbyråer, SEO-företag och liknande.

Att vara öppen, ärlig och generös tror jag är en stor del av min marknadsföring, eller det är nog rättare sagt hur jag är som person. Mycket har gått på rekommendationer från tidigare kunder och sedan har det rullat på. Samt att var sak har sin tid, ha tålamod och vänd på en sten i taget.

Underskatta inte nätverkande med andra företagare på orten och runt om i Sverige. Undersök om det finns någon lokal sammanslutning där man träffas någon gång i månaden på lunch eller liknande.

Framtiden

Idag jobbar du ensam men om fem år har du fem anställda – eller?  Hur ser vägen dit ut? Hur ser du själv på utvecklingen av ditt företag inom denna tidsperiod.

Ensam är en sanning med modifikation. Jag har väldigt duktiga partners i ryggen som tillsammans bildar helheten hos Evig Webb, men som du säger inga anställda på firman. På kontoret sitter jag själv även om jag har de andra en knapptryckning ifrån. Resan har varit spännande fram tills idag, jag har upplevt många berg- och dalbanor under årens lopp. Det har varit riktigt tunga perioder men jag uppskattar dem också för att jag har lärt mig massor. En tight budget ökar kreativiteten och man hittar nya vägar. Jag vill utvecklas och växa, helt klart. En av de bästa texterna 2014 om att vara ensam i sin verksamhet skrevs av Christian Rudolf – ”Det är tungt att dansa ensam”. Läs den.

En fördel med att bli fler i företaget är annars att få äta julbord med många andra. Bara det en orsak till att växa!

Slutsats

Keep up the good work David. Har branschkollegor som starkt rekommenderar dig så det kanske är dags för mig att börja nätverka mer mot “strax söder om Gävle”. Ska först bara försöka definiera var det är…

Det jag framförallt tar med mig är ”Ensam är stark – i alla fall tillsammans med andra”. För det är precis vad nätverkande handlar om. Gillar även din attityd att motgångar ger styrka att gå framåt.

Tack för en ”pratstund”.

Arif Kurbanov

Arbetar dagligen med sökmotoroptimering och har som mål att hjälpa webbplatser att ranka bättre i Google. Kontakta mig

Lämna en kommentar